کاروان نذر آب در «ناز دشت» / سیل مهربانی در کویر جاری شد

سومین کاروان نذر آب ۳ با حضور در شهرستان سربیشه باری دیگر خدماتی ماندگار به روستاییان ارائه کرده و سیلی از مهربانی را در مناطق مختلف جاری ساخته است.

کاروان نذر آب در «ناز دشت» / سیل مهربانی در کویر جاری شد

حکایت تازیانه های خشکسالی در خراسان جنوبی از سال ها پیش روایت قصه گویان پیر کویر شده و درد و رنج روستاییان از این پدیده ۲۰ ساله بر کسی پوشیده نیست.

تخلیه آبادی ها، از بین رفتن درآمد روستاییان و میدان تازی فقر در روستاها تنها بخشی از اثرات نامطلوب خساست آسمان در زندگی های روستایی بوده و صدای عدالت طلبی محرومان را بلند کرده است.

اگرچه تاکنون اقداماتی توسط متولیان در گوشه و کنار نقاط محروم استان انجام شده اما اوج همدلی ها به اقدامات کاروان‌هایی به نام نذر آب بر می‌گردد که دل به دریا می‌زنند و در کویر خراسان جنوبی بذر همدلی می‌نشانند.

تابستان سال جاری بود که اولین و دومین کاروان نذر آب برای سومین بار قدم در روستاهای محنت کشیده شهرستان‌های خوسف و نهبندان گذاشته و روزهای گرم روستاییان را با شکوفه‌هایی از جنس همدلی بهاری کردند.

مهرماه سال جاری هم سومین کاروان نذر آب ۳ از خراسان رضوی قدم در روستاهای تشنه شهرستان سربیشه گذاشته تا خدماتی ماندگار به جای بگذارند. اگرچه در شرایط کرونایی مسیرشان دور و طاقت و فرسا است اما اهداف والایشان باعث شده تا با گام‌هایی استوار در روستای ناز دشت در ۵۰ کیلومتری سربیشه و ۱۱۵ کیلومتری بیرجند مستقر شوند تا بتوانند به روستاهای همجوار به ارائه خدمت بپردازند.

این بار هم برای به تحریر درآوردن اوج همدلی ها راهی ناز دشت می‌شویم تا با زبان قلم از مهربانی‌ها حکایت کنیم.

کاروان نذر آب در «ناز دشت» / سیل مهربانی در کویر جاری شد

اولین دیدار

نسیم خنکی مدام بر وجودمان چنگ می‌زند و فرا رسیدن پاییز را یادآوری می‌کند. عده زیادی در مقابل محل استقرار کاروان روی صندلی‌هایی چیده شده نشسته‌اند تا از خدمات کاروان نذر آب ۳ بی نصیب نمانند.

یکی فرزند در بغل دارد و دیگری مادر پیرش را همراهی می‌کند. هر کسی هم دردی دارد و برای درمانش سراغ از داوطلبان می‌گیرد.

از چشم‌هایشان به خوبی می‌توان حس امید به زندگی را فهمید و قدم‌هایشان هم بی قراری درون شان را حکایت می‌کند گویی تاکنون شاهد این همدلی ها نبوده و هلال مهربانی را بر آسمان روستا مشاهده نکرده‌اند.

اگرچه اولین دیدار است اما گرم و صمیمی هستند و دعای خیرشان را پیش کش می‌کنند. یکی برای درمان درد یک ساله دندانش آمده و دیگری برای رفع تاری دیدگانش. عده‌ای هم سراغ از ماما و پزشک عمومی می‌گیرند.

دعایی خیر، تحفه محرومان به داوطلبان

محمد سولابستی می‌گوید: در برابر این اقدامات ماندگار تنها می‌توان دعا کرد چراکه محرومیت‌ها تحفه‌ای برایمان باقی نگذاشته تا به آنها اعطا کنیم.

عصایش را کنار می‌گذارد تا راحت تر بتواند دست‌هایش را نشانه تاکید گفته‌هایش حرکت دهد. دستی به محاسن سفیدش می‌کشد و می‌افزاید: مردم این منطقه گرفتار خشکسالی شده و تمام منابع درآمدشان مانند کشاورزی و دامداری از بین رفته است.

سولابستی ادامه می‌دهد: فقر روستاییان آنها را به خودشان گرفتار کرده و کمتر کسی برای درمان دردهایشان به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

ریه‌هایش را با هوای پاییزی پر می‌کند و می‌افزاید: درخواست می‌کنیم این کاروان‌ها هر چند مدت در این منطقه حضور یابند تا گوشه‌ای از مشکلات روستاییان کم رنگ شود.

کاروان نذر آب در «ناز دشت» / سیل مهربانی در کویر جاری شد

خدمات متفاوت کاروان

فاطمه ۲۶ ساله که به واسطه مشکلات بارداری‌اش به کاروان مراجعه کرده است هم می‌گوید: دیروز به پزشک کاروان مراجعه کرده‌ام و امروز هم برای نمونه‌گیری خون ناشتا آمده‌ام.

وی که بنا به گفته خودش از مشکلات عفونتی رنج می‌برد، می‌افزاید: حضور ماما و پزشک متخصص در کاروان باعث خوشحالی بسیاری از زنان روستا شده است.

فاطمه با اشاره به خدمات مختلف کاروان می‌افزاید: مادرم برای کشیدن دندان به اینجا آمده و خواهرم هم تحت نظر پزشک مشاور قرار گرفته است.

با لبخندی از جنس رضایت می‌افزاید: از مسئولان خواستاریم این کاروان‌ها بیشتر در روستا حضور یابند تا افراد بیشتری را تحت پوشش خدماتشان قرار دهند.

استقبال مردم از کاروان

عباس قرایی که به عنوان دندان پزشک در کاروان حضور دارد، می‌گوید: از چند سال گذشته با هدف خدمت به محرومان در مناطق مختلف کشور حضور پیدا می‌کنم.

وی با اشاره به حضورش در سومین کاروان نذر آب ۳ در سربیشه می‌گوید: تاکنون خدمات دندانپزشکی کاروان مورد استقبال بالای مردم قرار گرفته است.

قرایی که بنا به گفته خودش تاکنون ۱۱۰ دندان مراجعان را کشیده است، می‌افزاید: با توجه به شرایط امکان خدماتی بیشتر در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به مادران باردار و کودکان زیر شش سال که نیاز به خدمات درمانی دندانپزشکی دارند، فرم ارجاع داده شده که در بیرجند این خدمت را به صورت رایگان دریافت کنند.

قرایی خدمت به مردم را تنها هدف و انگیزه‌اش از حضور در کاروان‌های نذر آب می‌داند و می‌گوید: دعای خیر مردم بهترین هدیه‌ای بوده که از این مناطق به یادگار می‌بریم.

کاروان نذر آب در «ناز دشت» / سیل مهربانی در کویر جاری شد

تب مالت، بیماری شایع منطقه

حسینی که در رسته بینایی سنجی در کاروان فعالیت می‌کند هم می‌گوید: به طور متوسط روزانه ۵۰ مراجعه کننده داریم.

وی ادامه می‌دهد: آن دسته از افرادی که نیازمند دریافت خدماتی بیشتر در حوزه بینایی سنجی هستند

پزشک عمومی تیم هم با بیان اینکه برای دومین بار است که به خراسان جنوبی می‌آیم، می‌گوید: خوشبختانه مردم استقبال بالایی از کاروان داشته و خدمات تیم مورد رضایت عموم است.

خانم حسینی با اشاره به بیماری‌های شایع در منطقه بیان کرد: در جمعیت بالای ۳۰ سال، به دلیل استفاده از لبنیات محلی تب مالت شیوع زیادی دارد.

وی خواستار ارائه هر چه بیشتر آموزش‌های بهداشتی و درمانی به مردم می‌شود و می‌گوید: فقط شرایط بهداشت در روستا بر ضرورت آموزش‌ها می‌افزاید که می‌طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بهره‌مندی ۳۰۰۰ روستایی از خدمات کاروان

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم با اشاره به خدمات سومین کاروان نذر آب ۳ در سربیشه بیان کرد: این کاروان در سربیشه مستقر شده و به مدت سه روز به ارائه خدمات مختلف پرداخته است.

احمد بخشی از ویزیت ۹۱۲ بیمار طی فعالیت سه روزه کاروان خبر داد و افزود: همچنین ۶۵۰ قلم دارو به ارزش ۵۰ میلیون تومان بین بیماران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه این خدمات به ۱۳ روستای محروم سربیشه ارائه شده است، اظهار کرد: همچنین ۸۱ بسته کامل زیستی بین معلولان مناطق روستایی توزیع شده است.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع سه هزار نفر از خدمات سومین کاروان نذر آب ۳ خراسان رضوی بهره مند شدند.

بخشی بیان کرد: تمام این خدمات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روستاها انجام شده است.

حضور کاروان‌ها در نقاط مختلف روستایی نه تنها خدماتی ماندگار به جا می‌گذارد بلکه با تزریق روحیه امید به روستاییان انگیزه زندگی در روستا افزایش می‌یابد که می‌طلبد با همکاری دیگر دستگاه‌ها استمرار یابد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها