رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز خبر داد

تحول چشمگیر در سازمان آتش نشانی دردوران دکتر شریعتی ومهندس شاعری

رییس سازمان آتش نشانی با اشاره به نگاه ویژه استانداری خوزستان شهرداری اهواز به سازمان آتش نشانی گفت: در دو سال اخیر از سوی استاندار خوزستان و شهردار اهواز ؛ یازده میلیارد تومان به سازمان اعتبار اختصاص داده شده است.

تحول چشمگیر در سازمان آتش نشانی دردوران دکتر شریعتی ومهندس شاعری

ابراهیم قنبری در نشست خبری که امروز (۷ مهرماه) به مناسبت روز آتش‌نشان و ایمنی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری اهواز در یک سال گذشته هر چه در توان داشت پای کار گذاشت و در حوادث گوناگون و متفاوت در کنار مردم بود؛ لایروبی، تخلیه آب، شستشو و ضدعفونی معابر برخی از کارهای این سازمان بوده است اما دریغ از یک تشکر از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت‌خیز جنوب، شرکت‌های فولاد، گاز، تامین اجتماعی و حتی فرماندار اهواز.

وی افزود: این مسئولان بدون هیچ عذر و بهانه‌ای باید در این روز در کنار این فرشتگان نجات حضور پیدا می کردند. یادمان باشد آن‌ها نه به آتش‌نشانان بلکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت اهواز کم‌لطفی کرده‌اند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: تنها شورای شهر و شهرداری مسئول ایمنی شهر نیستند. انجام مسئولیت اجتماعی تنها مربوط به حاشیه شهر و ساخت مدرسه یا بیمارستان نیست. اگر این گونه پیش برویم، آینده ما را تنبیه خواهد کرد.

قنبری با بیان اینکه تجهیزات سازمان آتش‌نشانی اهواز به اندازه توسعه شهر گسترش نیافته است، تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته جمیعت اهواز از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است بنابراین تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی باید ۲۳ ایستگاه باشد اما در حال حاضر تنها ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی در اهواز وجود دارد. تعداد خودروهای آتش‌نشانی نیز باید ۱۸۴ دستگاه باشد که اکنون بسیار کمتر از این عدد است.

وی افزود: در اپیدمی کرونا بیش از ۱۲ میلیارد تومان، در حادثه سیل ۱۱ میلیارد تومان و در بارندگی آذرماه سال گذشته بیش از ۷.۵ میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی شهرداری اهواز خسارت وارد شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با تاکید به لزوم ورود خیرین به سازمان آتش‌نشانی اهواز گفت: خوزستان همیشه رتبه نخست را در مورد خیرین مدرسه‌ساز، بیمارستان و ازدواج داشته است اما در خوزستان تنها یک نفر به عنوان خیر به سازمان آتش‌نشانی کمک می‌کند که او نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دغدغه ما خدمات و ایمنی است، بیان کرد: ۷ مهرماه روز آتش‌نشان است؛ آتش‌نشانانی که باز هم دیده نشدند اما ما در راه ایمنی متحد ایستاده‌ایم و پای سوگندمان هستیم.

قنبری گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان آب و برق یا سازمان‌های دیگر بدانند که مسئولیت اجتماعی نباید در استان‌های دیگر مانند تهران و خراسان رضوی هزینه شود. نمایندگان مجلس نیز باید مطالبه‌گری کنند و حق سازمان آتش‌نشانی را بگیرند.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته، ۲۰۷ هزار تماس با سازمان آتش‌نشانی گرفته شد که دو هزار مورد از این تماس‌ها به دلیل وقوع حادثه بوده و ۱۰ درصد از تماس‌ها نیز برای دریافت خدمات مشاوره‌ای بوده است اما ۷۰ درصد تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ این سازمان، تماس مزاحم بوده است که یک فاجعه است اما دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: سال گذشته از ۵۰ هزار دانش‌آموز اهوازی به ۳۹ هزار دانش‌آموز، آموزش‌های لازم ارائه شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، این آموزش‌ها قطع شد و اکنون آموزش در فضای مجازی در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام ۵ هزار و ۶۷۰ مورد کارشناسی از اماکن پرخطر اهواز، تصریح کرد: از این تعداد اماکن، یک هزار و ۵۰۰ مورد حاد و غیراستاندارد هستند. تمام بیمارستان‌های اهواز به جز بیمارستان رازی، تمام هتل‌ها به جز هتل نادری، سومیا و تشریفات هیچ امکان پرخطر دیگری به برای دریافت تاییدیه ایمنی به سازمان آتش‌نشانی اهواز مراجعه نکرده است. هیچ کدام از شرکت‌های کربن، فولاد، نیشکر، سازمان تامین اجتماعی... تا بزنگاهی که حریق رخ ندهد، موضوعی را پیگیری نمی‌کنند.

قنبری با اشاره به حوادث رخ داده در شهر اهواز از ابتدای سال تا پایان شهریورماه گفت: در شش ماه گذشته بیشترین حوادث در مناطق کوروش، زیتون کارمندی، شهرک آغاجاری، کوی نفت و زرگان رخ داده است. ۳۷۰ مورد حادثه تنها در یک ماه در این مناطق رخ داده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری اهواز به تنهایی نمی‌توانند تجهیزات مورد نیاز این سازمان آتش‌نشانی را تامین کنند، افزود: استاندار خوزستان در سیل اخیر ۱۱ خودرو معادل ۱۱.۵ میلیارد تومان به ما کمک کرد. در ۳۰ سال گذشته نیز هیچ شهرداری به اندازه آقای شاعری در خصوص تامین بودجه به ما کمک نکرد اما این بودجه، بخش کوچکی به ما کمک می‌کند بنابراین دیگر مسئولان به جای انتقاد، همراه ما باشند و به ما کمک کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به اقدامات نیروهای این سازمان در شش ماه گذشته، گفت: در نیمه نخست امسال، ۱۲۶ هزار و ۶۴۹ تماس با سامانه ۱۲۵ گرفته‌ شد که ۴ هزار و ۸۹۱ مورد تماس منجر به عملیات شده است. ۲۹ هزار و ۴۶۶ تماس از این تعداد برای مشاوره و راهنمایی، ۳ هزار و ۹۶ مورد تماس اشتباه و متاسفانه ۹۰ هزار و ۱۹۶ مورد تماس مزاحم بوده است.

وی افزود: در این مدت، ۴ هزار و ۸۹۱ عملیات توسط آتش‌نشانان اهواز انجام شد که ۳ هزار و ۷۷ مورد از این تعداد، عملیات اطفای حریق و یک هزار و ۸۱۴ مورد مربوط به عملیات امداد و نجات بوده است.

قنبری با اشاره به حوادث آتش‌سوزی رخ داده در شهر اهواز، گفت: حوادث آتش‌سوزی شامل ۸۶۷ مورد حریق منزل مسکونی، ۷۷۶ مورد حریق شاخ و برگ درختان، ۳۹۶ مورد حریق زباله، ۳۰۱ مورد حریق نیزار، ۱۹۶ مورد حریق خودرویی، ۱۰۹ مورد حریق اماکن تجاری، ۲۷ مورد حریق انبار، ۲۶ مورد حریق فضای سبز و نخلستان و جنگل، ۹ مورد حریق اماکن آموزشی، هفت مورد حریق اماکن اداری، شش مورد حریق اماکن خدماتی، چهار مورد حریق مراکز بهداشتی و درمانی، چهار مورد حریق صنعتی، دو مورد حریق اماکن فرهنگی و ۳۴۷ مورد سایر اماکن بوده است.

وی بیان کرد: در این مدت عملیات امداد و نجات نیز شامل ۸۰۲ مورد عملیات گرفتن حیوانات موذی، ۲۸۹ مورد نجات محبوس‌شدگان در اماکن، ۲۱۱ مورد نجات افراد گرفتار در آسانسور، ۱۵۰ مورد تصادف و واژگونی خودرو، ۱۰ مورد گیر کردن انگشتر، ۱۰ مورد انفجار گاز، چهار مورد ریزش آوار و سه مورد سقوط از ارتفاع بوده است. ۱۸ مورد عملیات غواصی در رودخانه نیز انجام شده که در این عملیات‌ها ۱۰ جسد از رودخانه خارج شده است و هشت نفر از داخل رودخانه کارون نجات داده شده‌اند. ۳۱۷ مورد نیز سایر موارد عملیات امداد و نجات بوده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: در شش ماهه نخست امسال، در مجموع ۴ هزار و ۷۷۲ مورد عملیات داخل محدوده شهر و ۱۱۹ مورد خارج از محدوده شهری انجام شده است که در این عملیات‌ها، ۳ هزار و ۴۶۹ نفر از شهروندان توسط آتش‌نشانان نجات داده شدند. ۱۹۷ مورد از شهروندان مصدوم و ۲۹ نفر از شهروندان هم در حوادث رخ داده، فوت شدند.

وی گفت: در مجموع در این مدت ۵ هزار و ۸۲۸ مورد بازدید از اماکن سطح شهر انجام شده که یک هزار و ۵۷۵ مورد توسط تیم بازرسی ایمنی اماکن سازمان آتش‌نشانی به عنوان اماکن ناایمن شناسایی شده‌اند؛ بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، بانک‌ها، مدارس، جایگاه‌های سوخت، دانشگاه‌ها، هتل‌ها، پاساژها، سینماها، انبارها و اماکن تجاری از جمله این اماکن هستند.

قنبری با اشاره به افزوده شدن ۵۰ دستگاه خودرو به ناوگان خودرویی این سازمان عنوان کرد: سازمان آتش‌نشانی اهواز به عنوان اولین سازمان اقدام‌کننده در مبارزه با ویروس کرونا؛ با استفاده از ۲ هزار و ۸۸۹ هزار لیتر مواد ضدعفونی، اماکن مختلف شهر از جمله بیمارستان‌ها، بازارها، دانشگاه‌ها، ادارات و مناطق حاشیه‌نشین را در چند نوبت ضدعفونی کرد.

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها