دانشگاه ارومیه مسوول ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه شد

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه گفت: ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه طی قراردادی که هفته جاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان منعقد شد، توسط متخصصان دانشگاه ارومیه ارزیابی می‌شود.

دانشگاه ارومیه مسوول ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه شد

ناصر آق روز دوشنبه افزود: ارزیابی ذخایر دریاچه و مونیتورینگ آن در ۲ بخش شاخص‌های زیستی و غیر زیستی دریاچه برای نخستین بار بررسی می‌شود که آرتمیا، جلبک و باکتریها، جزو آنهاست.

وی با بیان اینکه نیاز پرندگانی مثل فلامینگو ها به آرتمیا مورد بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد: در شاخص‌های غیر زیستی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب و شوری آن، ph، نیتریت ونیترات، آمونیاک، آنیون‌ها و کاتیون‌ها و میزان کدورت آب و ارتباط آنها با باکتری و جلبک‌ها و آرتمیا بررسی خواهد شد.

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و تحقیقاتی است، افزود: در ۱۰ ایستگاه در شمال و جنوب دریاچه ارومیه در عمق‌های مختلف آثار ورود آب در انحلال نمک و تغییر تراز آب از هفته آینده بررسی می‌شود.

آق، با بیان اینکه ارزیابی و اعلام میزان آرتمیا هم اکنون بدون مطالعه و تحقیق غیر ممکن است، بیان کرد: طی اجرای این طرح هر ماه نمونه برداری‌های لازم انجام می‌شود و در خرداد یا تیر سال بعد ما قادر خواهیم بود میزان تولید آرتمیا، نیاز اکوسیستم و میزان قابلیت بهره برداری را اعلام کنیم تا در نتیجه آن محیط زیست بتواند تصمیم لازم در زمینه برداشت و صید آن را در سال بعد اتخاذ کند.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری را دشوار می‌کند.

سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها