راز بقای زندگی زناشویی چیست؟

یک روانشناس در رابطه با اهمیت گفت‌وگوی صمیمانه میان زوجین توضیحاتی داد.

راز بقای زندگی زناشویی چیست؟

اختصاص دادن زمان مناسب برای گفت‌وگو یکی از اصول مهم در زندگی زناشویی است، چرا که زن و شوهر باید حتما زمانی را به صورت مرتب و مداوم برای خود اختصاص دهند و صرفا به نیازها, خواسته‌ها و اولویت‌های خود و همسرشان بدون در نظر گرفتن فرزندان، شرایط محیط و... بپردازند.

راحیل شمسایی روانشناس در گفت‌وگویی، به اهمیت گفت‌وگو کردن اعضای یک خانواده با هم اشاره و اظهار کرد: طبق آمارهای روانشناسی و مراجعه‌کنندگان کلینیک‌ها, عده‌ای از زوجین در زندگی خود با معضل گفت‌وگو کردن با یکدیگر روبرو هستند و در حقیقت نمی‌دانند چگونه با یکدیگر صحبت کنند.

وی بیان کرد: زوجین از گفت‌وگو با یکدیگر اجتناب می‌کنند تا با مشکل روبرو نشوند، زیرا اغلب اوقات به محض صحبت کردن، با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند که راهکارهای عملی و مفیدی برای این منظور وجود دارد که با تمرین کردن می‌توانند به یک نتیجه واحد و خوبی دست یابند.

این روانشناس درباره اختصاص دادن زمان مناسب برای گفت‌وگو کردن تصریح کرد: هیچ متر و معیاری برای این موضوع، شناخته و تعیین نشده است که به طور قطعی مشخص کند همسران باید هر روز و هر هفته برای یکدیگر وقت بگذارند و با هم صحبت کنند.

شمسایی گفت: اگر شرایط زوجین فراهم باشد، بهتر است که نیم تا یک ساعت را به صورت هفتگی کنار یکدیگر بنشینند و از احساسات و خواسته‌های خود با یکدیگر صحبت کنند و یا فرضیه‌ای که در مورد طرف مقابل دارند, بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه همسران نحوه ارتباط گرفتن با یکدیگر و صحبت کردن را بلد نیستند، ادامه داد: طبق آمارهای روانشناسی و مراجعه کنندگان به مشاوران خانواده، اغلب زوجین نمی‌دانند و در حقیقت بلد نیستند با یکدیگر صحبت کنند، چرا که اغلب با هم دعوا می‌کنند و به اختلاف می‌رسند که راهکارهای مفید و عملی برای این منظور وجود دارد و با تمرین کردن می‌توان به این مهم دست یافت.

این روانشناس در رابطه با گفت‌وگو کردن زن و شوهر گفت: باید توجه کرد که شرایط گفت‌وگو مهیا باشد و هر دو طرف در شرایط طبیعی باشند که به بن بست یا اختلاف نرسند و همچنین باید این گفت‌وگوی خود را صمیمانه و در محیطی بدون قضاوت آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه هر انسانی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است، بیان کرد: همسران باید به این نکته دقت کنند که بدون توبیخ و تحقیر و در محیط کاملا آزاد و دوستانه، از ویژگی‌های مثبت یکدیگر بگویند، این در حالی است که گاهی اتفاق می‌افتد، طرف مقابل ویژگی‌های مثبت را منفی می‌بیند.

شمسایی با ذکر مثالی تصریح کرد: مثلاً فردی که خانواده‌اش برایش مهم است، قطعا به همسرش هم اهمیت می‌دهد که این موضوع تا حد زیادی از موضع گرفتن دو طرف می‌کاهد و این نشان می‌دهد گفت‌وگو در خانواده بسیار حائز اهمیت و تأثیرگذار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها