کرونا در آذربایجان‌غربی؛ رکوردزنی روزانه سوار بر بی‌اعتنایی مردم

شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی پس از گذشت نزدیک به هشت ماه، به بدترین شرایط خود در کشور و آذربایجان‌غربی رسیده و هر روز رکوردهای جدید ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان به ثبت می‌رسد.

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ رکوردزنی روزانه سوار بر بی‌اعتنایی مردم

وضعیت نامناسب آذربایجان غربی در شیوع بیماری کرونا به حدی نگران کننده است که دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بامداد امروز سه شنبه برای بررسی وضعیت و اتخاذ تدابیر لازم، به این استان سفر کرده و امروز در جلسه ویژه ای موارد را بررسی می‌کند.

بیماری کرونا از اوایل اسفند سال گذشته در کشور و آذربایجان غربی شروع شد و روز به روز، میزان شیوع آن رو به فزونی گذاشت؛ در هشت ماه گذشته دهها میلیون نفر در دنیا، صدها هزار نفر در کشور و دهها هزار نفر هم در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

بروز موج های مختلف در ایام گوناگون این هشت ماه، نشان می داد که شیوع کرونا و حتی مرگ و میر ناشی از این بیماری، ارتباط تنگاتنگی با رفتار مردم دارد و هر زمان که مردم، موارد بهداشتی را رعایت کرده باشند، میزان شیوع نیز کمتر شده و هر زمان، بی اعتنایی بر جامعه حاکم شده، روند شیوع به سرعت افزایش یافته است.

این بی اعتنایی که البته می‌توان آن را ناشی از طولانی شدن ایام شیوع بیماری کرونا نیز دانست، از اواخر شهریور امسال آغاز شد که نتایج آن طی روزها و هفته های اخیر نمایان بود به طوری که میزان مرگ و میر در آذربایجان غربی به حدود ۵۰ دقیقه، یک نفر رسید.

البته مردم، نظرات مختلفی در خصوص شیوع این بیماری دارند و هر روز هم شایعات مختلفی (البته در سطح جهانی و کشوری) در خصوص روند شیوع بیماری و اقدامات لازم برای جلوگیری، کاهش اثر و حتی جلوگیری از مرگ و میر تکثیر می شود که بر باور مردم اثر می گذارد.

یکی از شهروندان ارومیه ای با ابراز عصبانیت از همراه نبودن برخی از مردم در رعایت پروتکل ها گفت: ما هر روز بیشتر از ۱۵ ساعت ماسک بر دهان در مغازه کار می کنیم ولی برخی از شهروندان، بدون رعایت پروتکل به مغازه می آیند.

احمد کاظم زاده افزود: این افراد در مقابل اعتراض به استفاده نکردن از ماسک، آن را نادرست می دانند و در برخی موارد نیز بهانه های مختلفی می آورند.

وی اضافه کرد: در هشت ماه گذشته، سه دوره مغازه خود را در هرکدام حدود ۱۵ روز تعطیل کرده ام ولی بدون درآمد نیز نمی توان زندگی کرد و مجبور به باز کردن دوباره آن شده ام.

وی تاکید کرد: باید دولت و دستگاه های اجرایی دخیل، فکری به این وضعیت بکنند و اجازه ندهند برخی از مردم، با خودخواهی برای ما مشکل ایجاد کنند؛ من بچه کوچک در خانه دارم و نمی خواهم بیماری او را ببینم.

یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای با اشاره به اینکه جلوگیری از شیوع فقط با اقدامات صلبی قابل انجام است، گفت: تا وقتی که جریمه نقدی یا حتی مجازات های اجتماعی برای متخلفان در نظر گرفته نشود، همین وضعیت تداوم خواهد داشت.

مینا صمدزاده با اشاره به اینکه نباید اجازه شیوع بیشتر بدهیم، افزود: بسیاری از آنهایی که ماسک نزده و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند، اجازه اعتراض به ما نمی دهند و ما هم باید بسوزیم و بسازیم.

وی اضافه کرد: دیروز به خاطر کار ضروری به خیابان امام ارومیه رفته بودم و حضور بی شمار مردم در این خیابان، مرا به یاد ایام پیش از نوروز سال های پیش انداخت؛ با این وضعیت، منتظر روزهای سخت تر در خصوص بیماری کرونا باید باشیم.

وی بیان کرد: مسوولان باید دست به کار شده و از توصیه برای رعایت دست بردارند تا بتوانیم پاییز و زمستان امسال را به سلامت رد کنیم.

مسوولان آذربایجان غربی نیز البته توپ را به زمین مردم انداخته اند و بر این باور هستند که مردم باید رعایت کننده موارد بهداشتی باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی که طی هشت ماه گذشته همواره پای کار اقدامات درمانی کرونا بوده، گفت: همراهی مردم در رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی برای مقابله با کرونا ضروری است.

دکتر جواد آقازاده افزود: نباید به خود اجازه بدهیم که بار بیشتری روی دوش کادر درمانی باشیم زیرا توان این کادر نیز محدود است و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در آینده در این خصوص ایجاد خواهد شد.

وی البته از انجام روزانه یک هزار و ۸۰۰ آزمایش کرونایی در ارومیه خبر داد و اضافه کرد: این آمار نشان می دهد که توان آزمایشگاهی ما بالاست که این امر می تواند در تشخیص زودهنگام و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری مثمرثمر باشد.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه تشخیصی خوی نیز راه اندازی شده که به نیازهای آزمایشگاهی شمال آذربایجان غربی پاسخ می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز آزمایشگاه تشخیص کرونا در میاندوآب راه اندازی و وارد چرخه خدمات دهی می شود.

آقازاده با اشاره به افزایش توان تشخیصی به ویژه در حوزه اسکن ریه بیان کرد: طی ۲ روز گذشته، سی تی اسکن بیمارستان طالقانی ارومیه به عنوان مرکز اصلی درمان بیکاران کرونایی راه اندازی شد که اثر بسیاری در تشخیص بهتر خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پیشتر، بیماران نیازمند سی تی اسکن به بیمارستان مطهری ارومیه ارجاع داده می شدند ولی دیگر نیازی به این کار نیست.

با وجود گفته مردم و مسوولان، روند شیوع بیماری کرونا همچنان در حال افزایش است و نمودار آن نیز به صورت کاملا تصاعدی پیش می رود.

در حالی که تا چند روز پیش، میزان مرگ و میر روزانه در استان به طور تقریب هر ساعت یک مورد بود، امروز خبری منعکس شد که از کاهش ۱۰ دقیقه ای این رقم خبر داد؛ این آمار بسیار نگران کننده است و حتی یک دقیقه کمتر را هم نباید نادیده گرفت.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۱۶۱ نفر و فوت ۲۹ شهروند بر اثر این بیماری در استان بودیم که نشان می‌دهد شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در استان همچنان نگران‌کننده است.

علی احمد آقاپور افزود: در صورت رعایت نکردن شهروندان و بی توجهی مردم به اصول بهداشتی و خودمراقبتی در مقابل بیماری کرونا، این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار، تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به یک‌هزار و ۱۹۳ نفر رسیده که از این تعداد ۶۶۷ نفر مشکوک و ۵۲۶ نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۲۲۸ نفر بوده که از این تعداد، ۶۹ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

آقاپور با اشاره به افزایش ۲۹ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک‌هزار و ۴۱۷ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

حال هرچه باشد و توپ در زمین هر کسی که قرار گیرد، برنده این بازی سرنوشت ساز، ویروس کرونا بوده و بازنده اصلی آن، فوت شدگان و خانواده های آنان هستند که داغ های زیادی را در هشت ماه گذشته متحمل شده اند.

آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

تاکنون بیش از ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دنیا و بیش از ۵۳۴ هزار نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

از مجموع یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جان باخته بر اثر کرونا در کشورهای مختلف دنیا نیز ۲.۷ درصد مربوط به ایران است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها