خنک شدن ۱۰ درجه‌ای هوای استان سمنان تا پایان هفته

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: دمای هوای استان تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش و روند خنک شدن هوا تا پایان هفته ادامه می‌یابد.

خنک شدن ۱۰ درجه‌ای هوای استان سمنان تا پایان هفته

ایرج مصطفوی روز دوشنبه افزود: ورود سامانه ناپایدار به جو استان سمنان با فعالیت بارشی و توده هوای سرد شمالی در استان همراه است که فعالیت آن از ظهر دیروز آغاز شد.

وی درباره نوع مخاطره این سامانه بیان کرد: رگبار و رعد و برق، در نقاط مستعد احتمال تگرگ، وزش باد شدید و گرد و خاک، و کاهش محسوس دمای هوا، مهمترین تغییرات جوی در روزهای آینده در استان سمنان است.
وی ادامه داد: منطقه اثر این سامانه نیز به صورت رگبار و رعد و برق در برخی نقاط و با شدت بیشتر در ارتفاعات و نواحی شمالی استان و به صورت باد شدید در غالب نقاط استان با جهت غالب شمالی تا شرقی دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به کاهش نسبی و محسوس دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در کل استان از دوشنبه و ماندگاری هوای خنک تا پنجشنبه خبر داد.

وی گفت: مخاطره اصلی فعالیت سامانه کنونی در استان سمنان احتمال آبگرفتگی و جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه های فصلی با توجه به رگباری بودن بارش ها به ویژه در نواحی شمالی، احتمال وقوع صاعقه در نقاط مرتفع و مستعد، امکان خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و باغی با توجه به افت محسوس دمای هوا و احتمال تگرگ است.

مصطفوی بیان کرد: اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم صعود به ارتفاعات، محکم کردن سازه های موقت وتابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها به دلیل وزش باد شدید، عدم تردد و توقف در زیردرختان خشک و کهنسال و ساختمانهای در حال ساخت به دلیل احتمال سقوط شاخه ها و مصالح ساختمانی، تمهیدات پیشگیرانه لازم در حفاظت از محصولات کشاورزی، اقدامات پیشگیرانه لازم در پیشگیری از بیماریهای ویروسی مرتبط با سرما، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان است.

وی درباره توصیه های هواشناسی کشاورزی نیز بیان کرد: این توصیه ها شامل خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه های فصلی و حاشیه دره ها با توجه به احتمال سیلابی شدن آنها، برداشت محصولاتی مانند ذرت، سبزی، صیفی و انگور به ویژه در مناطق سردسیر است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: تنظیم دما در گلخانه ها و مرغداری ها و اطمینان از استحکام سازه ها، سالم بودن پوشش های پلاستیکی و بسته بودن درب و پنجره های گلخانه ها با توجه به وزش باد شدید، به کارگیری پوشش مناسب روی کندوهای زنبورعسل، و مهار سیستم های آبیاری بارانی، دیگر تمهیدات کشاورزی ضروری برای هفته جاری است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: بیشینه و کمینه دمای هوای امروز شهر سمنان ۲۶ و ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود که تا روزهای آینده تا ۲۳ و ۱۴ درجه کاهش می یابد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها