ابتکار:

بدنبال افزایش سن ازدواج نیستیم اما زیر ۱۳ سال کودک است/ افزایش وام ازدواج به خرید و فروش دختران دامن زده است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بدنبال افزایش سن ازدواج نیستیم، تصریح کرد: از نگاه ما، رسیدن به بلوغ فکری ازدواج کافی است اما حقیقتا زیر ۱۳ سال کودک است و تبعات زیادی از نظر جسمی و روحی روانی دارد.

بدنبال افزایش سن ازدواج نیستیم اما زیر ۱۳ سال کودک است/ افزایش وام ازدواج به خرید و فروش دختران دامن زده است

معصومه ابتکار روز شنبه در وبینار حقوق کودک در نظام حقوقی ایران با قدردانی و تشکر از توجه وزارت دادگستری در ایجاد مراکز تاسیس شده برای حقوق کودکان در استان های مختلف افزود: در دولت دوازدهم تلاش کردیم در کنار ماموریت های مهمی که به صورت مستقیم با کودکان در ارتباط است همچون تحکیم و صیانت از خانواده و در حوزه زنان حمایت از دختران، تلاش کردیم با انعقاد تفاهمنامه، زمینه های بسیار خوبی برای تقویت همکاری ها فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم توجه به حقوق کودکان منجر به تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان شد، گفت: اجرای این قانون نیازمند آموزش‌های فرهنگی به مجریان قانون و سیاستگذاران و همچنین آموزش برای عموم مردم است تا از رفتارهایی که با فرزند جرم تلقی می‌شود، اطلاع داشته باشند.

ابتکار گفت:‌ معاونت در دوره پیش، تلاش هایی در بحث آموزش کودک و الگو سازی در آموزش و پرورش انجام داده بود که ما هم موضوع را پیگیری کردیم و خوشبختانه این مساله در آموزش و پرورش به شکل خوبی نهادینه شده است.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: یکی از مسایل مهم در قانون، تصویب و ابلاغ نهایی قانون حمایت از اطفال وجوانان است، قانونی پیشرو و جامع که برای دستگاه های اجرایی در جهت حفظ حقوق کودک و نوجوان تعیین تکلیف کرده است. ضمن اینکه در ارتباط با بحث خشونت تعاریف جامعی دارد که در لایحه تامین امنیت زنان هم از این تعاریف استفاده شده است.

ابتکار با تاکید بر اینکه از این جهت این قانون یک پشتوانه بسیار مهمی به جهت فرهنگی است، خاطرنشان کرد: بخشی از کاربرد قانون جنبه بازدارندگی و حقوقی و کیفری دارد اما جنبه دیگر قانون، جنبه فرهنگی آن است که باید برای اجرای قانون، آموزش های فرهنگی خوبی صورت گیرد؛ آموزش برای مجریان قانون و سیاستگذاران و همچنین آموزش برای عموم مردم که چه رفتارهایی با فرزند جرم تلقی می‌شود اطلاع داشته باشند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: این آموزش ها باید مستمر باشد و برای آن باید ساز وکارهایی در بخش دولتی و غیردولتی مد نظر قرار گیرد تا بخوبی تبیین شود. ضمن اینکه سازمان های مردم نهاد و فعلان حقوق کودک باید در بحث تبیین قانون ورود کننند و تقسیم کار صورت گیرد.

لایحه تامین امنیت زنان در بررسی های نهایی کمیسیون لوایح قرار دارد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد مهم کار ما در کنار تلاش ها برای تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت است، درباره وضعیت این لایحه گفت: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون لوایح در حال بررسی است؛ لایحه ای که در جهت حمایت از زنان و کودکان و دخترکان گام برمی دارد.

افزایش وام ازدواج به خرید و فروش دختران دامن زده است

ابتکار در بخشی دیگر، به لایحه اصلاح سن ازدواج اشاره کرد و گفت: در قانون کنونی، کفی برای سن ازدواج نداریم گرچه در تبصره ای مقید شده به نظر قاضی و رای کارشناس، اما از نظر ما مشکلات زیادی در زمینه کودک همسری وجود دارد که آمار ۳۰ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در یکسال شاهد این مدعا است.

وی یادآور شد: افزایش وام ازدواج می تواند به طور ناخواسته سبب شود که خرید و فروش دختران و کودکان تحت بهانه ازدواج افزایش یابد و ما نگران این مساله هستیم که امیدواریم در این زمینه هم از همکاری همه فعالان بهره ببریم.

به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم، تصریح کرد: از نگاه ما، رسیدن به بلوغ فکری ازدواج کافی است اما حقیقتا زیر ۱۳ سال کودک است و تبعات زیادی از نظر جسمی و روحی روانی دارد.

وی افزود: ضمن اینکه این فرد در قوانین از هیچ حقوق اجتماعی برخوردار نیست از جمله گرفتن گواهینامه یا داشتن حق رای یا باز کردن حساب بانکی و اداره مسایل شخصی خود.

لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند در انتظار نظر قوه قضاییه

ابتکار، موضوع دیگر حساس این قانون را قتل فرزند توسط پدر عنوان و خاطرنشان کرد: با اتفاق ناگواری که برای رومینا پیش آمد که متاسفانه قبلا یا بعدا هم خواهیم داشت، باعث شد که لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند را ارائه دهیم، واقعه ای که هرچند کم است اما یکبار آن هم قابل تصور نیست.

وی توضیح داد: این پیشنهاد ما در کمیسیون لوایح مطرح شد و به دلیل قضایی بودن بخشی از آن به قوه قضاییه ارجاع داده شد که آنجا هم پیشنهادات تکمیلی به این لایحه دادند که امیدواریم رییس قوه قضاییه سریعا درباره آن نظر داده و به کمیسیون لوایح بازگردد.

ابتکار تاکید کرد: مساله قتل فرزند توسط پدر جنسیت بردار نیست که امیدواریم بتوانیم تعیین تکلیفی داشته باشیم و اتفاقات ناگوار را به حداقل برسانیم.

پیگیری طرح گفت وگوی بین خانواده و طرح گفت وگوی بین نسلی از دیگر طرح های معاونت است که ابتکار با اشاره به آن یادآور شد: این طرح ها در ۶۴ شهر اجرا شده و هدف تقویت مهارت ارتباطی میان اعضای خانواده است؛ مهارت هایی که الزام زندگی دیجیتال امروزی است.

معاون رئیس جمهوری با یادآوری اینکه در بحث فرزندخواندگی هم مساله ازدواج‌ پدرخوانده با فرزندخوانده زیر سوال و وصله ناجوری برای قانون است، تصریح کرد: پیشنهاد اصلاح این مساله را ارائه دادیم تا روی آن کار شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فضایی فراهم شود که حقوق کودکان به نحو احسنت به آنان بازگردد، خاطرنشان کرد: اصلاح به مفهوم روزآمد باید صورت گیرد زیرا باید کودکان را برای امروز تربیت کرد؛ توجه به عزت نفس، آزادگی و حق انتخاب کودکان و نوجوانان بسیار مهم است زیرا راحت ترین کار این است که همه چی را اجباری کنیم که متاسفانه با همین نگاه چهل ساله جلو رفتیم در حالیکه کسی که مثلا به اجبار پای نماز مدارس بیاید از ابتدا خود به دست خود وارد عرصه ای شدیم که که تربیت خود را نقض کردیم در حالیکه بسیاری از این موارد باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و برای تعالی کودکان حتما باید اصلاحات زیادی انجام گیرد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • کاربر ناشناس
    0

    دیگه همه کارهامون درست شده که ابتکار خانم از ازدواج حرف میزنه . ابتکار خانم بیشتر از کرونا بگو .

  • محمود
    0

    واقعا باید یه بچه ۱۳ساله را شوهر داد .شرم اور بخدا اخه من نمیدانم چرا این را برا مردم میگین مگر بچه ۱۳ را پدر از روی فقرازدواج بدهد. یا نفهمی عقب افتادگی فکری برید.ببینید دختران سران مملکت در چه سنی ازدواج میکنن.خانم خجالت بکش تو خودت این کار نمکنی چون جنایت در حق بچه ۱۳ساله بازم خجالت بکشید این فرهنگ مال ۱۴۰۰ساله پیشه نه الان

  • ناشناس
    0

    لایه خشونت بر زنان جای خود......رییس جمهور چرا دقدقه خشونت بر مردان را ندارداگر زنی به هر دلیلی تمکین نکرد چه حمایتی از مردمیشود مرد وزن هر دو کار میکنند زن هیچ مسئولیتی در زندگی مشترک نداردولی مرد تمام هزینه ها را باید بپردازد ولی هیچ حمایتی ازمرد نمی شود زن مرتکب زنا می شود وبعد به بهانه مهریه مرد را به زندان می اندازد وعسروحرج به وجود می آید وغیابن طلاق می گیرد زن ومرد هر دو در کلاس دوازده حضور دارند زن میرود به دانشگاه ومرد می رود به بیگاری مفتی اگر سلامت برگردد وبه اعتیادر وی نیاورد دیگر درس ودانشگاه ازیادش رفته اگر زنی بخواهد مردش را تحریک کند تا منجر به درگیری فیزیکی شود تا بتواند از قانون سوء استفاده کند وبا درست کردن دوپرونده بر علیه مرد طلاقشرا بگیرد ........حالا حق طلاق ومهریه سکه وحق مسکن که رییس جمهور آموزش می دهد بماند که هر یک به راحتی می تواند یک مرد را از هستی ساقت کند حالا در زمینه قتل فرزند هیچ پدری قاتل نیست ولی وقتی که رییس جمهور از رابطه آزاد دختر وپسر حمایت واشاعه میدهد که نه عرف می پسندد ونه قانونی است ونه شرعی هستند دختر وپسری که در این بزنگاه گیر کنند وپدری که نتابد وواکنش نشان دهد، واین همه به عناوین مختلف قواعد الهی را بازی کردن نتیجه اش میشود آشوبی که در جامعه شاهد آن هستیم ولی نباید مرد وزن را فدای یکدیگر کرد باید بادرایت کار را پیش برد ونباید هریک را قربانی دیگری کنیم عقده درونی ایجاد خواهیم کرد ونتیجه عکس خواهیم گرفت ابتکار منتخب رییس جمهور است

    نظرات شما -
    • یک فارغ التحصیل جویای کار پسر
      0

      زن سالاری در کشور بیداد میکند واقعا متاسفم اسلام از عربستان ظهور کرده ولی تو ایران اینقدر زن ارزشش رفته بالا که مرد عملا هیچ گونه مردی و مدیریتی در خانواده ندارد و صرفا موظف به تامین مادیات زندگیست در خصوص مهریه باید بگم این چه مهریه که باعث طلاق های فراوان میشه و چرا زن پیر و فرسوده میشه اما مهریه اش روز به روز جوانتر میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!! همین عامل هم باعث بروز اختلافات و طلاق ها شده غافل از اینکه راست گویی و صداقت غیرت و محبت به طرف مقابل باعث استحکام بنیان خانواده س

    • ناشناس
      0

      هیچ زنی مقصر نیست زنانی که در دولت هستند با سیاه نمایی می خواهند ادای پدر خوانده را در بیاورند واز ناآگاهی جامعه نهایت سوء استفاده را برندهر زنی خود پدر برادر وپسری دارد واگر این نوع قوانین ضدمرد تصویب شود معلوم نیست کی پسرش گرفتار خواهد شدوزنی از قوانین صدمن یه غاز نهایت سوء استفاده را خواهد کردوهمان زن را به خاک سیاه خواهد نشاند ....چرا سعی می کنند مردان بد جلوه دهند مگر تمام این مردان با هزینه پدران بدست همین زنان تربیت نشده اند نمونه بارز آن فرزند ابتکار که مادرش ادعای انقلابی داردومرگ بر آمریکا می گوید وفرزندش در آمریکا چه می کند

    • ناشناس
      0

      مرگ برامریکا برای ملت برای ما مسئولین خدانشناس زنده بادامریکا

  • کاربر ناشناس
    0

    ابتکار خانم یه ابتکاری بکن تا کرونا نابود بشه ابتکار احتکار خانم

    نظرات شما -
    • یک فارغ التحصیل جویای کار
      0

      ابتکار لانه جاسوسی امریکا این شیطان بزرگو گرفت اما بچه هاشتو امریکاس واقعا جالبه !!!!!!!!!!!!!!!! حیف به این همه جوون که رفتند شهید شدند تا شما قدرت بگیرید امیدوارم مسئولینی که به این ملت خدمت نمی کنند و خائن اند نابود شوند قطعا باید پاسخگو باشید

  • رز حسینی
    0

    آفرین زن باید از زن حمایت کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرد هم باید ازمرد حمایت کنه چه شود

    • بانو
      0

      خاک برسرما زنان بشه که ابتکار حامیمون بشه

  • ناشناس
    0

    نوجوانان میل جنسی دارند و هیچ قانونی نباید مانع از ازدواج و تمایلات عاشقانه ی مشروع ِآن ها گردد. از طریق تکامل عقلی ندارند و از نظر اداره امور اقتصادی و مالی و اجتماعی از طرفی با مصونیت نسبی و از طرفی با محدودیت مواجه خواهند بود و این دو به هم هیچ ربطی ندارند.

  • کاربر ناشناس
    0

    ما نمی‌دونیم ابتکار یا احتکار بیشتر به احتکار میخوره تا ابتکار

  • کاربر میهمان
    0

    با استدلال خانم ابتکار، افزایش یارانه هم باعث افزایش اعتیاد می شود. پس افزایش ندهید.

  • کاربر ناشناس
    0

    ابتکار نکنه احتکار

  • ذوالقرنین
    0

    این خانم به ظاهر مدعی بهتره توضیح بده چرا سن فرزند اوری دختران رو مخفی کرده وگیر داده به یک سیزده ساله در صورتی که دهها میلیون دختر بالای سی سال مجرد ومتعلقه رو دست جامعه مونده فرزند اوری دختر بالای سی با اینهمه غذاهای فن اوری شده بسیار کم شده وبالای سی وپنج هم فرزند اوری ریسک واگر اتفاقی بیافته با دارو فوقش یکی چرا این خانم ومشاورانش با موانعی چون فاصله سنی وفرهنگ وتفاهم و...مانع ازدواج میشه اگر اینطوره چرا در روستاها دختر هیجده ساله رو میدن به یه افغانی اونهم پنجاه ساله وشما هیچ کاری نمیکنید اراجیف شما باعث پیری دختران خواهدشد بزودی باید دولت به فکر خانه وامکانات درمانی وحتی مستمری وپرستار برا نگهداری دهها میلیون دختر بی سرپرست از ازدواج مانده باشید فقط یک دهه تا اون موقع زمان لازمه که زندگی دهها میلیون دختر نابود بشه.

  • ناشناس
    0

    چقدرررررر فقر وفلاکت این دولت بی تدبیرتون پیش اورده که مردم ب خاطر فرار ازنکبت پاره تنشونو ب خاطره 50م ب ازدواج اجباری مجبور میکنن لعنت بهتون این اسلام محمدرسول الله بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها