داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام!/ ۸ سؤال ظریف از «ظریف»

نمایندگان مجلس یازدهم پس از حدود ۲ هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به صحن سبز پارلمان آمدند.

داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام!/ ۸ سؤال ظریف از «ظریف»

صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از دو هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود، صبح امروز با حضور ۲۳۵ نماینده و ۱۰ دستور آغاز به کار کرد.

پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس بیشتر بررسی می‌شود

نمایندگان در آغاز دستور کار، استفساریه پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس را به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند تا ابهام‌های آن برطرف شود. شورای نگهبان در پاسخ به درخواست تفسیر قانون از سوی نمایندگان، افرادی را که در دوران دفاع مقدس در این مناطق خدمت کرده بوده‌اند و بازنشسته شده‌اند، مشمول مزایای مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته است.

تبدیل وضعیت ایثارگران تا پیش از برنامه ششم توسعه

در دستور بعدی هم، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات استفساریه خود را درباره تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و خانواده‌های آنها به صحن آورده بود. این تبدیل وضعیت که با توجه به قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران رخ دهد، مشمولان را از شرکتی (پیمانکاری)، قرارداد معین و پیمانی به رسمی قطعی تبدیل وضعیت می‌کند. اما بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حمیدرضا حاجی بابایی، این تبدیل وضعیت به دلیل بار مالی شامل ایثارگران پیش از آغاز برنامه ششم توسعه می‌شود.

داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام / ۸ سؤال ظریف از ظریف!

حاجی بابایی در این باره بیان کرد: همه راهکارها بررسی شده است تا مجلس موفق شود در چارچوب قانون، نظر مثبت شورای نگهبان را بگیرد؛ زیرا دیوان عدالت اداری حکم داده که به کارگیری و تبدیل وضعیت‌ها ملغی شود.

او افزود: با این مصوبه، حکم دیوان عدالت اداری ملغی می‌شود و همه افراد در قانون پنج‌ساله برنامه پنجم و پیش از آن استخدام می‌شوند؛ برای کسانی که پس از برنامه ششم هستند، در قانون بودجه به شکل دیگری با موافقت نمایندگان برنامه ریزی خواهیم کرد.

نمایندگان مجلس در پایان با رأی خود به استفساریه رأی مثبت دادند.

یک تذکر برجامی و حاشیه‌ساز/ از برجام تا داماد رئیس جمهور

در بخش دیگری از برنامه مجلس، بررسی لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس در دستور بود که با تذکر یکی از نمایندگان مواجه شد. حجت الاسلام علیرضا سلیمی که معمولاً در میان تذکر دهندگان ثابت صحن علنی است، بیان کرد که «مجلس با این معاهدات به صورت کلی موافقت می‌کند، آیا اجازه می‌دهند این ماده‌ها را ماده به ماده بررسی و اصلاح کنیم؟ این روش متأسفانه از مجالس قبل باقی مانده و همچنین به هیچ وجه در این معاهده سازوکار حل اختلاف‌ها گفته نشده است.»

اما یکی از گفته‌های پر بحث و حاشیه او در این تذکر اعلام شد؛ این عضو هیئت رئیسه پارلمان یازدهم تأکید کرد: برجام را هم با همین روش در عرض ۲۰ دقیقه تصویب کردند و گفتند این اختیار از آن شما نیست و شما فقط بگویید با کلیت موافق هستید یا مخالف! بعد گفتند در معاهدات وارد جزئیات می‌شویم و سر مجلس به همین صورت کلاه رفت و این مشکلات را می‌بینید که قرارداد برجام نه‌تنها سیب و گلابی نداد، مسائل دیگری هم داشت.

این نماینده مجلس به دو موضوع دیگر خارج از دستور هم پرداخت. حجت الاسلام سلیمی گفت که «آقایان بر چه اساسی بذل و بخشش‌های بی اساس می‌کنند؟ اصل ۵۲ قانون اساسی می‌گوید بودجه باید به مجلس بیاید؛ آقای رئیس جمهور بر چه اساسی ۱۲۰ میلیارد به یک دانشگاه داده‌اند؟ این تنخواه دست آقای رئیس جمهور چه مقدار است؟ روابط عمومی دولت می‌گوید آقای رئیس‌جمهور هر هفته چنین کاری انجام می‌دهد. آقای رئیس جمهور بر چه اساسی این مبلغ را هر هفته بخشش می‌کند؟»

نماینده مردم محلات در مجلس اظهار کرد: داماد سرخانه رئیس جمهور چه مسئولیتی دارد که نمایندگان را تهدید می‌کند؟ این اظهارنظر درباره پاسخ توییتری داماد رئیس جمهور به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره حجت‌الاسلام روحانی بود.

تشکر از رعایت وقت با خاموش کردن میکروفن‌ها!

تذکرهای امروز تنها به تذکر نماینده به مسئولان یا حتی هیئت رئیسه محدود نمی‌شد، بلکه رئیس صحن هم به نمایندگان تذکر می‌داد. یادآوری‌های رئیس جلسه یا برخی از اعضای هیئت رئیسه برای مشارکت نمایندگان در رأی گیری از اتفاق‌های قابل توجه به شمار می‌رفت.

داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام / ۸ سؤال ظریف از ظریف!

به علاوه، مجلس یازدهم با زمان‌بندی سیستم‌ها برای رعایت وقت جلسه، میکروفن‌های نمایندگان را اندکی پس از پایان زمان اعلام نظر یا نطق قطع می‌کرد تا جمله معروف «تشکر از رعایت وقت» حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مرتباً شنیده نشود!

موضوع مهم‌ترنبود؟!

دولت یک دو فوریتی را به صحن ارائه کرد. این نهاد در لایحه‌ای خواستار تصویب دو فوریت الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک با موضوع ممنوعیت انتقال چک‌های تضمینی شد، اما نمایندگان با یک فوریتش موافقت کردند. برخی از آنها در بررسی این دو فوریت و همینطور در جریان برنامه‌های صحن علنی، به بررسی نشدن موضوع‌های مهم‌تری چون ارز، مدیریت بازار و... انتقاد کردند. البته این موافقتنامه با رأی نمایندگان تصویب شد.

فساد سیستماتیک؛ مسئله اینست/ نقش رکن پنجم دموکراسی کجاست؟

روح‌الله نجابت، نماینده شیراز در صحن علنی طرحی دو فوریتی را برای حمایت از افشاگران فساد مطرح کرد که در پایان یک فوریت آن مصوب شد. مخالفان این طرح گفتند که ساختارها باید اصلاح شود.

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار گفت: این حجم از فساد در هیچ کدام از کشورهای توسعه یافته وجود ندارد و برای مقابله با فساد سیستماتیک در سیستم اجرایی، اول باید نظارت رسانه‌ها را به عنوان رکن پنجم دموکراسی بیشتر کنیم. اگر رسانه توسعه یابد، آن وقت می‌توانیم انتظار مقابله با فساد سیستماتیک را داشته باشیم.

او ادامه داد: حمایت مالی از افشاگران فساد مالی، لزوماً فساد را کمتر نمی‌کند. زیرا ساختارها باید اصلاح شود و تا وقتی ساختارهای فسادزا وجود دارد، هر چقدر هم بخواهیم روش‌های سوزنی و حمایت مالی از افشاگران را داشته باشیم، مسئله حل نمی‌شود.

سعیدی یادآور شد: باید از کشورهایی که میزان فساد آنها در سیستم اداری کم است، الگوبرداری کنیم.

در آن میان، احمدامیرآبادی فراهانی، نماینده قم به عنوان موافق، وجود فساد سیستماتیک را نفی کرد و سوت‌زنی را امری رایج خواند.

داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام / ۸ سؤال ظریف از ظریف!

داستان ادامه‌دار تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام

گفته‌های حجت الاسلام سلیمی تذکر یکی از نمایندگان را در بر داشت. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در تذکری خطاب به قالیباف با اشاره به بخشی از محتوای تذکر حجت‌الاسلام سلیمی مبنی بر تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام و مشکلات پس از آن اظهار کرد: این تذکر به دستور صحن ارتباطی نداشت و گویا برای شما دلنشین بود.

او ادامه داد: برجام در مجلس نهم با حضور خودِ آقای سلیمی به عنوان نماینده و در کمیسیونی به ریاست آقای زاکانی، پس از چندین ماه و مدت‌ها بررسی و با دعوت از مهمانان مختلفی تصویب شد. این موافقتنامه ابتدا به صورت دو فوریتی رأی نیاورد و تبدیل به یک فوریتی شد. هفته‌ها رأی‌گیری و برنامه ریزی رخ داد و در همان جلسه پس از ساعت‌ها بررسی به رأی گذاشته و تصویب شد. پس درست نیست که بگوییم ۲۰ دقیقه‌ای به تصویب رسید.

نوری قزلجه اظهار کرد: همین شکست‌های اخیر آمریکا در محکمه‌های بین المللی و پایان تحریم تسلیحاتی و وارد شدن به بازار تسلیحات دفاعی در بستر همین توافق‌نامه هسته‌ای برجام رخ داد.

در پاسخ به این گفته‌ها، محمدباقر قالیباف گفت: البته شما هم در دستور صحبت نکردید و ان‌شاءالله همه قانون را رعایت کنیم.

البته در دقایق پایانی صحن، حجت الاسلام سلیمی در بخشی از تذکر شفاهی خود به اظهار نظر نوری قزلجه پاسخ داد. او گفت: در مجلس نهم کمیسیون برجام جلسات متعددی داشت و حدود ۲۰۰ ساعت به آن پرداخته شد. آقای زاکانی به عنوان رئیس کمیسیون برجام، دیگر نمایندگانی مجلس نهم مانند آقای نبوی و دکتر پزشکیان هم اینجا حضور دارند، آیا رئیس وقت جلسه اجازه داد گزارش کمیسیون برجام در صحن مطرح شود؟ به هیچ وجه!

او افزود: صرفاً اجازه ندادند ۲۰ دقیقه از صحن در مورد برجام گزارش مطرح شود.

سلسله سؤال‌های ظریف از «ظریف»

تعدادی از نمایندگان در صحن امروز پای ظریف را برای جلسات بعد به مجلس کشیدند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای پاسخ به 8 سؤال ملی اعلام وصول شده نمایندگان باید در پارلمان حاضر شود. پرسش‌های اعلام وصول شده درباره مسائلی چون عدم اقدام لازم در مقابل قطعنامه شورای حکام، عدم موضوع مناسب در مقابل زیاده خواهی‌های برخی کشورهای اروپایی و علت مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام، علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش فقط به مردم، علت عدم اقدام متناظر با طرف‌های مقابل با ایران در برجام و علت اعلام کد مذاکره با آمریکا پس از شهادت شهید سلیمانی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها