تلخ و پر استرس، مثل کمبود انسولین

ظاهرا قرار نیست که مشکلات تامین انسولین در کشور برای بیماران دیابتی برطرف شود و هر سال برای چند مرتبه، دسترسی به انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت سخت و دشوار می‌شود.

تلخ و پر استرس، مثل کمبود انسولین

طی چند روز گذشته انسولین به‌شدت کمیاب شده‌ و حتی در شبکه‌های اجتماعی کاربران با هشتگ «انسولین نیست» از تجربه‌ها و دغدغه‌هایشان نوشتند. این در حالی است که طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر را شامل می‌شود، در این میان سهم پایتخت نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است.

از این آمار ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در گذشته آمار ابتلا به دیابت در روستاها و شهرهای بزرگ بسیار متفاوت بود، اما اکنون در روستاها نیز هشت درصد جمعیت بالای ۲۵ سال دیابت دارند که این عدد حاکی از رشد ۱۲درصدی ابتلا به دیابت در روستاها در سالیان اخیر است. در این میان سهم پایتخت‌نشینان از آمار ابتلا به دیابت، ۱۲.۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال است. در کل دنیا ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند که این آمار در ایران چیزی حدود ۲۵ درصد است.

در ۲۷ شهریور امسال بود که ۱۲۰ پزشک متخصص دیابت به رئیس جمهور نامه نوشتند مبنی بر اینکه «جان دیابتی‌ها با روند فعلی تامین دارو و تجهیزات پزشکی خاص، در خطر است». در نامه آنها آمده بود: «در ایران بیش از پنج میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که از این تعداد بیش از ۶۰۰ هزار نفر نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار هستند.

به‌رغم اطلاع‌رسانی و مکاتبات مکرر انجمن‌های دیابت کشور با مقامات مسئول در بانک مرکزی و وزارت بهداشت در خصوص کمبود جدی این دو کالا، متاسفانه نه تنها بهبودی حاصل نشده است بلکه به نظر می‌رسد حساسیت موضوع به نحو موثری برای مقامات ارشد کشور تبیین نشده است تا راهکاری مناسب برای حل این معضل بیاندیشند».

در پاسخ به این نامه رئیس‌جمهور، رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه آنها دستور بررسی و اقدام فوری برای حل این موضوع را خطاب به وزیر بهداشت صادر کرد.مهدي که خود و پدرش نيازمند انسولين است، مي‌گويد: «مدتي است با مراجعه به هر داروخانه‌اي امکان تهيه انسولين قلمي را ندارم. راستش هم خودم و هم مادرم از انسولين قلمي استفاده مي‌کرديم. اين انسولين‌ها توليد داخلي ندارند و همه وارداتي و از دو برند طوسي‌رنگ لنتوس (با اثر‌گذاري 24 ساعته) و نارنجي‌رنگ نوورپيد (با اثر‌گذاري آني در کاهش قندخون) هستند.

منتها مدتي است نوورپيد اصلا پيدا نمي‌شود و حتي به داروخانه‌هاي بزرگ مراجعه مي‌کنيم و مي‌گويند که نداريم». عليرضا هم که از بيماران ديابتي نيازمند به انسولين است، صحبت‌هاي او را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: «شماره اطلاعات دارويي را مي‌گيرم به من مي‌گويند فلان داروخانه مراجعه کنيد دو قلم از انسولين موجودي دارد، وقتي مراجعه مي‌کنيم بلافاصله مي‌گويند تمام شده است.

مساله ديگري که با آن دست و پنجه نرم مي‌کنيم، موضوع سهميه‌بندي است. ما مي‌فهميم که اين شايد به‌خاطر اين است که انسولين به همه مردم برسد اما اولا که اين اتفاق نمي‌افتد و کمبود بيش از اينهاست و ثانيا اينکه من بيمار ديابتي نمي‌توانم ماهي چندبار براي دريافت انسولين آن هم در اين شرايط کرونايي به داروخانه‌ها مراجعه کنم. قبلا به اندازه مصرف يک ماهم تهيه مي‌کردم اما الان اينچنين نيست.

جايگزين انسولين قلمي

مساله کمبود انسولين براي بيماران ديابتي، ماجراي کهنه‌اي است که هرازچندگاهي در ساليان مختلف و حتي سالي چندبار به گوش مي‌رسد. هربار هم پس و پيش از خبر بعدي و قبلي، اخباري مبني بر توليد داخلي اين داروي حياتي براي بيماران ديابتي به گوش مي‌رسد و مسئولان کشور در سطوح مختلف خبر از راه‌اندازي خط توليد اين دارو در داخل کشور مي‌دهند، اما اين روزها که انسولين در داروخانه‌ها کمياب شده است، نشان مي‌دهد که دستور حسن روحاني به وزير بهداشت بي‌نتيجه بوده و پزشکان پيش بيني اين روزها را مي‌کردند.

اما دليل اين کمبود چيست؟ پاسخ اين سوال را از مديرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جويا شديم، سيد حيدر محمدي درباره وضعيت توليد انسولين قلمي و علت برخي کمبودها در اين حوزه، گفت: «در حال حاضر انسولين رگولار و NPH را داريم و ميزان موجودي آن کافي است. منتها انسولين‌ها با توجه به بحث تحريم‌ها و مشکل نقل‌وانتقال ارز مقداري دچار کمبود شده است. البته از آنجايي‌که جايگزين آن در بازار وجود دارد، مشکلي پيش نمي‌آيد و مردم مي‌توانند انسولين‌هاي رگولار، NPH و ايزوفان را تهيه کنند.

او در ادامه افزود: منتها براي کساني که فقط تمايل به استفاده از انسولين قلمي دارند، نمونه توليد داخلي اين نوع انسولين وارد بازار شده و در کشور وجود دارد و روزبه‌روز بر تعداد آن افزوده مي‌شود. از طرفي واردات اين نوع انسولين را هم در يک ماه گذشته افزايش داده‌ايم.»

منبع: آرمان ملی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی دلشکسته
    0

    دیگه خسته شدیم، با این فرمونی که پیش میرید، انشاءالله مستقیم به جهنم هدایت میشید. ما که عذاب و رنج عزیزان بیمارمون رو بخاطر بی لیاقتی شما و اعتماد خودمون میبینیم، از استرس هر لحظه مرگ رو به چشم می بینیم. خدایا از هرچی ظالمه نگذر، آمین :((((((

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها