مؤثرترین روش‌های کنترل غیرشیمیایی حلزون‌ها در گلخانه

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور راه کارهای غیرشیمیایی مبارزه با آفت حلزون در گلخانه را تشریح کرد.

مؤثرترین روش‌های کنترل غیرشیمیایی حلزون‌ها در گلخانه

الهام احمدی درباره کنترل حلزون ها و راب ها که از آفات مهم گلخانه ای فصول پاییز و بهار در مناطق شمال و شمال غرب کشور محسوب می‌شوند، گفت: باقیمانده سموم شیمیایی کنترل کننده حلزون ها و راب ها، علاوه بر آلودگی محیط زیست و کاهش تنوع زیستی، باعث شیوع بسیاری از بیماری ها و حتی برخی سرطان ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه هشت راهکار عمده می‌تواند برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از سموم در گلخانه ها و کنترل مؤثر حلزون راب ها به کار رود، گفت: استفاده از طعمه ها در تله های جلب‌کننده که شامل مخمر مالت، خمیری شامل آرد ذرت( به میزان ۳ قاشق غذاخوری، آرد گندم ۵/۰ گرم، مخمر یک دوم قاشق غذاخوری، آب ۵/۰ سی سی و شیره قند یک قاشق غذاخوری)، خمیرنان ترش شده، کاهو، کلم، ورقه های سیب زمینی یا شلغم که در نمک یا محلول صابون گذاشته شده است، گریپ فروت (حلزون و راب ها به شدت به مرکبات تمایل دارند) می تواند در این زمینه موثر باشد.

استادیار بخش تحقیقات جانورشناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تصریح کرد: همچنین قرار دادن نوارهایی مسی به طول لازم و پهنای چهار سانتی متر اطراف گیاه مورد نیز از دیگر راهکار موجود برای کنترل این آفات است. حلزون و راب ها هنگام تماس با این باریکه های مسی، به دلیل ایجاد شوک الکتریکی و همچنین سمی بودن مس، کنترل می شود. از طرفی استفاده از پوسته های تخم مرغ یا گردو، بادام، فندق، پسته در بستر خاک گلخانه‌ها با ایجاد جراحت و زخم بر روی بدن حلزون و راب ها، باعث مرگ آنها خواهد شد.

به گفته وی، پارافین می تواند یک روش مناسب برای محافظت از گیاهان گلخانه ای در برابر خسارات حلزون و راب ها باشد. بافت لغزنده پارافین، چسبیدن حلزون روی سطح را دشوار می کند. بدین منظور می توان پارافین را در اطراف گلدان های گل و حتی ساقه گیاهان هم مالید.

احمدی در ادامه گفت: دانه های قهوه (نه گرانول قهوه فوری) را در اطراف گیاهان خود بپاشید. قهوه تازه نسبت به قهوه فوری مؤثرتر و هرچه میزان کافئین بیش تر باشد، محلول موثرتر خواهد بود. همچنین جلبکهای دریایی چه به صورت تازه و یا پودر، به دلیل نمک موجود در آن یک دورکننده قوی و راهکار مناسب برای محافظت گیاهان گلخانه ای و کنترل حلزون است و این گونه آفات از آن دوری می‌کنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه حلزون و راب ها را می توان در گلخانه‌ها با استفاده از گیاهان دورکننده‌ای مثل افسنطین، اکلیل کوهی، پوست درخت اقاقیا و برگ های بلوط از اطراف گیاهان کشت‌شده دور نگاه داشت، گفت: گیاهان خاردار مثل گزنه نیز از دورکننده های خوب و موثر هستند. سُداب و ریحان نیز گاهی به عنوان دورکننده استفاده می شوند. کافئین نیز می تواند به عنوان دور کننده یا کُشنده حلزون و راب های آفت به کار رود.

وی در پایان گفت: از مهم ترین دشمنان طبیعی حلزون راب ها می توان به نماتد Phasmarhabditis hermaphrodita اشاره کرد که اخیراً به صورت فرآورده‌ای تجارتی به‌ عنوان یک حلزون و راب کش بیولوژیکی به صورت قابل توصیه‌ای مطرح شده است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها