کسی نگران جان نیروهای قراردادی نیست/ نیروهای پیمانکار نگران از شیوع دوباره کرونا در اصفهان

ترس و استرس ناشی از ابتلا به بیماری کرونا و ترس از اخراج به دلیل اعتراض به شرایط غیر استاندارد حاکم در فضای کار نیروهای شرکتی، مشکل بزرگ کارگران قراردادی است.

کسی نگران جان نیروهای قراردادی نیست/ نیروهای پیمانکار نگران از شیوع دوباره کرونا در اصفهان

با شیوع بیماری کرونا، وزارت بهداشت بخشنامه و دستور العمل های مبارزه با کرونا را صادر کرد. این بخشنامه ها در شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان که نیروی انسانی فراوانی دارند به اجرا در آمد، اما نه برای همه پرسنل و کارگران.

تا جایی که نیروهای رسمی‌شان را برای مدتی به استراحت اجباری فرستادند، ولی این شرایط شامل حال نیروهای پیمانکاری و شرکتی نشد. شرایطی که سبب اعتراض برخی از نیروی کار شرکتی در مجتمع فولاد مبارکه شده است.

نگاه تبعیض آمیز بین نیروهای کار

محمد-م دو سال است که به عنوان نیروی شرکتی در مجتمع فولاد مبارکه مشغول به کار است. او در تماس با ایلنا در باره تبعیض ها می گوید: نیروهای پیمانکاری زیر مجموعه فولاد مبارکه از اول تا 15 فروردین تعطیل و از 16 هم ملزم به حضور در محل کار شدند، درحالی‌که رسمی ها تا پایان فروردین تعطیل بودند.

بعد از آن نیز مجتمعی‌ها یک روز در میان تا ساعت 17 عصر سرکار رفتند و قراردادی ها هم هر روز تا این ساعت مجبور به انجام کار بودند. این شرایط برای اردیبهشت ماه نیز صادق بود.

وی ادامه می دهد: در خرداد ماه نیز مجتمعی‌ها تا ساعت یک و نیم بعد از ظهر و هر روزی شدند و نیروهای پیمانکار همچنان تا 5 عصر مشغول به کار بودند. این روند تا نیمه تیرماه ادامه داشت تا اینکه برای حمل و نقل نیروها مشکل ایجاد شد.

فولاد مبارکه 200 اتوبوس برای حمل و نقل با رعایت پروتکل های بهداشتی اضافه کرد، ولی شرایط برای نیروهای شرکتی فرقی نکرد و خدمات به نیروهای رسمی ارائه شد.

از او شماره تماس چند نفر از همکارانش را می گیرم و با تعهد کلامی که نام شان را منتشر نخواهم کرد، با آنها گفت وگو کردم. احمد یکی از آنها است.

وی با اشاره به اینکه این قشر از نیروی کار سهم خاصی از تجهیزات و اقلام بهداشتی و تست رایگان کرونا ندارند می گوید: در حال حاضر که اصفهان در شرایط فوق حاد از نظر کرونا قرار دارد، بازهم باید با تمام قوا و با حداکثر ظرفیت و ساعت کاری، در خدمت پیمانکار باشیم و جای خالی نیروهای رسمی مجتمع را نیز که دوباره مشمول کاهش ساعت کاری شده اند را پر کنیم.

هزینه تست گران است

وی اضافه می کند: بیش از 12 هزار نیروی شرکتی با تعداد کم سرویس های حمل و نقل، مجبور به ازدحام در اتوبوس ها هستند تا از منزل به محل کار بروند و مسیر بر عکس را طی کنند و این وضعیت در این شرایط فوق بحرانی بسیار خطر ساز و خطرناک است.

در هفته ای که گذشت از مجتمعی ها به صورت رایگان تست کرونا گرفته اند و خبردار شدیم که تست 800 نفرشان مثبت بوده، این درحالی است که ما در نزدیکی آنها کار می کنیم، ولی به گفته خودشان چون تست گران است، از نیروهای شرکتی و قراردادی تست نگرفتند.

امین نیروی شرکتی دیگری است که به ایلنا می گوید: این تبعیض آشکاری است که بین نیروهای شرکتی با حداقل حقوق کارگری و نیروهای رسمی با دستمزدهای چند میلیونی قائل شده اند. پیمانکاران با مبالغ خوب در پروژه های فولاد مبارکه شرکت می کنند و بعد از برنده شدن، سود خود را در پرداخت حداقل دستمزد کارگر، به حداکثر می رسانند. ما هم باید با حداقل حقوق کارگری و زمان بیشتری کار کنیم، هم از خدمات حمایتی بی بهره باشیم. این انصاف نیست.

شرکتی ها، رسمی ها

وی ادامه می دهد: در این تبعیض بازار اگر نیروی شرکتی متوجه ابتلا به کرنا شود، سایر همکارانش باید در محل کار حضور پیدا کنند و خبری از قرنطینه سایر شرکتی ها به دلیل همجواری با فرد بیمار نیست.

در حالیکه در بین نیروهای رسمی خلاف این حاکم است. اگر یکی از پرسنل مجتمع به کرونا مبتلا شود، سایر همکارانش در آن بخش برای دو هفته سرکار نخواهند رفت تا در قرنطینه باشند.

محمد تاکید می کند که نام کاملش فاش نشود، زیرا پیمانکاران در واکنش به اعتراض نیروهای شرکتی، آن ها را تهدید به اخراج کرده اند. او دلیل تماس با ایلنا را این چنین عنوان می کند: شما خبرگزاری کار هستید و بهتر می توانید صدای کارگران را به گوش مسئولان برسانید.

امیدوارم از این طریق وضعیت نیروهای شرکتی و راه و رسم پیمانکاران طرف قرار داد با این شرکت بزرگ را اطلاعی رسانی کنم.

ترس و استرس

این نیروی شرکتی یادآور می شود: کارگر شرکتی باید در کنار استرس و ترس ابتلا به کرونا، با حداکثر توان خود کار کند، درحالی که حقوق ناچیزی دریافت می کند و اگر بیمار شود، جدای از اینکه ممکن است کارش را از دست بدهد، نگران تامین هزینه های درمان نیز باید باشد.

در شرایط فعلی که غول اقتصاد بیمار کمر قشر کارگر را خم کرده، این شیوه برخورد پیمانکاران با نیروی کار قرار دادی غیر انسانی و ناعادلانه است.

جامعه کارگری با مشکلات بزرگی گریبان گیر است و جای دارد، پیمانکاران و مسئولان، شرایط ایمنی برابر با پروتکل های بهداشتی را برای آن ها فراهم سازد تا حداقل با ترس و استرس کمتری به کارخود بپردازند.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    من خودم یه فولادی هستم این وضعیت فقط برای روزکار بوده وهست ولی ما که شیفت بودیم حتی یک ساعت هم بخاطر کرونا تعطیل نشدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها