دوران طلایی پوشش بیمه درمان روستایی در خراسان رضوی

اگرچه پیشینه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان روستایی از سوی بیمه سلامت ایران قدمتی قریب به ۲۵ سال دارد اما به اذعان متولیان این حوزه طی هفت سال گذشته پوشش بیمه‌ای به این قشر در خراسان رضوی دوران طلایی خود را طی کرده است.

دوران طلایی پوشش بیمه درمان روستایی در خراسان رضوی

از سال ۱۳۹۳ همگام با آغاز طرح تحول نظام سلامت با حمایت دولت و افزایش بودجه سرانه بیمه روستائیان، ارائه خدمات به بیمه‌شدگان روستایی زیر پوشش سازمان بیمه سلامت ایران از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار شده است.
خراسان رضوی در حال حاضر با نزدیک به دو میلیون بیمه شده روستایی، بیشترین آمار بیمه‌شدگان روستایی تحت پوشش بیمه سلامت در بین استانهای کشور را به خود اختصاص داده است و استانهای فارس، مازندران و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
هم اینک حدود ۵۸ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند و بقیه جمعیت زیر پوشش سایر سازمانهای بیمه‌گر هستند و در این میان سهم بیمه‌شدگان روستایی پررنگتر از بقیه است.
طی سالهای گذشته با حذف هم‌پوشانی بیمه‌ای همگام با سیاست‌های دولت، سازمان بیمه سلامت به عنوان تنها متولی بیمه‌درمانی روستائیان، خدمات شایان و قابل توجهی به این قشر از جمعیت ارائه کرده است.
خدمات درمانی به بیمه‌شدگان روستایی در استان خراسان رضوی از طریق ۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی شامل دانشگاههای مشهد، سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و دانشکده های تربت‌جام و نیشابور ارائه می‌شود.

بیشترین بیمه شدگان سلامت خراسان رضوی متعلق به صندوق بیمه روستایی‌اند

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در این خصوص گفت: هم‌اینک افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در این استان در قالب پنج صندوق بیمه‌ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه سایر اقشار در خراسان رضوی بیمه شده‌اند.
دکتر علیرضا رمزی افزود: صندوق بیمه‌شدگان روستایی با زیر پوشش قرار دادن یک میلیون و ۹۵۹ هزار و ۹۷۹ بیمه شده، بیشترین سهم از بیمه‌شدگان بیمه سلامت در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: خدمات بهداشتی درمانی بیمه سلامت خراسان رضوی به روستائیان از طریق هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت، ۳۱۳ مرکز بهداشتی - درمانی، در قالب ۳۲ شبکه بهداشتی درمانی تحت پوشش ۶ دانشگاه علوم پزشکی مستقر در این استان ارائه می‌شود.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری خدمات بیمه‌ای به روستائیان در کشور گفت: طرح ارائه خدمات درمانی به روستائیان از سال ۱۳۷۵ در سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شد و در سال ۱۳۷۶ با ارائه کارت‌های بیمه روستایی جهت ارائه خدمات بستری و سرپایی در کلینیک‌های دولتی گسترش یافت.
دکتر رمزی افزود: در راستای تحقق بخشیدن به نظام ارائه خدمات سلامت روستائیان و همچنین ارتقای عدالت در دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی و کاهش سهم خانواده‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر از هزینه‌های سلامت در سال ۱۳۸۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسوول سیاست‌گذاری سلامت جامعه و سازمان بیمه سلامت به عنوان مسوول اجرا و ارتقای بیمه درمان روستائیان تعیین شدند.
وی تاکید کرد: ازهمان سال ۱۳۸۴ این طرح به عنوان نخستین گام برای ایجاد نظام ملی سلامت تلقی گشت و در همین سال برای بیمه‌شدگان روستایی صندوق جداگانه ای در نظر گرفته شد و با صدور دفاتر بیمه روستایی، بیمه‌ شدگان روستایی با رعایت سیستم ارجاع از خدمات درمانی سطح ۲ و ۳ نیز برخوردار شدند.
او ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت با افزایش حمایت دولت و افزایش بودجه سرانه روستائیان، خدمات رسانی به این قشر از جمعیت با کیفیت و کمیت بیشتری به اجرا درآمد.
مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: در قالب اجرای طرح پزشک خانواده به جمعیت روستایی هم‌اکنون ۵۳۰ پزشک و ۴۲۵ ماما در مراکز بهداشتی درمانی روستایی استان مشغول فعالیت هستند.
دکتر رمزی خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده به بیمه‌شدگان روستایی در خراسان رضوی را شامل ویزیت پزشک، ماما، دارو، آزمایش، رادیولوژی، خدمات دندانپزشکی، ارائه داروهای مکمل برای گروههای هدف شامل مادران باردار، نوزادان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان، آموزش سلامت و ترویج شیوه زندگی سالم و انجام دِه‌گردشی توسط تیم سلامت ( مراقبت از جمعیت روستاهای دورتر از مراکز) عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در این چارچوب طی سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۵۹ میلیارد ریال از محل صندوق بیمه روستائیان و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل بودجه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به دانشگاههای علوم پزشکی استان خراسان رضوی پرداخت شده است.
او ادامه داد: امسال از محل صندوق بیمه روستاییان ۶ مرحله علی الحساب و در هر مرحله بیش از ۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده است و همچنین در سال جاری یک مرحله از محل بودجه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ ۱۸۴ میلیارد ریال به حساب دانشگاه های علوم پزشکی استان واریز شده است.
وی طرح بیمه روستایی را تحولی بزرگ در ارائه خدمات درمانی به روستائیان عنوان کرد و اظهار داشت: نهادینه کردن خدمات پیشگیرانه هدف مهم این طرح است و در این راستا تیم پزشکی در روستاها، تمامی امور مربوط به بیماریابی و ارائه مراقبت‌های درمانی و دارویی روستائیان را تحت پوشش دارد.

سهم پنج درصدی روستائیان خراسان رضوی در پرداخت خدمات درمانی

مسوول امور بیمه روستایی بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به پرداخت از جیب بیمه‌شدگان روستایی در این استان گفت: در حال حاضر ویزیت پزشک خانواده برای بیمه شدگان روستایی پنج هزار ریال است و سهم بیمه شدگان روستایی از خدمات بستری در صورت رعایت سیستم ارجاع پنج درصد و در غیر این صورت ۱۰ درصد است.
عرفان توکلی نژاد افزود: سهم بیمه‌شدگان روستایی در پرداخت خدمات آزمایش و رادیولوژی ۱۵ درصد و خدمات دارویی ۳۰ درصد است و همچنین خدمات دندانپزشکی و داروهای مکمل برای گروههای هدف نیز رایگان است.
وی اضافه کرد: چنانچه بیمه شده روستایی علاوه بر این خدمات به دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی نیاز داشته باشد می‌تواند از طریق مراجعه به پزشک خانواده خود و ارجاع به متخصص یا مرکز ارائه خدمات تخصصی، خدمت لازم را دریافت کند.
مسوول امور بیمه روستایی بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح پوشش بیمه اجباری بر اساس "آزمون وسع" گفت: متقاضیان صدور دفترچه بیمه روستایی نیز پس از تایید محل سکونت در روستا بر اساس نتیجه آزمون وسع بر حسب توانایی مالی ایشان که توسط وزارت رفاه سنجیده و اعلام می‌شود باید حق بیمه خود را در سه وضعیت رایگان، پرداخت ۵۰ درصدی و پرداخت ۱۰۰ درصدی حق سرانه بپردازند.
توکلی نژاد افزود: در قالب این طرح، حق بیمه افرادی که استطاعت مالی دارند به میزان ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار ریال برای هر نفر در سال با رعایت شرط خانوار است و افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند اگر در دهک‌های یک، دو و سه درآمدی قرار داشته باشند و درآمدشان ۴۰ درصد حداقل قانون کار باشد، رایگان بیمه می شوند.
وی اضافه کرد: افرادی که دهک درآمدی آنان بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد قانون کار باشد با ۵۰ درصد تخفیف زیر پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.
در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در بیش از دو هزار و ۵۰۰ روستای این استان ساکن هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها