تصویری متفاوت از موشک‌های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران

«کلاهک بارانی» موشک‌های بالستیک ایران برای اولین بار به نمایش درآمد.

تصویری متفاوت از موشک‌های بالستیک تازه به نمایش درآمده ایران

«کلاهک بارانی» موشک‌های بالستیک ایران برای اولین بار در نمایشگاه دائمی دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد.
در صورت جدا شونده نبودن سرجنگی موشک، وجود قابلیت هدایت و تصحیح مسیر برای کلاهک بستگی به خود موشک دارد.

عمده موشک‎های بالستیک برد متوسط و بلند ساخت ایران تا پیش از دهه ۱۳۹۰ با استفاده از سامانه کنترل بردار رانش، کنترل می‎شدند و سرجنگی آنها چه از نوع جداشونده و چه غیرجداشونده فاقد قابلیت هدایت و کنترل تا انتهای مسیر بود بنابراین پس از اتمام سوخت و خاموش شدن پیشران، قابل هدایت و کنترل نبودند.

از اینرو این سرجنگی‌ها به صورت ذاتاً‌ پایدار طراحی می‎شدند تا پس از ورود مجدد به جو و ایجاد نیروهای آیرودینامیکی بر اثر حرکت هوا روی بدنه سرجنگی به سمت زمین جهت گرفته و به مختصات انتهایی مسیر حرکت خود با یک درصد خطای احتمالی برسند.

با رونمایی از موشک عماد در سال ۱۳۹۴ که وجه شاخص آن، ساخت سرجنگی جداشونده با قابلیت هدایت و کنترل تا انتهای مسیر بود، موشک‌های برد بلند ایرانی «نقطه زن» شدند. این سرجنگی به صورت یک ماژول جداگانه قابلیت تطبیق با موشک‌های قدر و سجیل را نیز داشت.

به مرور و تا چند سال بعد، برای موشک های شهاب-۲ و قیام نیز سرجنگی های با قابلیت هدایت تا انتهای مسیر و توان نقطه زنی توسعه پیدا کرد. همین روند برای موشک خرمشهر نیز طی شد و پس از نمونه اول آن با سرجنگی مخروطی ساده، سرجنگی مشابه عماد برای خرمشهر-۲ با قابلیت نقطه زنی و کنترل تا انتهای مسیر توسعه داده شد.

موشک بالستیک

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • کوروش
    0

    دورود بر دلیر مردان ایران زمین.یادمون باشد که چند سال پیش در زمان جنگ هیچ موشکی برای دفاع از خودمان نداشتیم و الان به همت مردان با غیرت کشورمان موفق شدیم به عنوان ابر قدرت موشکی در دنیا شناخته شویم و این زمانی به باور همه رسید که توانستیم پادگان آمریکا را در عراق با خاک یکسان کنیم و آمریکا که ادعای گنبد آهنین میکند حتی نتونست یک موشک را رهگیری کند.دورود بر ایران و ایرانی با غیرت.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بکش چرانتونست هواپیمای اکراین قربانی این جنگ شد درثانی اون یه قرداد بود تصویری واقعی ارایه نشد

  • یه متخصص این حوزه
    0

    جو زده نشو کوروش جان ابر قدرت موشکی !! یا شما معنی ابرقدرت رو نمی دونی یا نمی دونی موشک چیه! در واقعیت ما در حوزه موشکی، بیش از 60 سال از ابرقدرت ها عقبیم.

  • محسن
    0

    ایکاش مردم روزی نوع مرغوب تکنولوژی ایرانی را در زندگی روزمره خودشون ببینند .

  • ناشناس
    0

    فعلاً این موشکها های پوشالی قیمت دلار را به عرش برده اند.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      همین موشکها ناموس تورو از گرفتار شدن در دامان بیگانگان حفظ کردن قیمتهارو هم رئیس جمهور محبوبت برده بالا با روحانی تا۱۴۰۰

    • ناشناس
      0

      علی این موشکها با توجه به تکنولوژی امروز اصلاً کارایی ندارد. امروز بسیاری از سلاح ها محرمانه هستند دلیل آن هم این است که اگر فاش شود سریع ضد آن را خواهند ساخت و در میدان جنگ کارایش را از دست خواهد داد. اتفاقا امثال ماها بودند که ناموس شما را در جنگ ۸ ساله حفظ کردند. جنگ امروز ما اقتصادی است هزینه کردن در صنایع نظامی در جنگ اقتصادی سمی مهلک است. البته اگر کارشناس باشید.

  • نیما
    0

    کشور دوست و همسایه چنتا موشک زده ب ایران ک ی کودکم زخمی شده،ادعاهاتون....

  • ایرانی
    0

    آقای متخصص همین موشک الان دارن پهباد فوق پیشرفته آمریکایی و خود پادگان آمریکایی را داره میزنه خیلی از کشورهای منطقه آروزوی چنیین موشکها را دارند و با قیمت گزافی دارن همین موشکها را میخرن و به گاو شیرده معروف شدن و وقتی همین موشکهای ایرانی پهبادهای ایرانی پالایشگا های آنها را میزنن هیچ کاری در نمتوانند بکنن، بعضیها در کشور خودمان کارهای بزرگ جوانان و وطن پرست کشورمان را کوچک نشان میدن....

  • ایرانی
    0

    همین رادارها و موشک ها که آقای متخصص میگن مال 60 سال پیش هست اگه یادشون باشه چند سال پیش هرمس پهباد جاسوس و پیشرفته اسرائیل که برای جاسوسی به ایران آمده بود سرنگون کردند و اگه یادشون باشه پهباد RQ 170 آمریکایی را چطوری به زمین نشاندند.آقای متخصص میگن موشکهای ایران مال 60 سال پیش هست آقای متخصص 60 سال پیش موشک کروز یا بالستیک هم بود یعنی زمان جنگ جهانی دوم.

  • جهت
    0

    این افتخارات تو خالی و پوچ برای مردم این مملکت نون و آب و معیشت و آبروداری و کار نمیشه ، ملت از جان گذشته ایران برای دفاع از سرزمین و ناموس و اعتقاداتشان با چنگ دندان هم میجنگند و اینو به تمام دنیا ثابت کردن و نیاز این همه پرو پاگاندا نیست مردم ایران اول هویت و شخصیت میخوان آون رو هم که شما با افکار عصر حجری تون با خاک یکسان کردید، و حالا بعد از 40 سال وعده و وعید مردم را سرکار موشک بالستیک و کرورز و نقطه زن کردید شاید برای سفره خالیشان بدرد بخوره و این جز باد به قفس کردن چیزی نیست ، این فعالیت های موشکی شما هیچ بازدارندگی نخواهد داشت و این به تمامی شما سردمداران ثابت شده، امریکا ی کثیف و نامرد از ترس مجامع جهانی شما رو تحمل کرده و گر نه با یک اشاره تمام و خداحافظی میکردید ، براتون متاسفم (خانه از پای و بست ویران است ......خواجه در بندنقش ایوان است )

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها