جشنواره فیلم کودکان و نوجوان اصفهان

از حضور تماشاگران در بالکن خانه‌ها تا روشن شدن سی و سه پل

جشنواره فیلم کودکان و نوجوان اصفهان، امسال در زیر سایه همه‌گیری کرونا در حالی افتتاح شد که بسیاری از کودکان این شهر، از روی بالکن خانه‌های خود، به تماشای این مراسم نشستند.

از حضور تماشاگران در بالکن خانه‌ها تا روشن شدن سی و سه پل

سی‌وسومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوان اصفهان، با برپایی یک مراسم افتتاحیه محدود، شامگاه دیروز (یک‌شنبه ۲۷ مهر) آغاز شد.

این مراسم در فضای باز فرهنگسرای منطقه ۱۳ اصفهان به یاد سردار حاج‌قاسم سلیمانی در حالی برگزار شد که گروهی از مردم اصفهان در ساختمان‌های مشرف به فضای برپایی افتتاحیه، از بالکن منازل خود، این مراسم را تماشا کردند.

دکتر قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، نخستین سخنران این مراسم بود که گفت: «امیدوارم جشنواره سی و سوم در شهر سی و سه پل، شعار خود را «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» تحقق بخشد. در این شرایط سخت، کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به وسیله سینما، هر خانه، یک پایگاه فرهنگی شود و کودکان و نوجوانان با فیلم‌هایی که در جشنواره تولید شده و از طریق فضای مجازی نمایش داده می‌شود، فیلم‌ها را ببینند و داوری کنند.»

او افزود: «پیام جشنواره این است که زندگی جاری است. خوشحالیم امسال بیش از صد فیلم به خانه‌ها راه پیدا می‌کند و بیشتر خوشحالیم که فیلم‌ها به مناطق کم‌برخوردار هم می‌روند.»

در ادامه این مراسم، عمو مسعود و گروه آبنباتی روی صحنه آمدند و عروسک‌هایی با تن‌پوش‌های خاص، به اجرای برنامه‌ پرداختند. تاکید به داوری بچه‌ها، رای دادن آن‌ها به فیلم‌ها، تماشای فیلم‌ها و تاکید بر شعار جشنواره «هر خانه ‌یک سینماست، هر کودک یک داور» است، از مضامین آهنگی بود که عمو مسعود اجرا کرد.

این مجری و هنرمند اصفهانی، سپس به کودکانی که از طریق پنجره‌ها در حال تماشای مراسم افتتاحیه جشنواره بودند، سلام کرد و از آن‌ها خواست خودشان و فیلمسازان جشنواره را تشویق کنند و در ادامه آهنگ «شکر خدا» را با همراهی بچه‌هایی که از طریق پنجره در حال تماشای او بودند، اجرا کرد و بچه‌ها با تکان دادن پرچم‌هایی که در دست داشتند، او را همراهی کردند.

سپس، پیام ویدئویی علیرضا تابش پخش شد. دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در این پیام گفت: «با نام و یاد خدا سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را آغاز می‌کنیم، «هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور» شعار جشنواره سی‌وسوم است. جشنواره‌ای که بخشی از خاطرات تصویری کودکان و نوجوانان را با خود حمل می‌کند. خرسندم آغاز عصر جدید جشنواره‌های سینمایی را در سال ۱۳۹۹ و در شرایط کرونایی اعلام کنم. به قول فیلسوفی بزرگ، دری که باز شد دیگر به این راحتی بسته نمی‌شود.»

او در پیام خود ادامه داد: «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال در شرایط کرونایی، دری جدید به روی سینمای ایران و عصر رسانه‌های دیجیتال گشود. تلاش دوماهه همکارانم در بخش فنی، نویدبخش جشنواره‌ای متفاوت است تا کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند لحظات متفاوت و شادی را در خانه‌های خود با دیدن فیلم‌های کودکان و نوجوان تجربه کنند.»

تابش افزود: «در مقام دبیر جشنواره، امسال این احساس را دارم که در کنار کادر قهرمان درمان، مدیران و مسئولان کشور توانسته‌ایم باری هرچند کوچک از دوش مردم قهرمان کشورمان برداریم و لحظاتی خوش و متفاوت برای کودکان و نوجوانان در مدت شش روز از ۲۷ مهرماه تا ۲ آبان برای آن‌ها رقم بزنیم.»

او با بیان این‌که در جشنواره امسال، ۱۰۷ عنوان فیلم در ۳۹ باکس در پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا عرضه می‌شود، افزود: «کودکان و نوجوانان ایرانی می‌توانند برای اولین بار، ایده و نظر خود را به دست‌اندرکان برگزاری جشنواره و تولیدکنندگان آثار اعلام‌کنند. برگزاری جشنواره امسال سبب شد تا به این شعار برسیم که (هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور)، پس کودکان و نوجوانان متولد ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ یعنی بچه‌های پنج تا پانزده ساله هر روز در ایام جشنواره نظر خود را درباره فیلم‌های جشنواره به ما اعلام کنند.»

دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: «معنی مخاطب و نحوه ارائه اثار در جشنواره امسال کاملا با جشنواره‌های سابق متفاوت است. بستر پخش فیلم‌های جشنواره به دلیل شرایط کرونایی سالن‌های سینما نیست، بلکه پلتفرم‌هایی است که تمام هموطنان ما در خانه‌هایشان می‌توانند با مراجعه به آن در طول مدت شش روز فیلم‌های جشنواره را تماشا کنند.»

او برگزاری کارگاه‌های آموزشی در بخش ملی و بین‌المللی را از جمله برنامه‌های جشنواره دانست و افزود: « این کارگاه‌ها هرروز از اصفهان پخش خواهد ‌شد. پنل‌های تولید مشترک، جلسات گفت‌وشنود درباره فیلم‌ها و کتابخانه ویدئویی جشنواره ویژه پخش‌کننده‌ها از طریق پلتفرم‌ها و سامانه‌های پخش و نمایش فیلم نیز در دسترس است. امیدوارم جشنواره سی‌وسوم خاطرات متفاوتی برای کودکان و نوجوان ایرانی رقم بزند. کودکانی که متولدین عصر دیجیتال هستند از ما که متولدین عصر آنالوگ هستیم در بهره‌برداری از آثار و فیلم‌های ارائه شده مهارت بیشتری دارند.»

تابش به برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و انجمن‌ سینمای جوانان ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال به صورت مجازی اشاره کرد و ادامه داد: «امسال برای همه جوانان حاضر در این المپیاد آرزوی موفقیت دارم، المپیادی که زمینه‌ساز حضور استعدادهای نوجوان در آینده سینمای این کشور است. بار دیگر از همه همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره و همه هنرمندانی که امسال آثارشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش گذاشته می‌شود همچنین داوران و تمام همراهان این دوره از جشنواره در فضای مجازی تشکر می‌کنم، به خصوص کودکان و نوجوانان ایرانی که مخاطبان فراگیر این دوره از جشنواره هستند. منتظریم تا نظرات مخاطبانمان را در پلتفرم‌های نمایش فیلم مشاهده کنیم.»

پس از پخش پیام ویدئویی دبیر، آهنگ‌های نوستالژیک «یکی بود یکی نبود»، «خونه مادربزرگه» و «خواهران غریب»، توسط تعدادی از نوجوانان اصفهانی روی صحنه اجرا شد و در ادامه، تیزر معرفی فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره پخش شد.

پس از اجرای گروه آوازی مولا، مجری برنامه از تمامی کسانی که از پنجره‌ها و بالکن‌های منازل خود، در حال تماشای این آیین بودند، درخواست کرد یک دقیقه سکوت کنند و به احترام شهیدان راه سلامت و کسانی که از جان خود گذشتند و در خط اول مبارزه با ویروس منحوس کرونا ایستادند، فاتحه‌ای قرائت کنند.

در ادامه مراسم افتتاجیه جشنواره سی و سوم، محری برنامه، از شایان نصیری و آسیه کریمیان دعوت کرد برای قرائت بیانیه جشنواره روی صحنه بیایند و این دو ‌کودک به زبان فارسی و انگلیسی، متنی را خواندند.

در این بیانیه آمده بود: «نزدیک به سه دهه است که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و نزدیک به دو دهه است که اصفهان میزبان این رویداد سینمایی است. جشنواره‌ای که به ایستگاه سی ‌و سوم رسیده و امسال به ناچار به دلیل بیماری کروتا به صورت محازی برگزار می‌شود و اسم این جشنواره با نام اصفهان و سی و سه پل گره خورده است. کودکان و نوجوانان اصفهانی دوره سی و سوم جشنواره را به‌صورت مجازی و ویژه آغاز می‌کنند و برپایی کتابخانه و موزه جشنواره از ویژگی‌های این دوره است. جشنواره با یادآوری این نکته که سینما زنده است و می‌توان از هر خانه بک سینما ساخت و هر کودک می‌تواند یک داور باشد و این رویکرد، زمینه شکوفایی کودکان در هنر هفتم را بیش از پیش فراهم کرده است.»

در ادامه این مراسم، چراغ‌های سی و سه پل اصفهان به مناسبت برگزاری این رویداد فرهنگی، یک به یک روشن و آسمان اصفهان نورانی شد. این مراسم با پخش موسیقی متن فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از آثار برگزیده دوره گذشته جشنواره، به پایان رسید.

برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تا ۲ آبان به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها