به مناسبت آغاز مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا؛

ترامپ یا بایدن؛ پیروز مناظره انتخاباتی کیست؟/ ترامپ آماده له کردن بایدن است/ سه نقطه قوت بایدن در مقابل رقیب موقرمز

پیروز انتخابات یا مناظره‌ها در آمریکا به هیچ وجه از حالا معلوم نیست و هیچ یک از دوطرف آنقدر قدرت ندارند که بتوانند از پیش خود را پیروز این ماراتن بدانند.

ترامپ یا بایدن؛ پیروز مناظره انتخاباتی کیست؟/ ترامپ آماده له کردن بایدن است/ سه نقطه قوت بایدن در مقابل رقیب موقرمز

حسین نیازبخش- اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا به زودی برگزار می‌شود. بسیاری معتقدند قدرت نمایی در این مناظرات، کلید ورود به کاخ سفید به دست شخص پیروز می‌دهد. شاید همانطور که سقراط گفته است، مبنای سیاست بیش از هر چیز، قدرت نمایی در خطابه باشد نه تمسک به حقایق و بیان آنها. اگر چنین باشد باید گفت خطیب پیروزی که قرار است سکان ایالات متحده آمریکا را برای 4 سال در دست بگیرد باید قدرت خود را در این مناظرات به رخ رقیب و مخالفان بکشاند.

حال بیایید کمی از نزدیک مساله این روزهای آمریکا یا بهتر بگویم دنیا را واکاوی کنیم. دونالد ترامپ و جو بایدن قرار است تا مدتی دیگر اولین مناظره تلویزیونی را با هم داشته باشند. اگر اتفاق خاصی پیش نیاید احتمالا 70 یا 80 میلیون آمریکایی این رویداد را از نزدیک مشاهده می‌کنند. 80 میلیون رای یعنی پیروزی قطعی در انتخابات. اما کدام یک قادر به جذب آراء بیشتری از این سبد میلیونی هستند؟ ظاهر امر می‌گوید ترامپ. هشدار نانسی پلوسی دموکرات به بایدن مبنی بر عدم حضور در مناظره انتخاباتی نشان می‌دهد که ترامپ به خوبی توانسته قدرت خود را در مناظره اثبات کند.

ماجرای انتخابات 2016 و هنر خونسردی ترامپ

رئیس جمهور میلیاردر آمریکا توان فوق الذکر را در مناظرات انتخاباتی سال 2016 از خود بروز داد. او در مناظره‌هایش در مقابل هیلاری کلینتون چه کرد؟ او نه مانند ریگان و بیل کلینتون همچون یک ناطق جنتلمن و کاریزماتیک عمل کرد و نه مانند نیکسون سعی کرد با قلدری یا ترساندن رقیب خودی نشان دهد. او فقط احساسات خود را کنترل کرد و در لحظات حساس ضربه خود را به رقیبش زد. در آن زمان، ترامپ زیر ضربات مهلک دموکرات‌ها قرار داشت. رسوایی‌های جنسی متعدد او باعث شده بودند حتی برخی از جمهوری خواهان از حمایت او دست بکشند. هیلاری کلینتون بارها سعی کرد از این نقطه ضعف به او حمله کند. همچنین اظهارات جنجالی و خلاف آداب او در کمپینش و نیز سخنرانی‌های نژادپرستانه‌اش دست کلینتون را برای حمله باز گذاشته بود. کلینتون بارها با قدرت تمام به ترامپ حمله کرد اما ترامپ در تمام این مدت خم به ابرو نیاورد. علیرغم ظاهر قلدرش، عصبانی نشد. بلکه صبر کرد و بعد از تمام شدن سخنرانی هیلاری در یک ضدحمله سرعتی شروع به نیش و کنایه زدن‌های معروفی کرد که او را در توییتر مشهور کرده است. مناظرات به پایان رسید و ترامپ نه‌تنها سقوط نکرد بلکه فاصله خود با کلینتون را هم کمتر کرد و در نهایت توانست پیروز انتخابات شود.

حالا دموکرات‌ها می‌ترسند این اتفاق دوباره تکرار شود. این نگرانی با عملکرد نسبتا ضعیف بایدن در مناظره‌های درون حزبی‌اش به خصوص در مصاف با سناتور پیر، برنی سندرز بیشتر شده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که اوضاع آنطور که طرفداران بایدن فکر می‌کنند به نفع ترامپ باشد.

سه نکته مهم درباره مناظره بایدن و ترامپ

در این رابطه، بیان سه نکته لازم است. اولا اینکه ترامپ دیگر میلیاردر منتقد وضع موجود سال 2016 نیست. او حالا رئیس جمهور آمریکا است و باید از اقداماتش در این 4 سال دفاع کند. او دیگر حالت دفاعی - هجومی ندارد بلکه احتمالا باید فاز دفاعی خود را بیشتر و از تجربه 4 ساله و بحران‌های ریاست‌جمهوری‌اش هم دفاع کند. هر چند ترامپ ذاتا شخصیتی هجومی و رو به جلو است اما به هر حال، دفاع از زمامداری 4 ساله‌اش اقدامی است که بخشی از نیروی تهاجمی او را در مناظرات مستهلک می‌کند.

مساله بعدی بایدن است. نباید فراموش کرد که بایدن آنقدرها هم که گمان می‌رود خطیب ضعیفی نیست. طبق ادعای برخی منابع نزدیک به بایدن، او در انتخابات درون حزبی به عمد ضعیف عمل کرد چرا که علاقه‌ای نداشت با هم‌حزبی‌هایش سرشاخ شود اما او به خوبی قادر به مصاف با ترامپ جمهوری خواه هست و از همین حالا مشتاق اولین مناظره تلویزیونی است.

نکته سوم اما مربوط به مناظره معاونین نامزدهاست. این مناظره به زودی بین مایک پنس(معاون ترامپ) و کامالا هریس(معاون بایدن) برگزار می‎شود. این مناظره‌ها معمولا به اندازه مناظره اصلی محبوب نیستند اما طرفداران خود را دارند. یادمان نرود که مناظره بین جو بایدن(معاون اوباما) و سارا پالین(معاون مک کین) حتی از مناظره اصلی هم بیننده بیشتری داشت. بسیاری این تعداد بیننده را به علت کنجکاوی مردم درباره سارا پالین می‌دانستند. به نظر می‌رسد که این کنجکاوی در مورد هریس هم وجود دارد. کامالا هریس بدون شک نقطه قوت اصلی کمپین بایدن است. این زن سخنرانی قوی است که شخصیتی مقتدر دارد. او سالها دادستان بوده و به خوبی قواعد مواجهه با سیاستمداران را بلد است. کامالا هریس عملکردی بی‌نظیر در مناظرات درون حزبی داشت و در همان مناظره‌ها توانست خود را به یکی از محبوب‌ترین دموکرات‌ها تبدیل کند. حتی اگر بایدن نتواند عملکرد خوبی در مقابل ترامپ داشته باشد، هریس به خوبی می‌تواند شکست نسبی او را جبران کند.

دو ابرقهرمان مناظره‌های انتخاباتی آمریکا؛ ریگان کاریزماتیک و کلینتون جذاب

یک نکته مهم در رابطه با مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا، شخصیت رسانه‌ای ترامپ است. بسیاری معتقدند که دونالد ترامپ به علت سالها حضور در رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به خوبی از فوت و فن رسانه باخبر است. آیا چنین است؟ در اینکه ترامپ ذاتا شومن است شکی نیست؛ اما آیا چنین کاراکتری برای پیروزی در یک مناظره سیاسی کافی است؟

بیایید مروری بر تاریخ مناظره‌های ریاست جمهوری داشته باشیم. از جنگ جهانی دوم تاکنون فقط سه رئیس جمهور تک دوره ای در آمریکا داشته ایم. این سه رئیس جمهور عبارت اند از: جرالد فورد، جیمی کارتر، بوش پدر. جرالد فورد را که باید از این لیست کنار بگذاریم. او معاون نیکسون بود که بعد از ماجرای واترگیت و استعفای رئیس‌جمهور به جای او نشست. بنابراین، او اصلا در انتخاباتی پیروز نشده بود و از همان ابتدا همه به او به چشم یک دولت مستعجل نگاه می‌کردند. اما کارتر و بوش پدر چه؟ این دو به چه کسانی رقابت را باختند؟ کارتر به رونالد ریگان و بوش پدر به بیل کلینتون رقابت انتخاباتی را واگذار کرد. خوب به این دو نام توجه کنید: رونالد ریگان و بیل کلینتون. بدون شک این دو کاریزماتیک‌ترین سیاستمداران معاصر آمریکا هستند. این دو چنان در مناظره‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های خود حریفان خود را ضربه فنی کردند که پیروزیشان از همان ابتدا قطعی به نظر می‌رسید.

رونالد ریگان بدون شک جادوگر عرصه سیاست بود. بازیگری که از ترامپ هم رسانه و دوربین را بهتر می‌شناخت. لبخند خاص او، عبارات عجیب و غریبش و حرکات بدنش همه و همه او را تبدیل به یک قهرمان آمریکایی کردند. در مناظرات انتخاباتی، ریگان جیمی کارتر را نابود کرد. در میانه مناظره، وقتی کارتر با عصبانیت داشت به ریگان حمله می‌کرد، ریگان یک عبارت خاص و عمومی و غیرسیاسی را که بعدا به یک فرهنگ تبدیل شد به کار برد: (there you go again ) عبارتی بود که بعد از مناظره به سرعت به کلیشه ای جهانی تبدیل شد. ترجمه دقیق این عبارت به فارسی مقدور نیست، اما شاید بتوان آن را به "باز دوباره شروع کردی" ترجمه کرد. ریگان چنان با زیبایی این عبارت را به کارتر گفت که طرفداران تلویزیونی بسیاری را در همان لحظه به سمت خود جذب کرد.

این اتفاق در زمان رقابت بوش پدر و کلینتون هم تکرار شد. کلینتون مانند ریگان اسطوره کاریزمای شخصیت و نبوغ سیاسی نبود اما کاریزمای به مراتب بیشتری از بوش داشت. هنوز هم مقالات بسیاری درباره حرکات بدن او، نوع ادای کلماتش و به خصوص نوع نگاه و حرکات چشمانش می‌نویسند. کلینتون نیز توانست چهره یک "جنتلمن آمریکایی" را از خود به معرض نمایش بگذارد و ریاست جمهوری جرج بوش پدر را یک دوره‌ای کند.

ترامپ شبیه کیست؟ او نه شبیه ریگان است، نه نیکسون

آیا ترامپ شبیه ریگان و کلینتون است؟ به هیچ وجه. او بیشتر شبیه نیکسون است. قلدر، بد دهن، ضد اجتماعی، غیر قابل پیش بینی و ... . او یک جنتلمن آمریکایی نیست بلکه یک آنتی گونیست است؛ یک ضد جنتلمن واقعی. او بیشتر از اینکه شبیه کلینت ایستوود(خوب) در فیلم خوب، بد، زشت باشد شبیه ایلای والاک(زشت) است.

البته بسیاری معتقدند که او خیلی هم شبیه نیکسون نیست. جاناتان بیدلاک نویسنده پولتیکو معتقد است که در حالی که نیکسون و ترامپ هر دو سیاستمداران بیرحمی بودند، اما در واقع تفاوت‌های آنها بیشتر از شباهت‌هایشان است. نیکسون یک مرد خودساخته و یک کهنه سرباز نیروی دریایی بود که طی یک انتخابات مشهور در دهه 1950 و 60، قدرت سیاسی را به دست گرفت و در انتخابات مشابهی نیز قدرت را واگذار کرد. این شرایط به او کمک کرد که به یک سیاستمدار ماهر تبدیل شود. برعکس، ترامپ در ارتش خدمت نکرده است و با پشتوانه خانوادگی‌اش تبدیل به یک شخصیت تلویزیونی و سپس وارد سیاست شد.

خبری از شگفتی در مناظره تلویزیونی نیست

بنابراین، ترامپ لزوما آن ملاتی را که ریگان و کلینتون داشتند، ندارد. اما نکته مهم این است که بایدن هم این خمیرمایه را ندارد. بایدن علیرغم ظاهر شیکش فقط توانسته نخبگان حزب دموکرات و سلبریتی‌ها را جذب خود کند. او نه مانند ریگان از خود شخصیتی ملی ساخته و نه مانند کلینتون توانسته رویایی آمریکایی برای جمعیت جوان یا مهاجر آمریکایی بسازد. از این جهت به نظر می‌رسد که نباید در مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر به دنبال یک شگفتی باشیم؛ چرا که نه ترامپ ریگان است و نه بایدن، بیل کلینتون.

با این حال، آنچه مهم است این است که پیروز انتخابات و یا مناظره ها به هیچ وجه از حالا معلوم نیست و هیچ یک از دوطرف آنقدر قدرت ندارند که بتوانند از پیش خود را پیروز این ماراتن بدانند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • 7مهدی7
    0

    ahmadinejad is waiting for anything

    نظرات شما -
    • ش.معلم.
      0

      You are right. But donot forget that the positions of him is closer to the positions of the leader of course. He is the .president of one Daghighe.

    • 7مهدی7
      0

      This is the thinking of 8 years ago

    • ایرانی
      0

      هر چیز به جای خویش نیکوست .زبان اجدامان را پاس داریم .

    • B.n
      0

      Ahmadinejad is a burnt nut. Do not think about him any more

    • 7مهدی7
      0

      Maybe it was like playing chess that a soldier could bring a minister

    • به نام خدا ( مهری)
      0

      نظرات باید به زبان پارسی باشد. خبر فوری. اینا همش به زبان دیوانگان نوشتند

  • رضا
    0

    فکر کنم در مناظره ها ترامپ قوی تر ظاهر شود مضاف بر اینکه ترامپ بی ملاحضه است در تخریب حریفان بدون رعایت اخلاق استاد است. یک چیزی شبیه احمدی نژاد خودمان که استاد این است که قشر متوسط و ضعیف و کم سواد را به سمت خود متمایل کند و در مقابل بایدن فاقد آن وجهه و کاریزما برای مقابله با ترامپ است.

  • لادن
    0

    عزبزان ببينيم . جو بايدن هر چيزي كه يك رئيس جمهور بخواهد دارد از احساسي تا تجربه پست هاي مختلف . ترامپ نشان داد با بودن مشكلات داخلي از سوي دموكرات ها مانند سياه هم مهم هستند و يا از سوي چين ...روس ووو و همچنين بلاهاي طبيعي يا عمدي از سوي مخالفين ترامپ . وضع همه چيز در امريكا بهتر شده حتي قدرت در جهان با 50درصد قدرت امريكا تحريم ايران صدها برابر انچه ترامپ فكر مي كرد همراهي داشته و موفق بوده گويي در ايران زلزله8ريشتري آمده . خلاصه حال بايد ديد ترامپ از يك سو يا جوي بايدن دموكرات از سوي ديگر . اگر ترامپ شود از سخنان اخيرش يعني ايران خواب مذاكره را ببيني يعني يا خودم با رهبري توافق مي كنم يا دلار 50هزاري خوشكل يعني ترامپ مي خواهد مشكل براي هميشه حل شود بقولي شتر سواري دلا دلا نمي شود يعني نمي شود برجام امريكا ايران بخواهد ولي اجازه نداشته باشد وزير خارجه امريكا مثل ظريف بيا ايران ظريف راحت مي رفت امريكا ولي مقامات امريكا نه يعني بقول ترامپ دور دوم خواهد گفت هم خر بخواهيد هم خرما نمي شوديا مذاكره مستقيم در ايران توسط ترامپ با اصولگرها يا نابودي مطلق اقتصاد ايران اين تو بميري ترامپ از اون تو بميري ها نيست و ديگر ترامپ نيازي به مذاكره با ايران ندارد و فقط مذاكره اي را قبول مي كند در خاك ايران توسط خود ترامپ باشد. حالا ببينيم آيا ترامپ پيش خدا محبوب هست يا 85ميليون ايراني كه با سختي روزگار مي گذرانند 85ميليون مسلمان يا ترامپ مسيحي كدام خدا قبول مي كنه شايدم عاقبت بهتر در آن باشد ما 85ميليون نخواهيم

    نظرات شما -
    • تهرانی
      0

      چه تحلیل کودکانه ای.

    • رضا.
      0

      احسنت واقعا جان کلام را گفتید. یکی از دلایلی که ترامپ با استناد به آن زیر برجام زد عدم نفع آمریکا و شرکت های بزرگ آمریکا در سرمایه گزاری در ایران و همچنین سیاست افراط گونه آمریکا ستیزی با مرگ و سوزاندن پرچم آمریکا بود.اینکه با برجام چند ده میلیارد اعتبارات بلوکه شده برای ایران آزاد گردد و مبلغ یک میلیارد و هفتصد هزار دلار هم پول نقد به ایران داده شد ولی در ایران کما فی السابق تغییری در رفتار ایران دیده نشود این برای آمریکا و ترامپ قابل قبول نیست. اگر ترامپ پیروز شود راهی را می‌رود که منتهی به حل مسائل بین دو کشور شود یا مذاکرات یا تحریم های وحشتناک و احتمالا در نهایت جنگ. خارج از این ها نیست.

    • ش.معلم
      0

      بله کاملا درسته. قرار شد در برجام شعبه ای از جنرال موتورز و یا فورد در کیش راه اندازی شود که با مخالفت شدید مقامات فوق بالا کنسل شد. خب. فرانسه و اروپا همه منتفع شوند و قدرت اول دنیا هیچ. معلومه زیر میز میزند.

    • مجید
      0

      بعضی از این تحلیل ها انگار از سوی کسانی است که دشمن ملت می باشند طرف فراموش کرده خودش یه ایرانیه جوری داره از ترامپ دشمن ملت ایران تعریف می کنه انگار تو ستاد انتخاباتی اون کار می کنه وداره براش رای جمع می کنه .ببین ما با کیا می شیم ۸۰ملیون

    • محسن
      0

      آقا مجید، چه خوشت بیاد و چه نیاد این تحلیلها واقعیت است.چه گفته بشه و چه نشه. تا کی میخواهید خودتونو گول بزنید؟به نظر من شماها همه بسیجی هستید که فقط مثل طوطی حرفها را تکرار می کنید.دریغ از ذره ای فکر. در ضمن اصلا طاقت روبرو شدن با منتقد(واقعیت) را ندارید.بالا تا پایینیتون همین هستید.

  • کریم
    0

    فن مناظره را باید بیان از آقای احمدی نژاد یاد بگیرند

  • جعفر
    0

    به نظر من نویسنده این مطلب دمکراته بیطرف نیست... پس خوب نمیشه نتیجه گرفت

  • داروغه
    0

    بایدن عکس زن ترامپ را نشون بده

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      چی زدی

    • ش.معلم
      0

      منظور ایشون ماجرای مناظره احمدی نژاد با موسوی بود.

  • ایرانی
    0

    ترامپ در اندک مدت بعد از ریاست جمهوری در دل بسیاری از سردمداران جهان ترس ایجاد کرد که دوران اوباما جز فطرت برای آمریکا نبود .امروز کاریزمای ترامپ رویاهای آمریکایی را زنده کرده است و گروههای چپ بخوبی آگاهند که مسئله فروپاشی سیستم های آمریکا با انتخاب مجدد ترامپ سرابی بیش نیست .یایدن بازنده هژمونی اوست .بزن زنگ که پهلوان باز آمد .

  • ذوالقرنین
    0

    فرقی نمیکنه بدبختی اینجاست که مزدوران روسیه وبازاریابان فروش سلاح در منطقه در پست های بالای این حکومت اسلامی جا خوش کرده اند وجز تنش وجنگ وغارت منطقه راهبرد دیگری ندارندبه عبارات دیگر تمام مشکلات داخلیست. وپشت پرده این تحریمها دستورات دیکته شده برای وطن فروشان است

  • ی ط
    0

    بیشتر مطالب را گفتید.غیر از اینکه ترامپ در صحبت کردن مسلط هست یک دروغگو بزرگ است. کسی که بتواند ریلکس دروغ بگه میتونه مخاطب و عوام را گول بزنه.بایدن فردی زیرک هست. ترامپ در دور قبل موفق بود ولی در دور اول به اصطلاح املا ننوشته بود.ولی به اصطلاح حالا املائ نوشت نقط ضعف هایی داشته داشته ،باید دید.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      میشه چند تا از دروغهای ترامپ و بگید؟

    • کاربر ناشناس
      0

      هزاران دورغ هر روز دورغ میگه یه مثال در جریان موشک باران عین الاسد ترامپ چندتا دروغ گفت ایران عین الاسد را شخم زد ترامپ هربار چندتا سربازان ما سر درد گرفتن ما هیچ کشته ندادیم هیچ آسیبی به ما.......

    • کاربر ناشناس
      0

      در موشک باران عین الاسد به کارشناسان بین ۲۸۰ الی ۴۵۰سرباز آمریکایی کشته شدند.

    • ناشناس
      0

      فک کنم ترامپ ب اندازه مسولین اینجا دروغ بلد باشه خخخخخ

    • .....
      0

      چرا چرت و پرت میگید ! تو عین الاسد فقط چادر خالی رو زدندند حتی یه قطره خون از دماغ کسی نیومد. البته میتونید حرفای چند روز پیش سگدار سلامی رو دوباره گوش بدید که به این موضوع اشاره کرده

    • محسن
      0

      کاربر ناشناس، شماها کی میخواهید یاد بگیرید که وقتی یک حرفی می شنوید، اول بهش فکر کنید و بعد تکرار کنید. چرا دری وری میگی. دروغ را ترامپ گفت یا سرداران ما؟هر روز می آمدند و برآورد می کردند. هدف از حمله به عین الاسد هم خ... کردن ملت بود که ظاهرا حسابی هم موفق بودند.یه خرده مطالعه ات رابیشتر کن دوست عزیز.

  • آب
    0

    ترامپ هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. بایدن پیروز میشود و سیاست و روابط ایران و آمریکا تغییرات اساسی پیدا میکند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بشین ب همین خیال تو دعا بخون شاید شد

  • ح
    0

    امریکایها ترسوند می گویند اگر بایدن قبول شود امریکا جنگ کشتار بیشتر هست چون ترامپ جنگ نمی کند سیاست دارد بیشتر

  • پرتوی
    0

    ترامپ رئیس جمهور آینده است .

  • آریو
    0

    اگ ملت امریکام تحت تاثیر شعارای خوش ظاهر و بی عمل بخوان مثل سال 57 ایرانی ها دست ب خودکشی بزنن باید ب جو خواب الود رای بدن

  • افشین
    0

    به امید پیروزی ترامپ و انجام معامله ی قرن و بازگشت صلح به خاورمیانه و تعطیل شدن دکان کاسبی بعضی ها

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      شما معنای معامله قرن را درست فهمیدی که این گونه نظر می دهی؟

    • عبدلی
      0

      تو فقط بگو معامله قرن چیه

    • محسن
      0

      ایرانی؟ شما بگو معامله قرن چیه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها