نکاتی ساده برای مبارزه ذهنی با کرونا

پحتما شما هم شنیده اید که ترس مانند لبخند یا خمیازه می تواند مسری باشد، در شرایط کرونایی هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان می‌ دهیم.

نکاتی ساده برای مبارزه ذهنی با کرونا

روانشناسان بر این باورند که آگاهی به نشانه ‌های جسمی‌ و ذهنی اضطراب اولین قدم در مدیریت آن است. به همین خاطر در شرایط کنونی بهتر است نگذاریم حس ترس به دیگران منتقل شود، باید خانه را به محل امن و آرام برای همه اعضای خانواده تبدیل و از شرایط قرنطینه خانگی جهت انجام کارهای عقب افتاده خود استفاده کنیم.

دکتر وفایی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بعد روانی مبارزه با کرونا اظهار کرد که بعد روانی کمتر از بعد جسمی و فیزیولوژیکی آن نیست و باید با تقویت روحیه و باورهای ذهنی بتوان بر ابعاد روانی کرونا پیروز شد.

به گفته وی خشم می تواند بر رفتار و زندگی انسان ها تاثیر گذار باشد و کنترل را از دست آن ها خارج کند، به همین خاطر کنترل خشم امر مهمی برای کنترل وضعیت و آرامش در خانواده است.

این روانشناس خطاهای ذهنی را امر مهمی در بروز خشم می داند و می گوید: گاهی رخ دادن اتفاق های کوچکی توسط افراد به تمام اعضای خانواده و یا ابعاد زندگی انتقال داده شده و سر منشاء تمامی مشکلات محسوب می شود، در حالی اینگونه نیست و به طور مثال مشکل در مسایل اقتصادی نباید به سایر بخش های زندگی از جمله خانواده مرتبط شود و تمام ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

او می گوید: اگر چه کرونا بر ابعاد زندگی همه غالب شده است اما نباید فراموش کرد که ما نیز باید با آن مبارزه همه جانبه داشته باشیم درصدد شکست کرونا باشیم و یکی از این جنبه ها بحث مبارزه روانی با کرونا است.

چگونه بر کرونا غلبه ذهنی داشته باشم

به عقیده این روانشناس، اولین گام در مبارزه روانی علیه کرونا از بین بردن افکار منفی و جایگزین کردن افکار مثبت نسبت به کرونا است که در این راه باید عینک سیاه را از چشم برداشته و عینک سفید را جایگزین آن کنید و دنیا را روشنتر ببینید، چرا که زندگی به آخر نرسیده است و هنوز ادامه دارد.

وفایی می گوید: کرونا هنوز ادامه دارد و باید در جدال با این بیماری زندگی را ادامه دهیم؛ افکار منفی خود را با انسان های خبره در این زمینه و یا دوستان نزدیک به بحث بگذارید و خود را به پای محاکمه بکشانید و بپرسید که چرا باید برای یک عطسه ساده حتما باید دچار استرس و سردرگمی شوید و یا به بیمارستان مراجعه کنید.

به گفته وی وقتی بتوانیم این چالش ها را وارد یک دیالوگ علمی کنیم دیدگاهمان عوض می شود و می بینیم که حتی کسانی هم که دچار کرونا می شوند خیلی سریعتر و آسانتر از آنچه که ما می پنداریم بهبود یافته و خوب می شوند.

اخبار منفی را دنبال نکنید

این روانشناس معتقد است، شنیدن اخبار منفی، افکار منفی را تشدید می کند و موجب آزار روح و انتقال آن به اطرافیان می شود، همچنین با تداوم آن ذهن ما اتومانیک به شندین خبرهای بد عادت می کند و این مهم بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و آن را ضعیف می کند.

وی می گوید: واقعیت این است که در اطراف ما فقط اتفاق های منفی نیست، باید سعی کنید که زیبایی های را نیز ببینید و به آن فکر کنید و از این طریق استرس خود را کاهش دهید.

به گفته وفایی خواندن یک کتاب جدید، دیدن فیلم خوب، احوال پرسی خانواده و دوستان، رفتن به طبیعت و ... می تواند افکار مثبت را تقویت کند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها