نواف آل احمد الصباح امیر جدید کویت شد

هیأت وزیران کویت سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ نواف الاحمد الصباح که پیشتر ولیعهد بوده است، به عنوان امیر جدید کویت تعیین شد.

نواف آل احمد الصباح امیر جدید کویت شد

هیأت وزیران کویت همچنین اعلام کرد که " شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح" امیر فقید کویت ساعت ۱۶به وقت کویت و در بیمارستانی در آمریکا فوت کرده است.

کویت همچنین ۴۰ روز را به خاطر درگذشت "شیخ صباح الأحمد" عزای عمومی اعلام کرده است.

امیر کویت از ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) در بیمارستانی در شهر "روچستر" ایالت مینه‌سوتای آمریکا بستری بود. علت بیماری وی اعلام نشده بود.

شیخ صباح الاحمد الصباح از سال ۲۰۰۶ امیر کویت، پنجمین امیر کویت بود، اما بیش از ۴۰ سال سکاندار سیاست خارجی این کشور حاشیه خلیج فارس بوده است.

او نقش مهمی در حل بحران‌های متعدد از جمله جنگ عراق و ایران داشت و به خاطر تجارب شخصی همواره یک میانجی مورد قبول از سوی طرف‌های مختلف شناخته می‌شد.

این میانجیگری‌ها پس از به قدرت رسیدن شیخ صباح در سال ۲۰۰۶ نیز ادامه یافت تا اینکه در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل متحد به عنوان رهبر فعالیت‌های بشردوستانه معرفی شد؛ عنوانی که تا پیش از آن به کسی داده نشده بود.

شیخ نواف الاحمد الصباح ولیعهد ۸۴ ساله کویت که به عنوان امیر جدید کویت تعیین شد، از فوریه ۲۰۰۶ و فرزند ششم شیخ الاحمد الجابر الصباح دهمین امیر کویت است که مناصبی مانند وزیر کشور، وزیر دفاع، وزیر امور اجتماعی و معاون اول نخست وزیر را داشت.

پیش از این نیز کارشناسان مسائل کویت، وی را به عنوان جدی‌ترین گزینه برای جانشینی شیخ الصباح مطرح کرده بودند، هرچند برخی به قدرت رسیدن او را در هاله‌ای از ابهام می‌دانستند و بر این باور بودند که ولیعهد از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست و علاوه بر کهولت سن بارها برای درمان و انجام عمل جراحی در داخل و خارج کشور بستری شده است .

تعیین النواف برخلاف گمانه‌زنی کارشناسان صورت گرفت که مدعی شده بودند که تعیین امیر و ولیعهد جدید کویت به سادگی و فوری انجام نشود و ممکن است این انتخاب چند هفته فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد .

پیشتر نیز برخی منابع غربی هم می گویند که شیخ صباح در جلسه‌ای از اعضای خاندان سلطنتی خواسته است که شیخ نواف را برای انجام امور کشور در آینده کمک کنند و کسی هم در این جلسه به این امر اعتراض نکرده است، هرچند برخی منابع دیگر اعلام کرده بودند که امیر فقید کویت در سخنان خود در خصوص ولیعهد آینده کشور اظهار نظر نکرده است .

صحت این دو روایت را منابع معتبر کویتی تایید نکرده اند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها