بریتانیا برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده می‌شود

احتمال توافق تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا مدام کمتر می‌شود و لندن خود را برای

بریتانیا برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده می‌شود

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه (۱۹ اکتبر) به لندن سفر کند تا شاید بشود مذاکرات به بن‌بست‌رسیده میان بریتانیا و این اتحادیه را به مسیر مطلوب بازگرداند.

مذاکرات هفته گذشته دو طرف برای رسیدن به یک توافق تجاری به منظور نظامند کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (بریگزیت) بی‌نتیجه خاتمه یافت.

با وجود سفر مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به لندن و برخی خوش‌بینی‌ها به از سرگیری گفت‌وگوها، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه ادامه رایزنی‌ها را بی‌معنی خوانده و گفت، خود را برای آنچه "بریگزیت سخت" نامیده می‌شود، آماده می‌کند.

براساس گزارش رویترز، دولت بریتانیا شامگاه یکشنبه با ارسال نامه‌ای از شرکت‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی و تجاری خواسته است خود را برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده سازند.

هشدار به ۲۰۰ هزار شرکت بریتانیایی

دولت جانسون در این نامه که برای حدود ۲۰۰ هزار شرکت و مرکز تجاری و اقتصادی فرستاده شده از آنها خواسته برای قوانین و مقررات جدید مالیاتی و گمرکی آماده شوند.

مایکل گور، عضو کابینه بوریس جانسون به شرکت‌های بریتانیایی هشدار داده که اشتباه نکنند، زیرا زمان در حال سپری شدن است و ۷۵ روز دیگر تغییراتی رخ خواهد داد.

او تصریح کرد، اکنون لازم است همه همکاری کنند تا بریتانیا بتواند از یک فرصت جدید "به عنوان یک کشور مستقل تجاری با تسلط بر مرزها، آب‌های سرزمینی و قوانین خود" استفاده کند.

اتاق بازرگانی بریتانیا می‌گوید، شرکت‌ها و مراکز تجاری و اقتصادی برای یک "بریگزیت سخت" آمادگی ندارد و دولت بوریس جانسون مسئول این وضعیت است.

امیدواری اتاق بازرگانی بریتانیا

آدام مارشال، مدیرکل اتاق بازرگانی بریتانیا معتقد است، با توجه به معضلات سه‌گانه محدودیت‌های شدید به خاطر مقابله با پاندمی کرونا، ضرورت احیای اقتصاد و خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا پس از یک دوره گذار، عجیب نیست که شرکت‌های بریتانیایی برای آماده ساختن خود دچار مشکل باشند.

به گفته او شرکت‌های بریتانیایی از این رنج می‌برند که در زمانی که درگیر پیامدهای اساسی همه‌گیری کرونا هستند، با چنین چالش‌هایی روبرو می‌شوند.

مارشال در عین حال به دست‌یابی به یک توافق تجاری و گمرکی با اتحادیه اروپا هنوز خوش‌بین است و خاطر نشان می‌کند که خروج قاعده‌مند از اتحادیه برای شرکت‌های بریتانیایی شفافیت به همراه می‌آورد و آنها را قادر می‌کند بهتر برنامه‌ریزی کنند.

بنا بر گزارش‌ها، اگر بریتانیا در یک طرح برای بازارهای داخلی که هنوز به تصویب نرسیده، تغییراتی ایجاد کند می‌تواند شانس رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا را افزایش دهد. این طرح اگر در شکل کنونی به تصویب برسد به دولت بریتانیا امکان می‌دهد بخشی از تعهدها مطابق توافق خروج از اتحادیه اروپا را غیر فعال کند.

پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات، تنش و اختلاف میان دو طرف افزایش یافته است. بریتانیا و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته بار دیگر طرف مقابل را به عدم انعطاف کافی متهم کرده‌اند.

بوریس جانسون روز جمعه گفته بود، دوران مذاکره بر سر یک توافق تجاری به پایان رسیده است. او البته این را هم اضافه کرده که اگر اتحادیه اروپا در مواضع خود "تغییرات اساسی" ایجاد کند رسیدن به نتیجه ممکن است.

آمادگی مشروط اتحادیه اروپا

یک دیپلمات اروپایی سخنان بوریس جانسون را تکرار شعارهای ماه‌های گذشته خوانده و تصریح کرد، نخست‌وزیر بریتانیا از خاتمه گفت‌وگو با اتحادیه اروپا سخنی نگفته است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم نظر مشابهی دارد و می‌گوید اروپا همچنان روی توافق کار می‌کند "اما نه به هر قیمت".

پایان سال جاری میلادی دوران گذار بریگزیت، که در آن بریتانیا همچنان به مقررات اتحادیه اروپا پایبند است، خاتمه می‌یابد. مذاکرات دو طرف از ماه‌ها پیش بدون رسیدن به نتیجه نهایی ادامه داشته است. جانسون پیش از این گفته بود که ۱۵ اکتبر آخرین مهلت برای رسیدن به توافق است.

با گذشت چهار روز از این تاریخ و با وجود به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای هفته گذشته ظاهرا اتحادیه اروپا هنوز روی آمادگی لندن برای ادامه مذاکرات حساب می‌کند. بر همین اساس، سرپرست تیم مذاکره‌ اتحادیه اروپا قصد دارد تمام هفته جاری در لندن بماند و در صورت نیاز روزهای آخر هفته نیز در بریتانیا باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها