نکاتی درباره‌ پرورش قارچ‌ در خانه/ سرمایه را هدر ندهید

پروش قارچ می‌تواند کمک چشمگیری به اقتصاد خانواده کند، به همین دلیل در سال‌های اخیر رواج بسیاری یافته است.

نکاتی درباره‌ پرورش قارچ‌ در خانه/ سرمایه را هدر ندهید

این محصول را می‌توانید در خانه پرورش دهید ولی فکر نکنید کار راحتی است و بدون آگاهی لازم در این زمینه موفق می‌شوید. علاوه بر مطالعه‌ی این گزارش نیاز است که دوره‌های آموزشی مربوط را هم بگذرانید یا از تجربه‌ی شخصی کاردان استفاده کنید.

قارچ‌های خوراکی سه نوع رایج از جمله قارچ صدفی، دکمه‌ای و شیتاکه دارند. لازم است بدانید، لذیذترین آنها قارچ دکمه‌ای است. در ادامه به بررسی سود اقتصادی، نکات مهم و خطرات احتمالی پرورش قارچ دکمه‌ای می‌پردازیم.

۱. سود اقتصادی

الف) هزینه‌های خرید کمپوست (بستری که قارچ در آن پرورش می‌یابد)، حمل و نقل و خاک برای مساحتی به وسعت ۴۰ متر مربع حدود ۴ میلیون تومان است.

ب) هزینه‌های نیروی انسانی برای راه‌اندازی، تخلیه‌ی کمپوست‌ها، ورود کمپوست‌های جدید و خاکدهی حدود ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

ج) هزینه‌های آب، برق و گاز را به طور میانگین حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در نظر بگیرید.

د) ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان را برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.

ه) سود این کار به محصولاتی که برداشت می‌کند بستگی دارد. برای مثال، برداشت از یک بستر ۴۰ متری به طور متوسط ۴ میلیون تومان سود خالص دارد.

۲. نکات مهم در پرورش قارچ

الف) بهترین زمان برای پرورش قارچ، بین ماه‌های مهر تا آذر است؛ اما اگر شرایط دما و رطوبت را کنترل کنید در تمام فصول می‌توانید به پرورش قارچ بپردازید.

ب) هیچ نور مستقیمی نباید به قارچ تابیده شود.

ج) دیوارها و کف را باید با سیمان یا پلاستیک‌های مخصوص عایق کنید. چون اگر گچ باشد در مقابل رطوبت موجود در هوا فرسایش پیدا می‌کند.

د) در صورت نبود دستگاه رطوبت‌ساز، آب‌پاشی مرتب دیوارها و کف اتاق می‌تواند به ایجاد رطوبت لازم کمک کند.

۳. خطرات احتمالی: ۲ مورد

الف) محل پرورش قارچ باید با فاصله از اتاق‌های زندگی شما باشد. برای مثال می‌توانید انباری، فضایی در پشت بام یا اتاقی که با فاصله‌ از اتاق‌های زندگی شما قرار دارد را انتخاب کنید. این رعایت فاصله به علت باکتری‌ها، قارچ‌ها، نماتودها و حشراتی است که در هنگام پرورش قارچ در بستر این محصول ظاهر می‌شوند.

ب) برای ظهور کلاهک‌های قارچ، دما باید بین ۱۶ تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و رطوبتی نزدیک به ۸۵ درصد نیاز است. این شرایط را می‌توانید با ۲ دستگاه بخور خانگی (سرد و گرم) در محیطی به مساحت ۴۰ متر مربع به وجود آورید. دقت کنید که اگر دما و رطوبت را نتوانید کنترل کنید ممکن است محصول از بین برود.‌

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها