دولت در سه ماه اخیر بیش از ٣برابر بودجه کل امسال در بورس سهام فروخت

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت این بازار اظهار کرد: مشکل اساسی بازار در دوره اخیر عمدتا مربوط به رشد بخشی از بازار تحت تاثیر اخبار و تبلیغات و عرضه صندوقهای دولت بوده است.

دولت در سه ماه اخیر بیش از ٣برابر بودجه کل امسال در بورس سهام فروخت

دولت فقط در سه ماهه اخیر بیش از سه برابر بودجه کل سال ۱۳۹۹ یعنی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در بورس سهام فروخته و پول خارج کرده است.

فرهنگ حسینی با تاکید بر اینکه بازارهای مالی تحت تاثیر رویدادهای بخش واقعی اقتصاد هستند، اظهار کرد: بخشی از رخدادها در حوزه پولی و مالی مانند نرخ ارز و نرخ بهره و بودجه عمرانی دولت در حدود ۳۰ماه اخیر عامل موثر و اصلی بر بازار سرمایه بوده است. با این حال علاوه بر این رشد اسمی سود و درآمدها که عمدتا به دلیل کاهش ارزش پولی ملی و عملا سود اسمی است، باید به رشد تولید و فروش شرکت ها نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت ها در بازار سرمایه با مشکل سرمایه در گردش روبه رو و برخی دیگر نیازمند نقدینگی برای تسریع تکمیل پروژه ها هستند، گفت: این دو عامل می تواند اثر قابل توجهی بر سودآوری کوتاه مدت و بلندمدت شرکت ها داشته باشد، لذا الزام بازارگردانی سهام توسط شرکت می تواند به تخصیص غیربهینه منابع در بنگاه های اقتصادی منجر شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در حقیقت سازمان بورس باید فضایی را ایجادکند تا بنگاه ها بتوانند تامین مالی مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد در راستای جهش تولید انجام دهند و این مسیر نباید به بیراهه رود.

حسینی با تاکید بر اینکه نقش بازار سرمایه تامین مالی بنگاه ها است، اظهار کرد: نقش سازمان بورس باید در راستای تسهیل آن و تامین مالی بنگاه های اقتصادی از مسیر بازار سرمایه از طریق تسهیل و ترغیب پذیرش شرکتها و افزایش سرمایه و مقررات زدایی در انتشار اوراق باشد. از سوی دیگر بازارگردانی فعالیتی مالی و تخصصی و در دنیا فعالیتی سودآور و اقتصادی است که حتی رقابت جدی بین نهادهای مالی برای انجام آن وجود دارد و بورسها حمایتهای گسترده ای مانند هزینه های کارمزد و هزینه مالی برای آن قائل هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ابزارهای متعددی برای حمایت از بازار قابل تعریف است، توضیح داد: از جمله این موارد می توان به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و انباشته اشاره کرد که هزینه خاصی برای شرکت ها ندارد. همچنین می توان روش هایی مانند سهام خزانه را در شرکت هایی که نقدینگی مناسبی دارند، اجرایی کرد. با این حال رویکرد اجبار و تحمیل تصمیمات به بنگاه های اقتصادی در هر شرایطی آثار سوء داشته و باید از آن احتراز شود.

وی با تاکید بر اینکه نقدشوندگی اساسی ترین اصل بازارهای مالی در دنیا و ایران است، گفت: ابزارهای متعددی برای افزایش نقدشوندگی وجود دارد که از جمله آن ها حضور معامله گران روزانه و کوتاه مدت است که می کوشند از نوسان ها سود کنند. این افراد عملا بدون هیچ هزینه ای نقدشوندگی بازار را افزایش می دهند و با حضور فعالانه خود در معاملات از روندهای شدید مانند کاهش شدید یا افزایش حبابی گونه جلوگیری می کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: لذا نقش معامله گرانی که اقدام به فروش در همان روز می کنند، لزوما منفی نیست و باید جوانب مثبت و مفید آن نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین انتقاداتی که به اثر این افراد در اختلال بازارگردانی و حمایت بازار بیان می شود، بیش از آنکه مربوط عملکرد این افراد باشد، ناشی از عملکرد ضعف یا احساسی و غیرعلمی بازارگردان یا خریدار حمایتی بازار و حتی پیش دستی در معاملات و رانت اطلاعاتی نحوه حمایت از سهام است که روش مقابله با آن رجوع به روش علمی بازارگردانی و استفاده از روشهای هوشمند و الگوریتمی در بازارگردانی است.

حسینی با بیان اینکه عملا توقف دسترسی الگوریتم های بازارگردانی می تواند اثر منفی بر حمایت از بازار داشته باشد، اظهار کرد: مشکل اساسی بازار در دوره اخیر عمدتا مربوط به رشد بخشی از بازار تحت تاثیر اخبار و تبلیغات و عرضه صندوق های دولت بوده و دولت فقط در سه ماهه اخیر بیش از سه برابر بودجه کل سال ۱۳۹۹ یعنی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در بورس سهام فروخته و پول خارج کرده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها