حسن خمینی برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

در این گزارش، احتمال حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ و نحوه حمایت اصلاح طلبان از وی بررسی شده است.

حسن خمینی برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

چندی پیش بود که خبری رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار داد، مبنی بر اینکه «برخی اصلاح‌طلبان به دیدار سیدحسن خمینی رفتند تا مجابش کنند در انتخابات نامزد شود.» علاوه بر این چندی پیش هم خبری با تیتر ۵ گزینه پیشنهادی حزب کارگزاران سازندگی به اصلاح طلبان منتشر شد مبنی بر اینکه کارگزاران تا کنون علی لاریجانی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، سردار حسین دهقان را به عنوان گزینه‌های غیر حزبی و اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید و محسن هاشمی رفسنجانی فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی و رئیس شورای شهر تهران را به عنوان چهره‌های حزبی در سبد انتخاب خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌بینند.

علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات هم در این باره گفته که قطعا سید حسن خمینی یکی از همان چهره‌هایی است که با پشتوانه خانوادگی که دارد و همچنین شخصیت خوبی که از خود نشان داده است، باعث اجماع اصلاح طلب‌ها خواهد شد، ولی در حال حاضر این‌ها همه گمانه زنی است.

همچنین سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم فرد دیگری بود که در این باره گفت: بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی که اتفاقاً مردم کمی حاضر به رأی دادن شدند، کشور به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ می‌رود. از آنجا که ما حزب‌های قوی‌ای نداریم و اساساً فعالیت‌های حزبی در ایران جدی گرفته نمی‌شود،‌ سیاسیون در نشست‌ها و گعده‌هایی که با هم دارند اسامی افرادی را به عنوان گزینه احتمالی مطرح می‌کنند که اسم سید حسن خمینی هم به میان آمده است.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: اما بسیار بعید است که سید حسن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کند یا به دعوت گروه‌های سیاسی پاسخ مثبت بدهد. در واقع او به عنوان نوه امام خمینی ترجیح می‌دهد همچنان در حوزه علمیه به تدریس بپردازد تا در این سنگر خدمت کند و تاثیرگذار باشد. البته سید حسن خمینی در سال ۹۴ برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی کرد که متاسفانه راه برایش باز نشد.

حسن خمینی برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا درباره تایید صلاحیت شدن یا نشده سید حسن خمینی گفته است: حسن خمینی تا به حال برای ریاست جمهوری نامزد نشده و صرفا برای انتخابات مجلس خبرگان نامزد شده که عدم تایید صلاحیتش هم به دلیل عدم شرکت در آزمون اجتهاد بوده است؛ از همین رو احتمال اینکه او در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شود وجود دارد، زیرا شورای نگهبان برای هر یک از نهادهای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ملاک‌های خاص خود را در نظر می‌گیرد، برای مثال شاهد بودیم صلاحیت فردی در انتخابات خبرگان تایید شده، اما در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده است.

محمد حسن قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا هم فرد دیگری بود که در این باره گفت: اینکه صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان تایید نشد ارتباطی به عدم احراز صلاحیت او در پست ریاست جمهوری ندارد، زیرا در انتخابات مجلس خبرگان مسئله اجتهاد مطرح است؛ اما برای ریاست جمهوری مسئله اجتهاد مطرح نیست؛ با این حال داشتن سوابق اجرایی قوی و مدیریت کلان کشوری جزو ملاک های شورای نگهبان است که سیدحسن خمینی چنین سابقه مدیریتی ندارد؛ پس بعید می‌دانم که او نامزد شود، چون عدم احراز صلاحیت مجدد او باعث ریختن آبرویش خواهد شد.

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به احتمال حمایت اصلاح طلبان از حسن خمینی گفته است: شاید او توانایی‌های مختلفی داشته باشد، اما حوزه اجرایی کشور مقتضیات خاص خود را دارد و تجربه هدایت دولت و تجربه نظام اداری بسیار متفاوت از سایر توانایی‌ها در حوزه‌های دیگر است؛ البته سید حسن چهره موجهی در کشور محسوب می‌شود، اما این که تا چه حد از پس این مسئولیت بر آید باید بیشتر درباره اش اظهار نظر صورت بگیرد.

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در این باره گفته است: او خودش تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارد، مگر اینکه اصلاح طلبان او را راضی به ورود به صحنه کنند، این در حالیست که مسئله مهم این است که آیا با حضور سید حسن خمینی قرار است اوضاع از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بهتر شود؟

حسن خمینی برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

روزنامه اصلاح طلب شرق هم در مقاله‌ای نوشته است: مشکلی مهم هم بر سر راه ریاست‌جمهوری سیدحسن خمینی دیده می‌شود؛ او هیچ‌گاه سابقه کار اجرایی کلان نداشته است و شاید شورای نگهبان که در سال ۹۴ مرجعیت او را احراز نکرد، به ‌مراتب اولی رجل‌سیاسی‌بودن او را احراز نکند؛ از سوی دیگر، مواضع سیاسی او ممکن است دستمایه رد صلاحیت ‌شدنش شود.

حالا این تنها زمان است که معلوم می‌کند که حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به عنوان گزینه اصلاحات وارد کارزار رقابت ریاست جمهوری سال آینده خواهد شد یا نه؛ تایید صلاحیت خود را از شورای نگهبان خواهد گرفت و یا به طور کل قید صحنه سیاسی کشور را خواهد زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • داود
    0

    اگر لپ گلی کاندید شود میزان رای دهنده مطمن زیر ده درصد خواهد بود

  • کاربر ناشناس
    0

    یکی از مشکلات این است که گروه ها نمی‌توانند خوب تحلیل بکنند، اگر چنانچه ایشان کنید شود نه تنها رأی نخواهد آورد بلکه اعتبار پدر بزرگشان را نیز زیر سؤال خواهند برد.

  • ت
    0

    پسر نوح

  • ه
    0

    بند ی خدا دیگر مردم دروغ شمها دیدن ملت دیگر از گرسنگی از بین می روند ان کسی بیاید مثل حسن روحانی یک پراید ۷ تومان ۱۰۰ تومان ای خدا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها