بازار کار کدام رشته‌های ریاضی بهتر است؟

بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی فیزیک بعد از اعلام نتایج کنکور به دنبال انتخاب رشته‌ای هستند که بازار کار مناسبی هم داشته باشد، در این خبر به معرفی چند رشته دارای بازار کار مناسب ریاضی می‌پردازیم.

بازار کار کدام رشته‌های ریاضی بهتر است؟

یکی از ۵ گروه داوطلب شرکت کننده در کنکور سراسری، داوطلبان رشته ریاضی و فیزیک هستند. با شروع انتخاب رشته بسیاری از داوطلبان کنکور و خانواده آن‌ها به دنبال انتخاب رشته‌های دانشگاهی هستند که دارای بازار کار باشند.

در ادامه این خبر به معرفی رشته‌های دانشگاهی ریاضی می‌پردازیم که دارای بازار کار بهتری نسبت به سایرین هستند.

مهندسی برق

اولین و پرمخاطب‌ترین رشته‌ی ریاضی فیزیک، رشته‌ی برق است که دارای چهار زیر مجموعه‌ی برق قدرت، الکتریک، مخابرات و کنترل است. هرکدام از این زیر مجموعه‌ها دارای دروس و واحد‌های مرتبط هستند. فارغ التحصیلان این رشته با توجه به گرایش خود می‌توانند در نیروگاه‌های برق، مخابرات، کارخانه‌های صنعتی و … به فعالیت بپردازند.

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک نیز یکی دیگر از رشته‌های محبوب دانشگاهی است. این رشته دارای زیر شاخه‌های مکانیک طراحی جامدات، مکانیک حرارت، سیالات و ساخت و تولید است. دانشجویان این رشته می‌توانند در هر کارخانه و شرکتی مشغول به کار طراحی و اجرای ماشین‌آلات مربوطه شوند.

مهندسی عمران

مهندسی عمران سومین رشته‌ی پرطرفدار بین دانشجویان ریاضی است. این رشته به کار عمران و ساخت و ساز بناها، سد، فرودگاه، راه آهن و هر آنچه در ساخت و ساز و عمران و آبادی یک منطقه نیاز است، مربوط می‌شود. مهندسان عمران در ساخت و ساز‌های خود کنار سایر مهندسان و تکنسین‌ها با انجام یک کار گروهی و دسته جمعی پروژه‌ها را به انجام می‌رسانند.

ساخت انواع تونل‌ها، پل‌ها، سد‌ها، راه، ساختمان و شبکه‌های آب و فاضلاب زمینه‌های کاری این رشته هستند و فارغ التحصیلان می‌توانند در بخش‌های مربوط با حوزه‌های فوق در شرکت‌های دولتی و خصوصی به فعالیت بپردازند.

مهندسی صنایع

رشته‌ی مهندسی صنایع یک رشته‌ بسیار پرکاربرد در صنایع و از رشته‌های پرانتخاب دانش آموزان است. یک مهندس صنایع مدیریت پروژه‌ها را برعهد دارد. یک مهندس صنایع می‌تواند در شاخه‌های مدیریت پروژه، مدیریت مهندسی، مهندسی مالی، مدیریت تولید و مهندسی سیستم‌های بهره وری در بازار کار حضور داشته باشد.

فرصت‌های شغلی بسیاری برای مهندسان صنایع در انواع مراکز و کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی فراهم است. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌هایی مانند صنعت بیمه، کشت و صنعت، خدمات مشاوره‌ای، کارخانجات، شرکت‌های هواپیمایی و… مشغول به کار شوند.

مهندسی شیمی

این رشته دارای هشت زیر مجموعه صنایع غذایی، صنایع شیمیایی معدنی، صنایع گاز و پتروشیمی، صنایع پلیمر، طراحی فرآیند‌های صنایع نفت و صنایع پالایش است و به عنوان یکی از گسترده‌ترین رشته‌های دانشگاهی به شمار می‌آید. فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی می‌توانند در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، نساجی، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی می‌توانند به عنوان کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، کارشناس تحقیقات بازار کارشناس، مدیر خرید و تدارکات مدیر فروش مدیر تولید، مدیر بازاریابی، مدیر کنترل پروژه و یا کارشناس کنترل کیفیت به فغالیت بپردازند.

مهندسی کامپیوتر

یکی از پر طرفدارترین و مهم‌ترین رشته‌های کارشناسی را می‌توان مهندسی کامپیوتر نام برد، که فارغ التحصیلان زیادی در این زمینه دارد. مهندسان این رشته به طراحی و ساخت مجوعه‌های کامپیوتری و اجزای آن می‌پردازند. این رشته در حال حاضر دارای گرایش‌های مهندس سخت افزار و نرم افزار است. این رشته به دلیل کاربردی بودن در جوامع امروزی در وضعیت مناسبی قرار دارد و فارغ التحصیلان این رشته با بیکاری مواجه نخواهند شد.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های تولید کننده قطعات و دستگاه‌ها، مراکز صنعتی و تولیدی به فعالیت‌های طراحی و پیاده سازی سیستم‌های کامپیوتری سفارشی، ارتقا کیفیت سخت افزار موجود به وسیله اصلاح‌های نرم افزاری و سخت افزاری، ارتقا کیفیت شبکه‌های موجود و ایجاد شبکه‌های کامپیوتری به فعالیت بپردازند. دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می‌توانند وارد بازار کار و مشغول به کار شوند.

مهندسی هوافضا

مهندسی هوا و فضا امروزه تبدیل به یکی از رشته‌های پرطرفدار و جذاب شده است. کار مهندسان هوا فضا طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما، موشک و بالگرد است. فارغ‌التحصیلان این رشته از نظر بازارکار مشکلی ندارند و می‌توانند به عنوان کادری جهت محاسبات، طراحی، ساخت و تست انواع هلیکوپتر، هواپیما‌های مسافری، باری و نیز موشک و جت جنگنده به فعالیت بپردازند.

مهندسان هوا فضا امکان فعالیت در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت را خواهند داشت همچنین فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری در کلیه مؤسسات و سازمان هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، فعالیت کنند.

معلمی

ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دارای مزایایی از جمله دریافت حقوق، استخدام رسمی و … خواهد بود.

تحصیل در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

داوطلبان رشته ریاضی در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی وابسته به وزارت اطلاعات نیز ظرفیت پذیرش می شوند و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به استخدام وزارت اطلاعات در خواهند آمد. از رشته های این دانشگاه می‌توان به امنیت اطلاعات، امنیت نرم، امنیت اقتصادی، امنیت بین الملل، پژوهشگری امنیت و … اشاره کرد.

رشته حسابداری

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد. تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

مهندسی پلیمر

فارغ‌ التحصیلان‌ رشته مهندسی‌ پلیمر گرایش‌ صنایع پلیمر و نانوپلیمر می توانند در صنایع مختلف دیگری از جمله ،حمل و نقل ، صنایع نظامی و پزشکی ، کشاورزی و … به فعلیت بپردازند. فارغ‌ التحصیلان‌ رشته مهندسی‌ پلیمر گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ هم می‌توانند در کارخانجات‌ رنگ‌سازی‌ به‌ تولید رنگینه‌های‌ مصنوعی‌ بپردازند. از سوی دیگر امروزه‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ بسیار گسترش‌ یافته‌ است‌ تا جایی‌ که‌ در کنار هر صنعت‌ مادر حتما یک‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ حضوری‌ فعال‌ دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها