فشارهای روانی بیکاری زنان در دوران کرونا

با شیوع بیماری کرونا تعداد مراجعات زنان به روانشناسان و گله مندی آنان نسبت به شرایط فعلی و اضطراب و افسردگی بیشتر شده است چراکه زنان در این شرایط علاوه بر دغدغه‌های گذشته خود، نگران وضعیت سلامت خانواده، و... نیز هستند.

فشارهای روانی بیکاری زنان در دوران کرونا

یک روانشناس معتقد است شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل، شرایط روانی زنان سرپرست خانوار و مجردی که امرار معاششان بر عهده خودشان است را سخت کرده است این در حالیست که با شیوع بیماری کرونا تعداد مراجعات زنان به روانشناسان و گله مندی آنان نسبت به شرایط فعلی و اضطراب و افسردگی بیشتر شده است چراکه زنان در این شرایط علاوه بر دغدغه‌های گذشته خود، نگران وضعیت سلامت خانواده، وضعیت تحصیل فرزندان، تربیت فرزندان و... نیز هستند.

فرنگیس شریفی باستان با بیان اینکه آسیب پذیری زنان نسبت به مردان بیشتر است و در نتیجه زمینه ایجاد بیماری‌های خلقی نیز در آن‌ها بیشتر است، اظهار کرد: شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل، شرایط روانی را برای زنان سرپرست خانوار و زنان مجردی که امرار معاششان بر عهده خودشان است سخت کرده است که دائما نگران آینده زندگی خود هستند و نمی‌دانند وضعیت زندگی آن‌ها به چه شکل خواهد بود.

وی ادامه داد: عدم تعامل اجتماعی، در خانه ماندن، عدم تحرک و... زمینه‌ای را برای افزایش سطح افسرگی، استرس و اضطراب زنان ایجاد کرده است و گاها این افسردگی و بی‌کاری افراد را به سمت انجام کارهای پر خطر برای کسب درآمد نیز برده است.

به گفته‌ این روانشناس، مطابق با تحقیقات انجام شده در دنیا، پاندمی کرونا بر روی سلامت روان زنان بیش از مردان تاثیر گذاشته است که یکی از دلایل آن نقش محوری و کلیدی زنان در خانواده به عنوان دختر، همسر و مادر است.

شریفی باستان ادامه داد: جنس حامی بودن شخصیت زنان نسبت به مردان باعث می‌شود که زنان احساساتی‌تر، ریز بین‌تر،... و در نهایت متحمل نگرانی‌های بیشتری شوند و این ویژگی‌ها در تمامی قالب‌های دختر، همسر و مادر خود را بروز می‌دهند. همچنین با توجه به اینکه مردان بیشتر در فضای کاری خارج از خانه مشغول هستند و زنان غالبا نزد فرزندان هستند و از نزدیک با مسائل آموزشی و تحصیلی، اتصال به موقع فرزندان به اینترنت‌ و فضای مجازی آموزشی، تمرکز بر انجام تکالیف فرزندان، ایجاد انگیزه در فرزندان برای تحصیل در شرایط کرونا و تربیت فرزندان مواجه‌اند. احساس نبود همراه و همیار در انجام این مسئولیت سنگین فشار روانی زنان را دو چندان کرده است.

وی معتقد است که با شیوع بیماری کرونا تعداد مراجعات زنان به روانشناسان و گله مندی آنان نسبت به شرایط فعلی و اضطراب و افسردگی بیشتر شده است چراکه زنان در این شرایط علاوه بر دغدغه‌های گذشته خود، نگران وضعیت سلامت خانواده، وضعیت تحصیل فرزندان، تربیت فرزندان و... نیز هستند. از روی دیگر آموزش مجازی فرزندان و محول شدن بخش زیادی از مسئولیت آموزش به مادران، میزان شیوع اختلالات افسردگی، اضطرابی و استرس را در زنان بیشتر کرده و این در حالی است که زمینه اختلالات خلقی در زنان بیشتر از مردان است.

این روانشناس به کارمندان بخش‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از زنان در بخش‌های مختلف بیمارستانی نظیر پرستاری، بهیاری و ... مشغول به کارند و با توجه به شرایط ویژه‌ای که بیماری کرونا در بیمارستان‌ها ایجاد کرده است ناگزیرند حجم وسیعی از استرس و اضطراب را تحمل کنند.

وی افزود: این افراد تحت شرایط روانی و فرسودگی کاری قرار دارند و از طرفی دائما نگران سلامت خانواده خود هستند، از این جهت با حساسیت بیش‌ از حد، افزایش اضطراب، افزایش وسواس فکری و عملی و ... مواجه می‌شوند.

شریفی باستان به ارائه راهکارهایی جهت کنترل این شرایط به زنان پرداخت و گفت: زنان باید با ایجاد یک روال واقع‌بینانه برای خود اهداف و اولویت‌هایی را در نظر بگیرند و با یک ساختار قابل پیش‌بینی به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازند تا بتوانند نظم روانی خوبی را در محیط خانواده برای اعضای خانواده ایجاد کنند.

وی با تاکید بر جایگزین کردن افکار مثبت و مفید با افکار خود تخریبی به دورکاری زنان اشاره کرد و گفت: زنان دورکار در مشاغل خود باید بتوانند برای دورکاری خود برنامه منظمی در نظر گیرند و اینگونه نباشد که تمام روز را مشغول کار شوند چراکه استراحت در میان کار برای سلامت روان امری ضروریست.

به گفته‌ این روانشناس، دنبال کردن اخبار از منابع موثق، عدم تمرکز بیش از حد بر اخبار منفی و تمرکز بر فعالیت‌ها و ارتباطات اجتماعی در شرایط کرونا با ایجاد تماس‌ها و تعاملات مجازی از راه دور، می‌تواند بر سلامت روان زنان تاثیر بگذارد چراکه فردی که دارای تعاملات اجتماعی قوی است کمتر افکار منفی، ترس و تنهایی را تجربه می‌کند و در شرایط کرونا که اکثر زنان با بی‌کاری و یا دورکاری مواجه‌اند ایجاد تعاملات مجازی در سلامت روان آن‌ها تاثیر گذار است.

شریفی باستان در انتها به فاکتورهایی نظیر خواب منظم و تاثیر مستقیم آن بر خلق افراد، تغذیه سالم و مناسب و انجام ورزش‌هایی که در خانه می‌توان آن‌ها را انجام داد اشاره کرد و گفت: در شرایط پاندمی کرونا که زنان فشارهای روانی را بیش از پیش تجربه می‌کنند درصورت نیاز می‌توانند از خدمات مشاوره و روانشناسی جهت کنترل و مقابله با این فشارها استفاده کنند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    اینهم یک نیرنگ جدید برای شستشوی مغزی بانوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها