کوچ پاییزی عشایر لرستان و دومین همسفری با کرونا

پاییز رسید و عشایر دومین کوچ را در شرایط کرونایی تجربه می‌کنند، موقع آمدن به ییلاق اطلاعات زیادی از کرونا نداشتنند اما اکنون ماه‌هاست که این ویروس را می‌شناسند و کوچ پاییزه را با پروتکل‌ها آغاز کرده‌اند.

کوچ پاییزی عشایر لرستان و دومین همسفری با کرونا

فروردین در زمان کوچ بهاره، کرونا تازگی داشت و هرچند عشایر اطلاع زیادی از آن نداشتند اما به اندازه فعلی نگران نبودند، تمام دلخوشی آنها گرمای هوا و دوری شان از شهر بود که آن را یک سپر دفاعی محکم مقابل کووید ۱۹ می دانستند.

شنیده بودند که کرونا بیشتر قربانیان خود را از جوامع مدرنیته و پر ازدحام انتخاب می کند و به همین دلیل هم بارهای قشلاق و ییلاق خود را با خیال آسودگی بر اسب و قاطر و ماشینهای آبی شان سوار می کردند.

اما اکنون که هفت ماه از میهمانی ناخوشایند کرونا می گذرد تا حدودی نگران شده اند و بیشتر از قبل پیگیر فعالیت ها و عواقب این بیماری هستند، شاید مکان ثابت و برق ندارند اما بیشترشان موتور برق خریده اند، تلویزیون می بینند و به لطف زیرساخت های اینترنتی، با گوشی هوشمندشان از تحولات نه چندان خوب کرونا با خبر هستند.

۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری کوچنده لرستان نیز درعین سنت گرایی و پیوند با طبیعت از مدرنیته عقب نمانده اند و کوچ پاییزیشان را با اطلاع کافی از کرونا آغاز کرده اند

و اطلاعاتی که هفت ماه گذشته در آرشیو خاطرات شفاهی خود دارند کوله بار ارزشمندی برای انها فراهم کرده تا دومین همسفری با کرونا را همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی تجربه کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان می گوید اقدامات لازم برای یک کوچ ایمن و به دور از کرونا صورت گرفته است و کوچ پاییزه عشایر استان با رعایت پروتکل ها در حال انجام است.

سعید کریمی گفت: جلسات متعددی با حضور معاون عمرانی استاندار و دستگاه هایی چون نیروی انتظامی، علوم پزشکی، دامپزشکی، راهداری و حتی راه آهن استان برگزار شده تا اجرای مصوبات آن، کوچ پاییزه عشایر را در شرایط شیوع کرونا امن تر کند.

وی با اشاره به ارائه آموزش های پیشگیری از کرونا به عشایر لرستان اظهار داشت: مقرر شده دانشگاه علوم پزشکی در مبادی و مقاطع مختلف توقف عشایر در شهرها حضور فعالی داشته باشد و نسبت به توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده اقدام کند.

وی تصریح کرد: همچنین کمپ هایی با همکاری این دانشگاه برپا می شود تا پزشکان و ماماها غربالگری عشایر را به طور مستمر انجام دهند.

مدیرکل امور عشایر لرستان بدون اشاره به آمار، شناسایی بیماران کرونا در جامعه عشایری را تایید کرد و ادامه داد: خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ و میر بر اثر بیماری گزارش نشده است چراکه تراکم پایین جمعیت در مناطق عشایری کمک شایانی به پیشگیری از شیوع ویروس کرده است.

کریمی تصریح کرد: عشایر کوچنده استان از مناطقی همچون الشتر، چغلوندی، زاغه، دورود و نورآباد به مناطق گرمتری چون خوزستان و شهرهای ایلام، دهلران و مهران می روند که طی مکاتبه با راه آهن استان مقرر شده واگن هایی با قیمت های مصوب برای تردد در اختیار این خانواده ها قرار گیرد.

وی گفت: لرستان ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری دارد که ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانواده آن کوچنده هستند و تامین آب و آرد مورد نیاز آنها برای کاهش تردد به شهر و کم شدن خطر شیوع کرونا در دستور کار است.

مدیرکل امور عشایر لرستان ادامه داد: در این راستا هفت تانکر ۱۲ هزار لیتری و ۴۵۰ تانکر ۲ هزار لیتری برای تامین آب عشایر تجهیز شده و ۸۸۷ تن آرد دولتی نیز به آنها تخصیص یافته است.

کریمی اظهار داشت: لرستان بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری شامل ۸۴ هزار نفر دارد که ۴.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که رتبه خانواری و جمعیت آنها در سطح کشور به ترتیب هفت و ۶ است.

وی با اشاره به نقش عشایر در گردش اقتصاد لرستان، تصریح کرد:‌ این جمعیت ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات لبنی و دامی معادل ۲۵ درصد پروتئین استان را تولید می کنند و در مجموع سهم آنها در تولید ناخالص ملی با احتساب سایر محصولات زراعی، دامی و صنایع دستی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها