کاهش ۶ برابری آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان که سال‌های اخیر شاهد حریق‌های متعدد با گستره بالا بود با افزایش آگاهی مردم نسبت به حفظ محیط زیست و کم‌شدن حضور مسافران به سبب شیوع کرونا، ۶ برابر در ۶ ماهه اول امسال کاهش یافت.

کاهش ۶ برابری آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش از نظر جغرافیایی بین سه استان خراسان شمالی، سمنان و گلستان قرار گرفته و یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.

خشکسالی، افزایش دما در تابستان و رسیدن فصل پاییز از عوامل مهم خشک شدن علفزارها، برگ درختان و درختچه‌های پارک ملی گلستان و تسهیل‌گر وقوع حریق در این ذخیرگاه زیست کره هستند که این عوامل در کنار روشن کردن آتش بدون رعایت اصول ایمنی توسط مسافران موجب آتش سوزی و وارد شدن خسارت به ده‌ها هکتار عرصه این طبیعت خدادادی شد.

به گفته رییس پارک ملی گلستان، در چند سال گذشته، راه‌اندازی چادرهای آتش‌بانی در این پارک ملی و نیز افزایش آگاهی مردم در رابطه با رعایت نکات ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش و پرهیز از برجای گذاشتن زباله‌هایی مانند قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای بازتاب دهنده نور خورشید، نقش مهمی در کاهش وقوع حریق در این عرصه داشت.

مهدی تیموری روز یکشنبه اظهار داشت: سال ۹۷ حدود ۲۶۰ هکتار و پارسال ۱۹ هکتار از گستره پارک ملی گلستان بر اثر آتش‌سوزی خسارت دید اما با اطلاع رسانی به موقع مردم و حضور سریع آتش‌بانان این سطح امسال به ۳.۵ هکتار کاهش یافت.

تیموری گفت: افزایش حساسیت مردم به حفظ محیط زیست و اقدام به موقع آتش‌بانان برای اطفای حریق در کنار حضور کمتر مسافران و گردشگران در طبیعت به سبب شیوع کرونا مهمترین علل کاهش خسارات آتش‌سوزی‌ در پارک ملی گلستان است و هم اینک آتش‌بانان با استقرار در هشت چادر آتش‌بانی و همچنین به صورت گشت‌های سیار بر مناطق حساس و خطرآفرین پارک نظارت دارند.

پارک ملی گلستان با داشتن جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی محل خوبی برای فعالیت‌های پژوهشی، گردشی و آموزشی به حساب می‌آید و به دلیل اهمیت این منطقه می توان از فناوری اینترنت اشیا برای حفاظت از آن استفاده کرد.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها