کارخانه بافت بلوچ؛ گامی مهم در جهش تولید و اشتغال سیستان و بلوچستان

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر، نامی آشنا در صنایع مادر نساجی که چرخ‌های تولید آن ۱۰ سال از چرخش بازایستاده بود با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی دولت به بخش تولید و اشتغال تبدیل شده است.

کارخانه بافت بلوچ؛ گامی مهم در جهش تولید و اشتغال سیستان و بلوچستان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت، صنایع مادر است. این صنایع را به جرات می‌توان قلب تپنده اقتصاد هر کشور نامید، چراکه، مولد محصولات اولیه‌ای هستند که صنایع دیگر را تغذیه می‌کنند.

صنایع مادر را به علت جامعیت محصولات و گستردگی خدمات، موتور حرکت صنایع دیگر نیز می‌دانند.

اگر در کشوری که حرکت به سمت توسعه را آغاز کرده، صنایع مادر به هر دلیلی نتوانند ادامه حیات دهند و یا از حرکت باز ایستند چرخ توسعه این کشور دیگر نخواهد چرخید و در باتلاق عقب ماندگی ها فرو خواهد رفت، خیلی ساده است در دوران گذار ایران به جامعه صنعتی اگر اوضاع کشورمان را با ژاپن مقایسه کنیم به خوبی می توانیم ببینیم که به سبب بی توجهی‌های تاریخی حکومت های دست نشانده قبل از انقلاب صنعت ایران زمین به ویژه صنایع مادر چه زیان های بزرگی دیده است.

با این مقدمه از اهمیت صنایع مادر به پهناورترین استان جنوب شرقی کشورمان؛ سیستان و بلوچستان می رویم، این استان با وجود تمامی ظرفیت ها و توانمندی‌های بالقوه و موقعیت استراتژیک و خاص به استانی محروم تبدیل شده بود ولی خوب است بدانیم وقتی در مختصات این استان پهناور دقیق می شویم با فاکتور گرفتن سایر استعدادها و ظرفیت های بالقوه آن به صنعتی مهم در یکی از شهرهای جنوبی آن بر می‌خوریم که جای تامل بسیار دارد.

کارخانه بافت بلوچ استعداد ویژه صنعت نساجی در سیستان و بلوچستان است که با هدف ایجاد اشتغال و تامین نیاز بازار منطقه ایجاد شد.

همه چیز از یک آتش سوزی شروع شد، کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که آتش گرفت اوضاعش دگرگون شد این کارخانه که روز تاسیس آن همزمان با سالروز پیروزی انقلاب در نخستین سال دهه ۶۰ بود نوید اتفاقات خوبی را برای محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان می داد و توانسته بود با ظرفیت اسمی ۲۲ تن نخ در روز و ۲۸ میلیون متر پارچه و اشتغال بیش از ۲ هزار نفر آوازه ای در میان صنایع نساجی ایران پیدا کرده و خود را به عنوان یکی از برندها و مشخصه نساجی ایران تبدیل کند اما با آن آتش نابهنگام سال ۸۷ شرایط جور دیگری رقم خورد.

آتش که به جانش افتاد، بعد از فروش قطعه قطعه تجهیزات، ساختمان کارخانه به منظور واگذاری در لیست سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت، راهکاری که برای حل مشکلاتش هر گز مناسب نبود تا اینکه سرانجام با تاکید مقام معظم رهبری در آخرین هفته سال ۹۳ از لیست سازمان خصوصی‌سازی خارج و برای احیا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

جهش تولید جان دوباره صنایع مادر

سال ۹۹ با هدایت رهبر معظم انقلاب به جهش تولید اختصاص پیدا کرد؛ این نقطه مهمی در تاریخ کارخانه بافت بلوچ شد، مقام معظم رهبری که عنایت ویژه ای به استان سیستان و بلوچستان بویژه شهرستان ایرانشهر دارند بارها پیگیر احیا این کارخانه شدند.

تاکید رهبر معظم انقلاب و سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی دولت کارخانه قدیمی بافت بلوچ ایرانشهر را از رکود خارج و در مسیر جهش تولید قرار داده و بخش ریسندگی آن را وارد چرخه تولید کرد.

محمد یوسفی، مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر اظهار داشت: بخش ریسندگی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است.

مسعود قائنی، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز به میزان تولید نخ این کارخانه بعد از شرایط احیا اشاره و بیان کرد: میزان تولید نخ در کارخانه ریسندگی با توجه به بازسازی و جایگزینی ماشین آلات قدیمی با جدید به ۱۵ تن نخ در روز افزایش پیدا کرده است که در نهایت باعث افزایش ظرفیت و بالا رفتن کیفیت محصول تولیدی شده است.

بعد از رونق هر صنعتی و در واقع بعد از جهش گرفتن تولید، نخستین نقطه ای که بیشترین تاثیر را می‌گیرد اشتغال است؛ معاون امور صنایع سازمان صمت سیستان و بلوچستان به برنامه جذب نیروهای جدید در کارخانه بافت بلوچ اشاره کردو افزود: افزون‌بر ۲۵۰ نفر در بخش ریسندگی این کارخانه مشغول به کار می شوند.

کارخانه بافت بلوچ؛ گامی مهم در جهش تولید و اشتغال سیستان و بلوچستان

بخش بافندگی کارخانه بافت بلوچ تکمیل کننده صنعت نساجی سیستان و بلوچستان

واحد بافندگی کارخانه بافت بلوچ حلقه اتصال دهنده این صنعت به نقطه اوج و رساندن ظرفیت های این کارخانه برای پر کردن خلا تولید در کشور است. بعد از راه اندازی بخش ریسندگی این کارخانه همه نگاه‌ها به این سمت دوخته شد که چه زمانی بخش بافندگی راه می افتد تا چرخه تولید کارخانه کامل شود،

معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به میزان اعتبار این بخش اشاره کرد و ضمن نامشخص دانستن زمان افتتاح آن گفت: منابع ارزی موردنیاز این کارخانه تقریبا ۹ میلیون یورو بوده که این میزان تامین شده و برای منابع ریالی پیگیری ها در حال انجام است.

مسعود قائنی در پاسخ به تعداد اشتغالی که این بخش می‌تواند ایجاد کند بیان کرد: برای بخش بافندگی باید یک طرح کامل دیده شود ولی آن چه مشخص است این که بخش مورد نظر قطعا اشتغال بالایی خواهد داشت.

بخش بافندگی کارخانه بافت بلوچ به مانند بخش ریسندگی برای شروع حرکت در چرخه تولید به ماشین‌آلات به روز و مدرن احتیاج دارد که یوسفی مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در این زمینه گفت: رایزنی هایی برای گرفتن مجوزها و اعتبارات موردنیاز خرید ماشین آلات بخش بافندگی این کارخانه در حال انجام است و هنوز ماشین آلات جدیدی برای این بخش خریداری نشده است.

زنجیره تولید کارخانه بافت بلوچ در گرو مواد اولیه

از احیای بحث مهم و حیاتی ۲ بخش ریسندگی و بافندگی که بگذریم در بررسی زنجیره تولید کارخانه بافت بلوچ به مواد اولیه مورد نیاز در تولید این کارخانه می رسیم.

مواد اولیه در جنگ تمام عیار اقتصادی که علیه ایران راه افتاده ضربان تولید کشور را در دست خود گرفته است اما سوالی که وجود دارد این است که کارخانه بافت بلوچ مواد اولیه مورد نیاز بویژه پنبه را از کجا تهیه می کند؟

در این زمینه معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان می رویم گفت: موضوع کشت پنبه با توجه به استعداد منطقه ایرانشهر در بخش کشاورزی تکمیل کننده چرخه تولید بوده و در نهایت نخ ، پارچه ، رنگرزی و تولید پوشاک این زنجیره در سیستان و بلوچستان را تکمیل و به افزایش اشتغال زایی در این استان کمک خواهد کرد.

مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر نیز در تکمیل سخنان معاون سازمان صمت استان گفت: تاکنون مواد اولیه کارخانه بویژه پنبه از استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی ، فارس و گلستان تهیه می شده است.

یوسفی به طرح‌های آینده برای تامین پنبه از داخل استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: کارهای اولیه و رایزنی ها انجام شده و قرار است که بخشی از زمین‌های کمیته امداد در اختیار کارخانه قرار گیرد تا در آن‌ها کشت پنبه انجام شود.

کارخانه بافت بلوچ؛ گامی مهم در جهش تولید و اشتغال سیستان و بلوچستان

کارخانه بافت بلوچ و بازارهای داخلی و بین المللی

برای نفوذ در بازارهای خارجی استراتژی های گوناگونی لازم است زیرا این بازارها در کشورهای گوناگونی وجود دارد اما موقعیت سیستان و بلوچستان و همسایگی اش با کشورهای افغانستان و پاکستان و حاشیه دریای عمان شباهت های فرهنگی میان این کشورها زمینه بالایی را برای بازار بین المللی محصولات کارخانه بافت بلوچ فراهم خواهد کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به سایر ظرفیت ها و توانمندی‌های منطقه برای رونق صنعت کارخانه بافت بلوچ اشاره کرد و افزود: نیروی کار ارزان، معافیت های مالیاتی داخلی برای سیستان و بلوچستان، بازارهای صادراتی ‌افغانستان و پاکستان و سایر کشورهای همسایه در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس همه می‌توانند از نظر بازاریابی و فروش بین المللی مزیت بسیار خوبی برای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان بویژه کارخانه بافت بلوچ باشد.

هر چند که بازار داخلی اهمیتی کمتر از بازار بین المللی ندارد این کارخانه می تواند در بخش های مختلف داخلی هم به نیاز مصرف کنندگان خرد و هم مصرف کنندگان کلان پاسخ دهد.

یوسفی، مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با بیان اینکه این کارخانه تا کنون صادرات نداشته و نخ‌های تولیدی آن به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های بافندگی و بافت پارچه، حوله و فرش داخلی روانه بازار می شده است بیان کرد: لباس مردمان سیستان و بلوچستان بویژه مردان این دیار در استان‌های مختلفی مانند خوزستان، بوشهر و خراسان پوشیده می شود اگر ما بتوانیم یک بخش کوچک از لباس هایی که هم اینک از چین و کشورهای دیگر وارد بازار این مناطق می شود را تامین کنیم یک موفقیت بزرگی بدست آورده ایم.

با در نظر گرفتن این موضوع که امــروزه صنعت، به عنوان اصلی‌ترین ابزار، در توســعه مناطق نقش محوری را به خود اختصاص داده است می توانیم ایران را کشوری در حال توسعه بدانیم که در چندین دهه با رشد علم و فناوری و توسعه صنایع مختلف توانسته جایگاه نزدیک به مرکزی را در میان کشورهای جهان پیدا کند.

امروزه بخش صنعت در مقایسه با سایر بخش‌های مولد اقتصادی، به بخشی رهبری‌کننده در عرصه اقتصاد مبدل شده است. رشد صنعت امکان می‌دهد که قدرت عوامل تولید با توجه به توسعه روزافزون علم و فناوری به صورت مستمر افزایش یابد. با رشد صنعتی شدن کشور این امکان فراهم می‌شود که نیازهای مادی افراد جامعه بهتر تامین و نیروی کار شاغل در بخش صنعت از حقوق و امنیت اجتماعی بهتری بهره‌مند شوند.

کارخانه بافت بلوچ هر چند از آغاز تاسیس تاکنون مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است اما با افتتاح مجدد بخش ریسندگی و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت بویژه در سال جهش تولید انقلابی بزرگ در صنایع نساجی ایران ایجاد کرده است، این کارخانه علاوه بر در دست گرفتن بازار داخلی و در کنار آن کاهش واردات بی رویه نخ و پارچه از سایر کشورها می تواند نیاز نخ و پارچه کشورمان را تامین کند و کالاهای ایرانی را یک گام در مواد اولیه به جلو بیاندازد ؛ هر چند که چرخه کامل این صنعت حلقه ی ناتمام بافندگی و تولید پارچه را دارد اما امید می رود که با بروزرسانی و احیا دو باره بخش بافندگی این چرخه کامل شود و مردمان سیستان و بلوچستان پارچه اولی لباس فاخرشان را که برگرفته از فرهنگ دیرینه شان است را خود تامین و به سایر نقاط ایران هم ارسال کنند.

هرچند این کارخانه تاکنون نتوانسته صادرات داشته باشد اما با رایزنی های بین المللی و شناسایی دقیق بازارهای هدف بویژه در کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان این مهم می تواند به زودی محقق و ارز آوری خوبی برای کشور در شرایط تحریم بین المللی فراهم کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها