ایران و سریلانکا برای افزایش روابط اقتصادی رایزنی کردند

در راستای سیاست‌های جدید دولت و وزارت امور خارجه که مسائل اقتصادی را به‌عنوان اولویت اصلی فعالیت سفارتخانه‌ها در نظر گرفته است، سفارت ایران در سریلانکا، مسائل اقتصادی را اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌ است. 

ایران و سریلانکا برای افزایش روابط اقتصادی رایزنی کردند

ایران و سریلانکا روابط تاریخی و دیرینه‌ای دارند به‌طوری‌که در سال گذشته ششمین دهه روابط رسمی و دیپلماتیک دو کشور آغاز شد. ایران در دوره‌های مختلف همواره در کنار دولت سریلانکا بوده که شاهد آن‌هم حمایت‌های جمهوری اسلامی از دولت این کشور برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور است.
از حیث اقتصادی ایران به‌طور سنتی تأمین‌کننده اصلی انرژی‌های فسیلی مورد نیاز سریلانکا و از سوی دیگر واردکننده عمده چای این کشور، «چای سیلان» بود. اما در سال‌های گذشته این روند تغییراتی را به خود دید. سریلانکا نفت خود را از سایر فعالان بازار انرژی تأمین کرد و هند نیز جایگزین سریلانکا در بازار چای ایران شد.
بر مبنای همین اولویت‌ها با عنایت به مشکلات متعدد بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت سریلانکا در شرایط موجود، افزایش نسبت واردات چای از سریلانکا به ازای صادرات محصولات تولیدی کشورمان، برای جلوگیری از خروج ارز به صورت جدی در حال پیگیری هست.

بر همین اساس در هفته‌های گذشته هاشم اشجع‌زاده، به‌عنوان سفیر و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا برنامه فشرده‌ای را برای رایزنی با دولت جدید سریلانکا آغاز کرده است. رایزنی‌هایی که گشایش‌های بسیار خوبی در زمینه مشکلات حمل‌ونقلی و ... نیز به همراه داشته است.
ملاقات با وزرای کشاورزی، کشت و صنعت و تجارت بسیاری از فعالان تجاری و اقتصادی از جمله پیگیری‌های متعدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کلمبو برای این مهم بوده است.

باید اشاره کرد که این ملاقات‌ها بازتاب بسیار گسترده‌ای نیز در رسانه‌های سریلانکا داشته که نشان از علاقه این کشور به افزایش روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است.
البته بر اساس گزارش‌های دریافتی، اگر چه چای و نفت اولویت‌های روابط اقتصادی ایران و سریلانکا به شمار می‌روند، بررسی بازار سریلانکا برای صادرات محصولات ایرانی به منظور تنوع‌بخشی به حضور ایران در فضای اقتصادی این کشور، توسط سفارت در حال پیگیری می‌باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها