توقف فاضلاب شهری آباده در ایستگاه یورو/ چشم انتظاری مردم ادامه دارد

توقف فاضلاب شهری آباده در ایستگاه یورو/ چشم انتظاری مردم ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم احداث فاضلاب‌های شهری یکی از مصادیق حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت و سلامت مردم است اما بسیاری از شهرهای استان فارس از جمله آباده از داشتن فاضلاب شهری محروم هستند. براساس گفته‌های محمدعلی جلیلی، مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب استان فارس تنها 12 شهر در استان دارای فاضلاب شهری هستند.

تنها 12 شهر استان فارس فاضلاب دارند

وی در گفت‎وگو با تسنیم می‎گوید: 87 شهر تحت پوشش اداره آبفای استان هستند که 12 شهر فاضلاب دارند و برای 7 شهر نیز مطالعات احداث فاضلاب انجام شده البته این آمار غیر از شهر شیراز است.

طرح‌های مطالعاتی فاضلاب شهری آباده به سال‌های 73 و 74 بازمی‎گردد، براساس اطلاعات موجود مطالعات مرحله نخست طرح فاضلاب شهری آباده در سال 73 و 74 انجام شد و بازنگری آن در سال 76 صورت گرفت اما به دلایل جغرافیایی و مشکلاتی که برای طرح‌های نیمه تمام فاضلاب دیگر شهرهای استان رخ داده بود، سرفصل جدیدی برای طرح فاضلاب شهری آباده تعریف نشد.

در سال 91 با پیگیری‌های مسئولان شهرستان و نماینده مردم اجرای طرح فاضلاب آباده کد اجرایی گرفت و به همراه 6 شهر دیگر استان برای دریافت اعتبار به بانک توسعه اسلامی معرفی شد که پس از مدتی بانک توسعه اسلامی متعهد شد 60 تا 70 درصد اعتبار لازم برای ساخت فاضلاب را تامین کند و مابقی از اعتبارات ملی و استانی تامین شود.

توقف فاضلاب شهری آباده در ایستگاه اعتبارات

طرح فاضلاب شهری آباده در اردیبهشت 93 کلنگ‎زنی شد اما پس از گذشت 2 سال تنها 10 کیلومتر از این طرح اجرا شده است. محمدرضا زارع، فرماندار آباده در گفت‎وگو با تسنیم می‎گوید: این پروژه در سال گذشته 2 میلیارد تومان اعتبار داشت که تنها 40 درصد آن تخصیص یافت و به همین دلیل تنها 10 کیلومتر آن انجام شده است.

شبکه جمع‌آوری فاضلاب آباده 166 کیلومتر با قطر لوله 200 تا 700 میلی‎متر است و در زمان کلنگ‎زنی گفته شده که این پروژه ظرف 4 سال به بهره‎برداری برسد اما پس از گذشت 2 سال تنها 10 کیلومتر آن انجام شده است. به گفته فرماندار آباده قرار است که 25 میلیون یورو از سوی بانک توسعه اسلامی برای تکمیل فاضلاب داده شود.

وی کمبود اعتبار را دلیل توقف پروژه می‎داند و می‎گوید: با این حال تلاش مسئولان برای تکمیل این پروژه ادامه دارد و به همین دلیل زمین تصفیه‎خانه فاضلاب مشخص شده و در دهه فجر کلنگ‌زنی می‎شود تا تصفیه‎خانه و فاضلاب همزمان با هم پیش رود.

چشم امید مردم آباده به بانک توسعه اسلامی

در شهریور 94 از سوی مسئولان آبفای استان فارس اعلام شد که بانک توسعه اسلامی با سرمایه‌گذاری 143 میلیون یورو نسبت به احداث تصفیه‌خانه در 6 شهر استان اقدام می‌کند. شروع عملیات ابتدای سال 95 اعلام شده بود.

جلیلی، مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب استان فارس درباره روند انجام پروژه توسط بانک توسعه اسلامی می‌گوید: با تائید سند از سوی بانک تشریفات مناقصه اعم از اعلام قیمت از سوی پیمانکاران انجام می‌شود و پس از طی مراحل اداری و مشخص شدن پیمانکار عملیات احداث آغاز می‌شود و از ابتدای سال 96 می‌توان امیدوار بود که کار احداث فاضلاب‎ها آغاز شود.

جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب به سطح معابر شهری و کانال آب‌های سطحی و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و رعایت بهداشت از مزایای احداث فاضلاب‌های شهری است همین امر لزوم تسریع احداث فاضلاب شهری آباده را دو چندان می‌کند به ویژه اینکه مردم این شهرستان سال‌هاست چشم انتظار تحقق این وعده مسئولان هستند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها