زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار

زیرساخت‌های گردشگری در استان فارس از راه‌اندازی مجموعه‌های اقامتی و تفریحی ، روند مهاجرت از روستا به شهر را کاهش می‌دهد و زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم می‌آورد؛ این موضوع از اهداف چهار طرح ملی است.

زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار

ششم مهرماه امسال مصادف است با روز جهانی گردشگری و شعار این سال "گردشگری و توسعه روستایی" عنوان شده است. بر کسی پوشیده نیست که برخورداری فارس از کهن‌پیشینه‌ای مربوط به دوران هخامنشی و نقش ویژه آن در دوران اسلامی، همچنین پایتختی در دوره‌های مختلف تاریخی داشته‌های فرهنگی باارزشی بدان افزوده است که به‌مثابه ثروتی گرانقدر برای این خطه به‌شمار می‌رود و این استان را به یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری کشور بدل ساخته که می‌تواند در چرخاندن چرخ‌های اقتصاد غیرنفتی نقشی بسیار مهم را ایفا کند.

۳۰درصد از آثار تاریخی کشور و آثار ثبت جهانی ازجمله تخت جمشید، پاسارگاد، باغ‌های پاسارگاد، باغ ارم، شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار و مجسمه شاپور، کاخ ساسانی سروستان، قلعه دختر، کاخ اردشیر و شهر تاریخی گور، همچنین ۲۹۳۴ اثر ثبت ملی و ۴۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد، از داشته‌های استان فارس در حوزه گردشگری است.

این امکانات در مناطق روستایی و عشایری نیز پراکنده‌اند که زمینه‌های توسعه گردشگری روستایی را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

فارغ از اینکه همه‌گیری بیماری کرونا تمام جهان را درنوردیده است و به گردشگری نیز آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر وارد آورده، می‌توان امید داشت با کاهش شدت بیماری و دستیابی به روش‌های درمان پایدار همچون توزیع واکسن، این صنعت با پیشرفتی جالب توجه، رشدی دوباره یابد؛ از همین رو سرمایه‌گذاران همچنان فارس را مقصدی برای توسعه فعالیت‌های خود به شمار می‌آورند.

زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار افتتاح چهار طرح بزرگ گردشگری در فارس در آستانه روز جهانی گردشگری از سوی رئیس جمهوری، نشان از پویایی صنعت گردشگری دارد.

افتتاح چهار طرح بزرگ گردشگری در فارس در آستانه روز جهانی گردشگری از سوی رئیس جمهوری، نشان از اهمیت این حوزه در استان و نیز پویایی صنعت گردشگری با وجود مشکلاتی همچون شیوع کرونا دارد.

دیگر اینکه، سه طرح از پروژه‌های یادشده در مناطق روستایی و کمتر برخوردار شهری براساس تامین اشتغال افراد بومی منطقه به بهره‌برداری رسیده و امیدها را برای توسعه زیربنایی، اشتغال‌زایی، جلوگیری از مهاجرت یا معکوس کردن روند آن و نیز بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی و توسعه گردشگری روستاییرا همگام با شعار امسال فراهم ساخته است.

گردشگری تسهیل‌گر توسعه روستایی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به ضرورت گام برداشتن استان درراستای بهره‌گیری از گردشگری به مثابه تسهیل‌گر توسعه روستایی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و برنامه‌ریزی هدفمند در ارائه خدمات در سطح جهانی از سوی فعالان گردشگری، به‌ویژه در روستاها فرصت‌ مغتنمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مصیب امیری اظهار داشت: اولین هدف از احداث هر اقامتگاه یا مجتمع گردشگری به‌ویژه در مناطق روستایی، ایجاد زیرساخت‌هایی است که می‌تواند بر اشتغال منطقه و نیز در سطح کلان تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع به‌ویژه درباره اقامتگاه‌های بومگردی بیشتر مصداق دارد، ابراز داشت: این اقامتگاه‌ها با هزینه‌های بهینه‌ای بر حوزه اشتغال تاثیرگذار خواهد بود؛ از سوی دیگر در بلندمدت روند مهاجرت را دیگرگونه خواهد کرد؛ بدین‌معنا حتی ممکن است آن را معکوس کند و ساکنان شهرها را به روستاها بکشاند.

امیری با اشاره به افزایش روزافزون زیرساخت‌های اقامتی طی سال‌های اخیر در فارس بیان کرد: تعداد هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در استان به عدد ۱۰۵ رسیده است که ۲۲هزار تخت اقامتی را در استان تامین می‌کند و زمینه اسکان مناسبی را برای گردشگران فراهم می‌سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه تنها ۶۳ واحد اقامتگاهی تا پیش از سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده بود، افزود: در دولت تدبیر و امید در زمینه ساخت و بهره‌برداری از هتل و هتل‌آپارتمان شاهد رشد۶۰ درصدی بوده‌ایم؛ افزون‌بر این ۱۳۶ اقامتگاه بومگردی تا قبل از هفته دولت و ۱۵ اقامتگاه نیز در هفته دولت به این مجموعه افزوده شده که تعداد آن‌ها را به ۱۵۱ رسانده است.

وی بر پراکندگی این مجموعه‌های اقامتی در فارس به مثابه ظرفیتی برای بهره‌مندی از تمامی مواهب فرهنگی، هنری و طبیعی اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد اقامتگاه‌ها دعوت‌کننده گردشگران به نقاط کمترشناخته‌شده است.

چهار پروژه اخیر گردشگری فارس دسترسی به مجموعه‌های باستانی را افزایش می‌دهد

امیری درباره تاثیر چهار طرح اقامتگاهی بر زندگی مردم و رونق اقتصاد مبتنی بر گردشگری که سوم مهرماه جاری به دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید، گفت: این اقامتگاه‌ها در مسیر دسترسی به بناهای تاریخی همچون پاسارگاد، تخت جمشید و نیز محور ساسانی واقع شده‌اند که می‌تواند تجربه‌های جدیدی را برای مردم منطقه و گردشگران رقم زند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس برای نمونه یکی از این طرح‌ها را اقامتگاه بومگردی در بخش سیدان شهرستان مرودشت معرفی کرد و افزود: با توجه به اینکه این اقامتگاه در مسیر پاسارگاد و در نزدیکی تخت جمشید واقع شده است، ظرفیت بسیار خوبی برای کسانی است که قصد دارند از مجموعه تخت جمشید و نقش رستم بازدید کنند.

وی همچنین طبیعت بخش سیدان را بسیار ویژه ارزیابی کرد و افزود: این ناحیه ازنظر تاریخ طبیعی منحصر به فرد است که رهاورد آن دیدن جذابیت‌هایی تازه برای مردم است.

امیری اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری اولیه در این پروژه معادل سه میلیون تومان بوده است که ۲۱ اتاق و ۱۲۰ تخت را به ظرفیت اقامتگاهی فارس افزوده است.

سرمایه‌گذار مرکز تفریحی، سرگرمی و گردشگری شهرستان کوار، یکی دیگر از چهار مجموعه‌ای که به تازگی افتتاح شده است، درباره هدف از ساخت این مجموعه در این شهرستان عنوان کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی در جنوب استان فارس و به‌ویژه کوار مهمترین رویکرد ساخت این مجموعه بوده است.

محسن عوض‌پور با بیان اینکه جای خالی مجموعه‌ای چندمنظوره در حوزه گردشگری در این ناحیه جغرافیایی احساس می‌شد، افزود: از همین رو، ساخت این مجموعه از چهار سال پیش در زمینی به عرصه ۱۴هزار متر مربع و اعیانی ۱۴۰۰ مترمربع با ۶ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال مستقیم برای ۳۵ نفر اهالی بومی رقم خورد.

زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار آماده‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی در جنوب استان فارس مهمترین رویکرد ساخت مجموعه گردشگری در این ناحیه بوده است.

وی با بیان اینکه کوار دارای رتبه برتر تولید انگور در فارس است، از برگزاری جشنواره انگور در زمره برنامه‌های این مرکز سخن گفت و ابراز داشت: این رویداد به‌صورت سالانه برگزار خواهد شد و استمرار خواهد یافت، افزون بر این زمینه برگزاری برنامه‌های فرهنگی را به‌صورت رایگان برای فعالان این حوزه فراهم می‌آورد.

عوض‌پور همچنین به اهمیت تقویت گونه‌های گیاهی متناسب با منطقه در این مجموعه اشاره کرد و ابراز داشت: پوشش گیاهی مجموعه به‌صورت کاملا تخصصی و متناسب با جغرافیای خاص منطقه ایجاد شده است.

توسعه گردشگری در کوار، نگرش‌ها به این شهرها را تغییر می‌دهد

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه این مجموعه اولین مرکز فرهنگی برای توسعه کوار به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: پیش از این نگرش‌ها به شهرستان کوار خلاف واقع بود؛ اما سعی کردیم با ایجاد زیرساختی فرهنگی در این شهر، توانایی‌های واقعی آن را به گردشگران استان و کشور بشناسانیم؛ همچنین از آنجا که کوار به سبب نزدیکی به فیروزآباد و جهرم، شهری پررفت و آمد محسوب می‌شود، می‌توان به توسعه گردشگری در منطقه امیدوار بود.

وی همچنین همراهی مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری را ستود و عنوان کرد که از حمایت کامل نهادهای شهرستان برای ساخت این اقامتگاه برخوردار بوده است.

سرمایه‌گذار پروژه‌ هتل‌آپارتمان در شیراز نیز درباره اهمیت افتتاح این مجموعه عنوان کرد: این واحد اقامتی به دلیل قرارگرفتن در منطقه گردشگری فرهنگی شیراز که شامل حافظیه، باغ دلگشا، سعدیه، دروازه قرآن و هفت‌تنان است و نیز نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز بسیار بااهمیت است.

اکبر سرو با بیان اینکه بخشی از این مجموعه آپارتمانی و بخشی نیز هتلی است، گفت: با افتتاح این اقامتگاه برای ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای این مجموعه کمتر از چهار میلیارد تومان بوده است، افزود: این هزینه طی روند ساخت به بیش از ۱۸ میلیارد تومان افزایش یافت؛ اما به هر روی سعی کردیم آن را به پایان برسانیم و امروز مفتخریم که در مجموعه‌ای باکیفیت و در بخش ویژه‌ای از شهر شیراز به ارائه خدمات گرشگری می‌پردازیم.

گردشگری در فارس همچنان پرظرفیت است

وی با بیان اینکه فارس همچنان از لحاظ برخورداری از واحدهای اقامتی ظرفیت بسیاری دارد، گفت: با سابقه ۳۰ ساله فعالیت در صنعت گردشگری و براساس تجربه معتقدم در حوزه گردشگری همچنان به توسعه زیرساخت‌ها نیاز است.

این فعال حوزه گردشگری ابراز داشت: زمینه فعالیت برای بخش خصوصی باید بیش از این فراهم باشد؛ همچنین هتل‌ها باید مستقیماً و تنها زیر نظر میراث فرهنگی فعالیت کنند و دیگر ارگان‌ها از روند اخذ مجوز حذف شوند؛ چراکه هم‌اکنون باید نخست از نهادهایی همچون شهرداری مجوز گرفت و بعد به سراغ متولی اصلی گردشگری رفت و این مساله این‌گونه می‌نماید که مجوز وزارت گردشگری در مرتبه‌ای پایین‌تر قرار دارد.

زیرساخت‌های گردشگری و حرکت فارس در مسیر توسعه پایدار زمینه فعالیت برای بخش خصوصی فارس در حوزه گردشگری باید بیش از پیش فراهم باشد.

وی همچنین بر ضرورت اختصاص وام‌های کم‌بهره و با شرایط آسان از بانک‌ها تاکید کرد و با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در شیراز گفت: با وجود وضعیت نامناسب بیماری در این شهر، به رشد گردشگری در دوران پساکرونا بسیار امیدواریم.

سرمایه‌گذار مجموعه اردوگاه و محوطه گردشگری در شهرستان بیضای فارس نیز گفت: این مجموعه که در روستای حسین‌آباد سراب ساخته شده است با مساحت ۸هزار و ۳۰۰ مترمربع برای ۱۷ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

رونق تازه به روستاها با بهبود موقعیت تفرجگاهی

علیرضا دانایی با اشاره به اینکه این روستا از موقعیتی تفرجگاهی برخوردار است، افزود: روستای حسین‌آباد سراب از دیرباز به دلیل وجود چشمه‌های بسیار زبانزد بوده است و کمابیش گردشگران به آن رفت‌وآمد داشته‌اند، از همین رو تصمیم گرفتیم با ساخت مجموعه‌ای گردشگری رونقی تازه در آن ایجاد کنیم.

وی همچنین بهره‌مندی از محصولات باغی و صنایع‌دستی را از دیگر مزایای این روستا برشمرد و اظهار کرد: براین اساس امیدواریم تا پایان اجرای فاز دوم این پروژه تا ۳۵ نفر اشتغال ایجاد کنیم که ۹۰درصد آن از نیروهای بومی و ۱۰ درصد نیز از نیروی غیربومی تامین می‌شود.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه درآمد مردم این روستا تا پیش از رونق گردشگری عمدتا در حوزه کشاورزی بوده است، افزود: در این چند سال اخیر ۴۰ درصد جمعیت به فعالیت‌های حوزه گردشگری گرایش یافته‌اند و امیدواریم تا سال آینده به برکت رشد گردشگری هیچ فرد بیکاری در روستا نداشته باشیم.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها