بی‌صاحبی سگ‌ها زیر سایه تهران

برخی پایتخت‌نشینان به ویژه ساکنان مناطق غربی و شرقی شهر در حالی از زیاد شدن سگ‌های بدون صاحب گلایه می‌کنند که شهرداری از جمع‌آوری این حیوانات خبر می‌دهد و ۲ عامل را هم برای ازدیاد سگ‌ها عنوان می‌کند.

بی‌صاحبی سگ‌ها زیر سایه تهران

وجود حیوانات شهری به ویژه در اطراف و حاشیه شهرها امری اجتناب‌ناپذیر است و این مخلوقات نیز مانند انسان‌ها حق حیات و زندگی دارند؛ فارغ از اینکه انسان‌ها به واسطه ایجاد شهرها طبیعت را مورد تعرض خود قرار دادند و تهدیدی برای زیست سایر حیوانات به شمار می‌روند، می‌توان گفت که حضور و وجود سگ‌های بدون صاحب و بعضا حمله آنها به مردم، مشکلاتی را به وجود آورده است.

شهرداری تهران به عنوان متولی کنترل زاد و ولد، واکسیناسون، عقیم‌سازی و نگهداری از سگ‌های بدون صاحب پایتخت با ایجاد مرکز نگهداری از این حیوانات در منطقه «آرادکوه» سعی در ساماندهی این موضوع دارد اما علیرغم تلاش‌های این نهاد، ازدیاد غیرمنتظره سگ‌های بدون صاحب در چندوقت اخیر موجب شده است تا برخی شهروندان نسبت به این موضوع گلایه کنند.

نمونه‌هایی از حمله و گزیدگی این سگ‌های بدون صاحب به شهروندان به ویژه خردسالان گزارش شده و در عین حال نمونه‌هایی هر چند اندک شمار از زیست سگ‌های هار بدون صاحب در پایتخت دیده شده است.

سیدعلی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع تهران(وابسته به شهرداری) درباره مشکل مذکور ۲ دلیل ذکر می‌کند توضیح می‌دهد: برخی از ساکنان شهرک‌های نزدیک شهر تهران اقدام به جمع‌آوری و رهاسازی سگ‌های بدون صاحب در اطراف شهر می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در این رابطه با استانداری تهران و شهرک‌های اقماری پایتخت مکاتبه‌های لازم را انجام دادیم تا در صورت ادامه این عمل، برخورد قانونی انجام شود.

مفاخریان اما دلیل دیگری برای زیاد شدن سگ‌های بدون صاحب به ویژه در مرزهای غربی و شرقی تهران عنوان کرده و می‌گوید: از سوی دیگر برخی افراد به صورت غیرحرفه‌ای اقدام به غذارسانی به این حیوانات می‌کنند که این موضوع سبب افزایش کلونی و مهاجرت آنها به فضاهای شهری می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، در سراسر دنیا این نوع غذارسانی به حیوانات بدون صاحب مردود است.

او در عین حال تصریح می‌کند: زیست سگ‌های بدون صاحب به ویژه در حاشیه‌های شهرها امری طبیعی است اما نحوه کنترل زاد و ولد آنها اهمیت دارد.

مفاخریان همچنین درباره پخش فیلمی از اعتراض مردم به شهرداری نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در بوستان‌های جنگلی پایتخت، یادآوری می‌کند: نباید فراموش کرد که فضاها و بوستان‌های جنگلی به دلیل تردد شهروندان برای ورزش و تفریح، فضای شهری محسوب می‌شود و ما نیز بر اساس گزارش و شکایت‌های مردم به مساله ورود می‌کنیم.

پلاک‌کوبی سگ‌ها به تاریخ پیوست

سالیان متوالی بود که شهرداری تهران با استفاده از پلاک‌کوبی روی گوش سگ‌های بدون‌صاحبی که عقیم شده بودند، نسبت به شناسایی و کنترل زاد و ولد آنها اقدام می‌کرد اما برخی حامیان حیوانات با نصب پک‌هایی روی گوش سگ‌های مذکور، در این کار اختلال ایجاد کرده و به ازدیاد آنها کمک می‌کردند، این کشمکش ادامه داشت تا چندی پیش شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل پایتخت به عنوان متولی به مدد تکنولوژی به این روند فرسایشی پایان داد.

برکسی پوشیده نیست که امروزه صاحبان حیوانات خانگی علاوه بر استفاده از جی پی اس(ردیاب) برای کنترل و اطلاع از وضعیت مکانی حیوان خود با وارد کردن اطلاعات در میکروچیپ (ریز تراشه) و کاشت این قطعه که به اندازه دانه‌ی برنجی است، به سادگی می‌توانند حیوان خود را در صورت گم شدن و مفقودی آنها شناسایی کنند.

مفاخریان در این باره نیز توضیح می‌دهد: سیاست ما جمع‌آوری و نگهداری از سگ‌های بدون صاحب است و سگ‌های هار، مریض و آنهایی که به شهروندان حمله می‌کنند، در اولویت هستند.

اینکه برخی انتقادها نسبت به نحوه جمع‌آوری و نگهداری این سگ‌ها از سوی حامیان حیوانات مطرح می‌شود و در چندین مورد کار به تجمع این حامیان در مقابل شهرداری تهران در سال‌های گذشته رخ داد، مدیرعامل ساماندهی مشاغل درباره نحوه این فرآیند می‌گوید: شهروندان درباره مزاحمت‌های سگ‌های بدون صاحب به شهرداری طرح شکایت کرده و ماموران ما به معاینه و جمع‌آوری آنها اقدام می‌کنند؛ این سگ‌ها به مرکز آرادکوه منتقل شده و در آنجا عقیم‌سازی، واکسیناسیون، غربالگری و نگهداری می‌شوند.

مفاخریان درباره نحوه شناسایی سگ‌هایی که عقیم و رهاسازی می‌شوند، ادامه می دهد: دیگر از پلاک‌کوبی برای سگ‌های تهران استفاده نمی‌شود و با فن‌آوری میکروچیپ‌ها نسبت به کنترل زاد و ولد سگ‌های بدون صاحب اقدام می‌کنیم.

به گفته این مقام شهری، همچنین سگ‌های غربالگری شده به صورت رایگان برای نگهداری در اختیار شهروندان متقاضی قرار می‌گیرد.

او از رایزنی با ادارات‌کل محیط زیست و منابع طبیعی تهران برای اختصاص فضای طبیعی که برای زندگی سگ‌های بدون‌صاحب مناسب است، خبر داده و می‌گوید: در این صورت می‌توانیم سگ‌ها را آنجا رهاسازی کرده و کار غذارسانی روزانه این حیوانات را انجام دهیم تا در آن مکان زیست کنند.

روزانه ۳ تن غذا به سگ‌های بدون صاحب تهرانی داده می‌شود

به گفته مفاخریان، بیش از ۲ هزار سگ بدون صاحب در مرکز آرادکوه در جنوب تهران نگهداری می‌شود و فرآیند عقیم‌سازی و واکسیناسیون این سگ‌های بدون صاحب به طور متوسط یک میلیون تومان هزینه دارد.

او البته این را هم می‌گوید که هزینه نگهداری سگ‌هایی که بیماری خاصی مثل گال دارند یا نیاز به عمل جراحی دارند، قطعا بیشتر است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران می افزاید: روزانه حدود سه تُن غذا به سگ‌های بدون صاحب آرادکوه داده می‌شود و هزینه هر کیلو غذا بین سه تا چهار هزار تومان است.

او در مورد اینکه آیا مراکز دیگری بجز آرادکوه برای سگ‌های بدون صاحب درنظر گرفته شده، اضافه کرد: ۲ نقطه در چیتگر و سوهانک برای این امر اختصاص یافته که توسط گروه حامیان حیوانات اداره و حدود ۲۰۰ سگ در آنجا نگهداری می‌شود.

این مقام شهری ادامه می‌دهد: محل نگهداری قوچ و میش‌های پارک چیتگر تهران هم قرار است به نقطه دیگری که جاذبه‌ی گردشگری بیشتری داشته باشد، منتقل شود و از آن مکان نیز برای نگهداری سگ‌های بدون صاحب استفاده خواهیم کرد.

او خاطر نشان می‌کند: همچنین زمینی دیگر واقع در منطقه چهار شهرداری تهران برای نگهداری سگ‌های بدون‌صاحب پیش‌بینی شده که قرار است مدیریت آن را به بخش خصوصی بدهیم.

ساماندهی مشاغل، کیوسک‌های عرضه گل و مطبوعات، نظارت بر بازارهای موقت و روزبازارها، کنترل حیوانات شهری، احداث و مدیریت مراکز همگانی خرید و فروش خودرو، مدیریت جایگاه‌های CNG از جمله وظایف و ماموریت‌های شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها