مروری بر اقدامات احتمالی کشورمان بعد از برداشته شدن تحریم تسلیحاتی

مهم‌ترین سلاح‌هایی که ایران ممکن است بخرد؛ از جنگنده فوق پیشرفته روسی تا اژدهای چینی

به نظر جدی‌ترین فروشنده سلاح به ایران، دو کشور چین و روسیه باشد. خرید تجهیزات هوایی نیز احتمالا باید اولویت ایران باشد.

مهم‌ترین سلاح‌هایی که ایران ممکن است بخرد؛ از جنگنده فوق پیشرفته روسی تا اژدهای چینی

به گزارش خبر فوری ، با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، بسیاری از آغاز تجارت ایران در این عرصه سخن می‌گویند. تجارت تسلیحاتی ایران شامل خرید و فروش تجهیزات نظامی می‌شود. بحث فروش را فعلا کنار می‌گذاریم تا در موعدی مناسب به آن پرداخته شود. اما بحث خرید. ایران چه سلاح‌هایی را ممکن است بخرد و نیروهای دفاعی خودش را به آن تجهیز کند؟

چین و روسیه؛ اصلی‌ترین فروشندگان سلاح

آمریکا به شدت در مورد فروش سلاح به ایران حساس است. هر چند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و رئیس جمهور این کشور هر لحظه می‌تواند تغییر کند، اما به نظر می‌رسد در مورد فروش سلاح به ایران بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اختلافی وجود نداشته باشد؛ هر دو مخالف فروش سلاح به ایران هستند. به همین علت، شاید از همین الان باید کشورهای غربی متحد آمریکا را از لیست فروشندگان سلاح به ایران کنار بگذاریم. با این شرایط، به نظر جدی‌ترین فروشنده سلاح به ایران دو کشور چین و روسیه باشد. این دو هم سلاح‌های خود را با نظارت مستقیم دولت‌هایشان تولید می‌کنند و هم ترسی از آمریکا و تحریم‌هایش نداشته و اصولا مراوده تسلیحاتی با غرب ندارند که از تحریم بترسند. از این جهت، این دو کشور شاید اصلی‌ترین فروشنده سلاح به ما باشند. اما سوال این جا است که اولویت ایران در خرید چه سلاح‌هایی است؟

سامانه هوایی اس 400

هر چند ایران در مدت تحریم توانسته به ساخت سلاح‌های مهم و راهبردی بپردازد و به خصوص سیستم پدافندی باور 373 را بسازد اما هنوز هم سامانه هوایی اس 400 روسیه مهم‌ترین اولویت ایران است. ایران از شرق و غرب توسط متحدان آمریکا و گروه‌های معارض سلفی - تکفیری مختلف محاصره شده است. مشخص است که یک سامانه پدافندی قدرتمند و مهم مانند اس 400 می‌تواند در حفظ مرزها بیشترین کمک را به کشورمان بکند.

سامانه زمین به هوای اس 400 قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس300 را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-104 پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.

طبق گزارش‌ها، اس400 قادر به تشخیص 100 هدف به‌طور همزمان و درگیر شدن با 12 هدف به‌ طور همزمان از محدوده 400 کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند.

اس400 با داشتن قابلیت 3 موشک مختلف، بسیار دوربرد (40N6)، دوربرد (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط (9M96) قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است.

دو سوخو و میگ

آنچه از گزارش‌های ژورنال‌های نظامی قابل برداشت است این است که نیروی هوایی ایران به لحاظ تجهیزات (به نسبت نیروی دریایی و زمینی اش) یک ضعف نسبی دارد. عمده ترین علت این امر هم عدم معامله کشورهای غربی و آمریکا و تحریم کشورمان بعد از انقلاب است. بیشتر جنگنده‌ها و هواپیماهای ایران از نوع اف 14 و اف 4 آمریکایی و سوخو 24، سوخو 25 و میگ 29 شوروی است که بیشترشان هم قبل از انقلاب خریداری شده و تا حدی قدیمی هستند.

حالا با برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران، خرید هواپیماهای پیشرفته روسی باید در اولویت کشور باشد. سوخو 35، میگ 31 و سوخو 57 از جمله بهترین گزینه‌ها هستند.

در این میان، بد نیست نگاهی به سوخو 57 و ویژگی‌هایش داشته باشیم(درباره سوخو 31 میگ اینجا بخوانید).

سوخو 57 جنگنده هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است که از سال 2002 تاکنون درحال فعالیت است. این جنگنده به گونه‌ای طراحی شده تا توانایی پرواز ابرپیمایشی، ابرچابکی و پنهان‌کاری داشته باشد و با برخورداری از اویونیک پیشرفته بتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگنده‌های نسل چهارم چیره شود.

سوخو 57 یک برتری اصلی نسبت به اف 22 آمریکایی هم دارد. طبق گزارش متخصان نظامی، فناوری رادارگریزی جنگنده روسی امکان پراکندگی مؤثر در 0.3 متر مربع را برای آن فراهم می کند. این پارامتر از آن لحاظ حائز اهمیت است که به خلبانان روسی امکان "نامرئی" ماندن در برابر رادارهای دشمن را افزایش می دهد. به همین دلیل ، هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا به موقع قادر به شناسایی سوخو 57 روسیه نیستند و قبل از اینکه بخواهند هدف را رهگیری کنند و حتی واکنشی از خود نشان دهند نابود می شوند.

سلاح‌های چینی قابل فروش

به جز روسیه، چین نیز قادر به فروش سلاح به ایران است. سلاح‌های چینی به اندازه سلاح‌های روسی قدرتمند نیستند اما ویژگی‌هایی دارند که آنها را خاص می‌کند. چینی‌ها به خصوص در زمینه هوایی و دریایی پیشرفت زیادی داشته اند.

شن‌یانگ اف‌سی یکی از اصلی ترین جنگنده های ارتش چین است. همچنین جنگنده‌های چنگدو جی 10 و جی 20 نقشی اساسی را در ارتش چین ایفا می‌کنند.

چنگدو جی20 جنگنده‌ای چندمنظوره و تک‌سرنشینه و با بال‌مثلثی است که هم برای مأموریت‌های هوابه‌زمین و هم برای مأموریت‌های برتری هوایی طراحی شده‌است. جی20 از همتاهای آمریکایی (اف22 و اف35) و روسی (سوخو 57) خود بزرگتر است و بدنه‌ای کشیده دارد.

جنگنده جی20 (به همراهشنیانگ جی31) تنها هواپیماهای توربوفن نسل پنجم چین است. شرکت چنگدو واقع در شهر چنگدو در کشور چین، فرایند ساخت و طراحی این جنگنده را برعهده دارد. از آنجایی‌که سوخو57 از نظر رادارگریزی ضعیف عمل کرده‌است، جنگنده چنگدو جی20 سومین جنگنده رادارگریز پس از اف22 و اف35 محسوب می‌شود و از این جهت نسبت به بدیل روسی اش توانایی بیشتری دارد.

خرید سلاح در اوج فشار اقتصادی؟

با وجود همه این موارد، نباید شرایط مالی کشورمان را فراموش کنیم. هر چند تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شده اما شرایط انتقال پول و مهم تر از همه، وضعیت مالی کشورمان مساعد نیست و این امر خرید سلاح را کمی سخت می‌کند. مع الوصف، خرید سلاح‌های فوق الذکر می‌تواند اولویت نظامی کشورمان در طولانی مدت و پس از رفع گرفتاری‌های اقتصادی اخیر باشد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • آریایی
    0

    من نمیدونم کشورهای مسلمان دیگه مانند مالزی ؛ اندونزی ؛ عمان ؛ بحرین ؛ کویت و ....... این سلاحها را دارند که مردمانش خوشبخت زندگی میکنند !!!!!!!!

    نظرات شما -
    • الو
      0

      بله دارن

  • عباسی
    0

    چین حتی تولید اتومبیل هاش رو توی ایران متوقف کرد . فکر می کنید به ما سلاح میدن ؟ روسیه هم که از چین کثیف تره . اونا دنبال پولن که متاسفانه ما نداریم و تحریم هستیم . دلتون خوشه ، به ما انسولین نمیدن چه برسه به سلاح

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      جهت اطلاع دوستان ؛ چین امضاء توافق نامه 25 ساله با ایران را به بعد از انتخابات آمریکا موکول کرد !!! انشاالله که ترامپ پیروز میشه و توافق صورت نمیگیره .

  • علی
    0

    اقلام مورد نیاز مردم فقیر و بیچاره بعد از خرید این اژدرها خواهد بود . یا همین خریدها به درد بیکاری جوانان خواهد خورد.

  • ...
    0

    تا ببینیم کی روسیه و چین سر ایران رو بکنن زیر آب خیلی دور نیست..مرگ بر چین و روسیه کثیف خائن که ملت ایران تا تونستن از این دوتا ابر نکبت کشیدن

    نظرات شما -
    • علی سینا
      0

      من کاملن مخالفم

  • حاج کاطم
    0

    جان مادرت چاپ کن ، قدیما هر مقاله مقاله ی قبلی رو نقض میکرد الان رسیده به دوتا پاراگراف تو همون مقاله، عشقم میگی سوخو ۵۷ از ۲۰۰۲ عملیاتی شده اولا نشده شما گفتی شده ماهم به همه میگیم شده ، بعد کلی تعریف میکنی ۰.۳ پراکندگی ایجاد میکنه نمیدونم برتری نسبت به اف۲۲ش اینه که نامرئی تره رادارگریز تره ، بعد میای تو قسمت چینی ها میگی از انجایی که سوخو۵۷ از لحاظ رادار گریزی ضعیف عمل کرده جنگنده چینی بعد اف ۲۲ ،۳۵ در جایگاه سوم قرار داره، حاج آقا مارو چی فرض کردی؟ اینجوری مقاله میندیسید جای ی جون جویای کار رو اشغال میکنید؟ اولا هیچ جنگنده ای به اف۲۲ که طراحیش مال ۲۰ ۳۰ سال پیشه نمیرسه ،دوما تا اینا بخوان عملیاتی شن که بازم عقبترن ،امریکا حایگزین اف۲۲ رو که نسل ۶ هست داره میسازه، ماهم اگه بخوایم بخریم جنگنده از چین که توسط ارتش رد شده بود حالا مگه مجبور بشیم ۲۰ میلیارد پول بلوکه شده داریم تو چین ، سوم روسیه به ما سوخو۳۰ یا کارخانه مگویان میگ میده که ورشکست نشه میگ ها هم خود روس ها چند عدد سفارش میدن که کارخانه ورشکست نشه ، الان بهترین و کارامد ترین جنگنده روسیه سوخو۳۵ هست ک اونم نمیده، اگرم داد باز در حد رافال باشه نه اف۲۲ و۳۵ ، اف ۲۲ ،اف ۱۴ چهل سال پیشه ،امریکا اول تو ساخت ابر رایانه هست ، اف ۲۲ یه ابر رایانه همراهشه ،ک تو جنگال هیچ کامپیوتری حریفش نمیشه، ده میلیون کد برنامه نویسی داره ،طرف الکی هزینه نکرده ، برتری مطلق هوایی داره ، فقط با جان فشانی میشه جلوش رو گرفت ، روسیه و چین مطمین باشین ب محض فروش ، کد های جنگنده ها رو از لحاظ جنگال به امریکا میدن و در روز واقعه دستمون تو پوست گردو میره، حتما میخوای بگی خودشونم دارن چرا اینکارو کنن نه عزیزم برات مدل صادراتی میزنن که خودشون ب مشکل نخورن ،اس ۳۰۰ تو سوریه یادمون نرفته، خلاصه این مشکل ما فقط با سرمایه گذاری شدید در بخش داخلی تامین میشه ،جونا نمیتونن دانشمندای مخالف امریکا رو استخدام کنید مگه امریکا خودش از کجا دانشمند میگیره، یک میلیارد دلار بدید ب طراحان نسل پنج دنیا مخفیانه براتون مثل هلو یجوری جنگنده میسازن که کف همه ببره ، حتما باید زور بزنید زره زره بومی سازی کنید که چه؟

    نظرات شما -
    • یاسر
      0

      آمریکای ابر رایانه رو هم دیدیم توی عین الاسد

    • بنده خدا
      0

      ابر رایانه تو هر هواپیماست ؟؟!! شما خودت داری از تناقض می نالی بعد به مقاله گیر دادی ؟؟ یه جوری میگی ۱۰ میلیون خط کد که انگار عملکرد به تعداد خط کده !! میگی پول بدیم یکی دیگه بسازه بعد میگی اگه از روسیه بخریم هوه چیز رو میدن به آمریکا لعد میگی چرا باید خودمون بسازیم ؟؟ پوووف، دم خروس یا قسم حضرت عباس؟ یه جوری از f22 صحبت میکنی انگار از جانب‌خدا رسیده ، شما به جای داستانای آمریکایی یه سرچ در مورد سقوط و علل سقوط این اسطوره تو سال های اخیر بکن بعد می فهمی همچین اسطوره هم نیست

    • رضا.
      0

      درود بر حاج کاظم.اون هایی که مطلب را گرفتند و لایک کردند و چند نفر هم درک واقعیت برایشان سخته حالا اگه متخصص صنعت هوا فضا هم برایشان دلیل بیاورد از حرفشان برنمیگردند.حالا هرچه بگید اف 22 و اف 35 بالاترین جنگنده دنیاست باز قبول نمیکنند.توصیه میکنم به 8 سال جنگ و حماسه اف 14 را مرور کنند و ببینند اف 14 آن زمان با تمام کمبود موشک فونیکس و ادوات جنبی چه بلایی سر میراژ و سوپراتاندارد و میگ و سوخو آورد.حالا جنگنده های فعلی امریکا نسل 5 و 6 قابل قیاس با اف 14 نیستند.

  • M
    0

    مهیب ترین سلاح ایمان ملت به ه‍یأت حاکمه اش هست ، همان ایمانی که بکمک نادرشاه افشار آمد وبا کمترین سلاح و اسلحه روی امپراطوری روسیهٔ همیشه کثیف را کم کرد و پوزهٔ ترکان عثمانی رو بخاک مالید،اما شما این ایمان ملت رو با اختلاس ها و رانتها و هزاران حق کشی و کثافتکاری به لجن کشیدیدو با دخیل بستن به اسلحهٔ روسهای پلید هرگز کاری از پیش نخواهید برد، ضمنٱ امروز زاد روز ابر مرد تاریخ ایران و جهان « شاهنشاه کبیر نادر شاه افشار»،هست، جا دارد بجای گزارشات آبکی مقاله ای از آن حضرت ارائه کنید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      پس چطور اونو کشتن

    • مصطفی
      0

      این اعلی حضرت که میگی همان نبود که چشمان پسرش را کور کرد و هزاران انسان به خصوص هندی ها را به فجیع ترین شکل ممکن قتل عام کرد و در نهایت بدست اطرافیانش کشته شد. ظالم از هر قومی باشه ظالمه چه ایرانی چه امریکایی

    • به مصطفی
      0

      فعلٱ از صدقهٔ سر اونه که پولت پشتوانه داره و باش نون آب میخوری و وتزهای در حد خودت میدی ،اول برو تاریخ بخون که به چه علت نادر شاه به هند لشگر کشید بعد بیا برای هندیها روضه ببخون و باد معده ات رو خالی کن.!

    • به علی
      0

      چون مثل سران نظام بادیگارد نداشت.،کسانیکه منافع و جان ناپاک وکثیفشون در تضاد باسیاست نادری بود اورا ناجوانمردانه در خواب شهید کردند، لعنت خدا بر خائنین ایران در هر برهه از زمان.

  • همرا
    0

    این سلاحا آب و نون نمیشن...جوانان در آرزوی همی چیز درمانده هستند و ناامیدن از بقا زندگی در این مرز بوم

    نظرات شما -
    • همراه
      0

      هر وقت در و پنجره و قفل و زنجیرت فروختی نون بخری اونوقت بگو جنگنده نیاز نداریم

  • رضا.
    0

    به نظرم مهمترین اولویت کشور آب شرب و بیکاری و نداشتن مدرسه و بیمارستان و اماکن ورزشی و تفریحی و ....بخشهایی از سیستان و بلوچستان هست که مردم آنجا در فقر مطلق هستند و بعد از آنها خیلی دیگر از مردم کشور که در مرز و زیر مرز فقر زندگی میکنند.هر وقت اینها مرتفع شد جنگنده و تانک بخرید.

    نظرات شما -
    • مصطفی
      0

      اول باید امنیت باشد بعد به دنبال عدالت رفت همه امور در سایه امنیت فراهم میشه دوم اینکه رفع فقر بر عهده نهاد دیگری هست نه نیروی نظامی و دفاعی پس اجازه بدین لااقل این گروه کارشان را درست انجام بدن

    • رضا.
      0

      جناب مصطفی بمب و موشک امنیت نمیآورد بلکه اقتصاد و دیپلوماسی قوی امنیت میاورد ضمنا به نظرم اولویت مملکت اول معیشت و اقتصاد مردم است تا جنگنده و موشک.

    • علی
      0

      در جواب رضا خاک تو سرت اگه تانک موشک امنیت نمیاره پس چرا آمریکا خودش برای دو تا آهن پاره داره جر میده تجربه حمله به افغانستان،عراق،یا لبنان یادتون رفته همین ۱۰ ماه پیش تا لبه جنگ رفتیم ارمنستان آذربایجان دارند باهم در نقطه صفر مرزی ما می جنگند مردم میرن تماش این امنیت نیست شما از قماش روحانی هستید که میگفت تفنگ برا چیمونه ففقط امضای کری تضمینه

    • رضا.
      0

      علی نادان اول بدیهی ترین نیاز جامعه یعنی شغل و بهداشت و مسکن و معیشت بعد توپ و تانگ.خیلی از مرحله پرتی.ما به این تفکر نهایتا میشیم کره شمالی که تا بن دندان مسلح است ولی ملتی مفلوک و منزوی و بیچاره دارند.

  • ارتش و سپاه غیور
    0

    چرا شما نسنجیده حرف می زنید ؟! اولاً که ایران مثل خیلی از کشورهانیست و احتیاجی به خرید سلاح ندارد دومن : اگرهم ایران بخرد تعداد خیلی کم اما مهم وپیشرفته می خرد تا بعداً خودشان آن را بسازد سومن : ایران بیشتر قصد فروش رادارد نه خرید گول تیترهای این سایت خبری که همه چیز حتی زندگی ائمه اطهار را زیرسوال می‌برد رانخورید!!! ودرضما هر وزارت خانه ای یا نهادی درسال برایش بوجه ای درنظرگرفته می شود مثل تمام کشورها حالا قرارنیست که چون اجناس گران هستند وزارت دفاع که کارش دفاع وساخت سلاح وایجاد امنیت است کاری نکند ؟؟!! چرا بی برنامگی وبی مسئولیتی دولت را گردن نهاد های دیگر مثل دفاع که داردکارش را خوب انجام می دهد می ندازید؟؟!!!!! هرکسی کارخودشو انجام میده و همچنین بیشترش یک بازی برای عصبانی کردن آمریکاست .آمریکا از اینکه ماداریم سلاح می خریدم یا می فروشیم عصبانی است

    نظرات شما -
    • T
      0

      چه خوابی می‌بینی ما مغز پوکت

    • قلندر
      0

      به ارتش سپاه.چرا چرت میگی مگه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وزارتخانه ای از دولت روحانی نیست پس چرا به دولت توهین میکنی.نابغه.ایکیو

  • داروغه
    0

    یه کم پولی که کشور داره بدید چین و روسیه

  • ممد
    0

    بنظر نمیاد که به ایران SU-57 بفروشن یا حتی ایران همچین گزینه ای رو انتخاب کنه...

  • یه بنده خدا
    0

    دوست عزیز، داداچ ، عمو ، داری اشتباه میزنی ، طرف نوشته شغل و آب و هزار تا چیز دیگه نداریم پس نبابد نظامی داشته باشیم ، خوب حالا بخش نظامی کشور داره کاره خودش رو انجام میده ولی چون شغل نیست نباید انجام بده ؟؟!! این دیگه چه منطقه بچه گونه ایه؟ هر چیزی باید سر جای خودش انجام بشه ، چرا همه چیز رو به هم ربط میدین؟؟ طرف یه جوری از f22 تعریف کرده که خود آمریکا ببینه فر میخوره، میگه توش ابر رایانه داره ، ابر رایانه تو هواپیما آخه

  • مر مر
    0

    با سلام اگه مسوولان نظام عرضه دارند به جای سلاح 20 میلیارد دلار پولمون رو از چین بگیرند

  • کاظم
    0

    غیر ممکنه پوتین su 57 به ایران بفروشه چین هم همینطور،احتملا جنگنده قدیمی شاید بفروشه،روسیه و چین یه ایران ضعیف میخواد که کشورهای دیگر را تهدید کنه و آمریکا و اروپا را مشغول نگه داره تا خودشان رشد کنند که متاسفانه ایران دقیقاً همین کار را سالهاست داره انجام میده که سودش برای چین و روس است و بدبختی و تحریم و فقرش برای ما مردم

    نظرات شما -
    • محمدعلی موسویخ
      0

      البته اگر هم سوخو۵۷ به ایران بفروشه،نمونه صادراتی اون رو میفروشه که قطعا قابلیت سوخو۵۷ تحویلی به ارتش روسیه رو نداره.ولی همون هم برای درگیری‌های احتمالی با مثلاF16های اماراتی یاحتی شاید اسرائیلی گزینه بسیار خوبیه

  • امیر
    0

    اونایی م میگن یخورده پولم بدید چین و روسیه واقعا هوششون پایینه بدلیل اینکه بودجه نظامی ایران کمترین بودجه تو منطقس و قراره از همین بودجه کم برای خرید سلاح استفاده شه تازه میتونه از راه فروش سلاح ارز وارد کشور کنه و عملا تحریمارو دور بزنه یکم مطالعه بد نیست فقط نشینید پای بی بی سی و منو تو

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      منظورت اینکه از راه فروش پلخمون ارز وارد کشور میشه برادر!!!

  • محمد
    0

    اگر فقط خرید و مصرفی کردن هواپیما باشد ببخشید بی جا می کنید چون الان صنعت هوایی ایران تا چند سال دیگر هواپیمای رادار گریز خواهد ساخت ولی اگر برای تست و آشنایی با دیگرمحصولات باشد فقط در حد محدود ایرادی ندارد

    نظرات شما -
    • ۹
      0

      چرت میگی،ایران قطعات مهم چون موتور ،جایروسکوپ ،اکچویتورها و.....هزاران قطعه الکترونیک و مکانیکی که تکنولوژی بالا دارند را از کجا میاری؟؟؟؟؟ ،فقط طوطی وارحرف میزنی

  • سعید
    0

    میدونید کثیف ترین شکل دشمنی آزادی بیان چیه ؟سانسور کردن دیدگاه مردم توسط به اصطلاح خبرنگار و خبرگذاری هست که دقیقا شما اینکار را میکنید ...

  • سعید چه ربطی داشت
    0

    آلبانی نشین چطوری ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      از مریم و مسعود جونت چه خبر.سعید چاخان

  • صالحان
    0

    دشمن کاری با جوانان کرد که به ایران بودن افتخار نکنند مرغ همسایه راغاز ببینن

  • کاربر ناشناس
    0

    اول شکم گرسنگان وگرانی ومشکلات رابعدازهشتسال حل کنیدوبخرید سلاح ماقرآنه

  • محمد
    0

    نه چین و نه روسیه جرئت فروش جنگنده به ایران رو ندارن تنها راه پیش روی اونا فروش سیستم ناوبری مدرن جنگنده ها، برای نیروی هوایی فرسوده ایرانه! ایران گزینه ای جز اورهال جنگنده هاش نداره چین و روسیه حوصله درگیری با امریکا رو ندارن! یعنی اصن به ریسکش نمی ارزه (به قول یه اقایی ریکسش بالاس!!) اونا ممکنه سلاح های دفاعی مثه اس 400 یا رادارهای پیشرفته به ایران بدن ، که حداقل ایران بتونه از خودش دفاع کنه ولی فروش سلاح های تهاجمی مثه سوخو و جی 10 احتمالش زیر صفره یعنی اسرائیل نمیزاره! اورپا نمیذاره و

  • کمالی
    0

    چند نقد اولا ۱.تولید میگ ۳۱ متوقف شده و جنگنده به روزی نیست و دیگر اصلا تولید نمی شود دوما ۲. سوخو ۵۷ پک فا تا سال ۲۰۲۷ صرفا برای تامین نیاز روسیه صرفا تولید دارد. سوما ۳. جنگنده نسل ۵ چین هم انبوه سازی نشده بهترین خرید برای ایران سوخو ۳۵ اس و سوخو ۳۴ است و گزینه پایین تر نیز سوخو ۳۰ اس ام تعداد جنگنده مورد نیاز ارتش و سپاه اگر سوخو ۳۰ اس ام بخریم حداقل ۲۴۰ تا ۲۸۰ فروند نیاز است. که واقعا بودجه ما محدودیت دارد برای چنین خریدهایی. و اگر سوخو ۳۵ اس بخریم. ۱۵۰ فروند کافی است.

  • داروغه
    0

    شما بهترین صلاح رو که حمایت مردم کشور است از دست داده اید .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جناب داروغه سلاح هست صلاح !

  • اسدي
    0

    روسيه نميخواد ايران قدرت نظاميش قوي باشه مثل اينكه يادمون رفته كه اونا بزرگرترين حليف صدام بودن وقتي ديد قدرت نظاميش قوي شد دست به شيطنت زدن وپشتش خالي كرد پس بايد قدرت مردم سالاري كه بهترين قدرت در برابر دشمن دفاع كنيم وفقط بفكر مردم وفرهنگ سازي باشيم اسلحه چي بدردت ميخوره وقتي كه سربازانت گرسنه وبيمارن

  • ی ط
    0

    انواع جنگنده بخره بهتره .همه معکوس ..... ایران چند سال دیگه سازنده مدرنترین جنگنده ها خود بود.

    نظرات شما -
    • Had43
      0

      چند سال دیگه که مانباشبم. چه دیدیم تو این دنیا جز بلاتکلیفی!!!!!!

  • عجب
    0

    پادشاهی بودکه مردمش نان خوردن نداشتن وازگرسنگی درحال مردن بودن یک روزوزیرکه ازاین وقایع آگاه بودنزدپادشاه رفت وگفت مردم چیزی برای خوردن ندارن حتی نان خالی هم ندارن بخورن پادشاه گفت مگرچه میشودخب نان نخورن بجایش کیک بخورن چه اشکالی دارد.اینوهمین جوری گفتم بریدخوش باشید

  • ذوالقرنین
    0

    این ده روز پیش رو بیشتر احتمال جنگ میره .محاله اسرائیل وامریکا بزارن الان که ایران به اینجا رسیده قدرت بگیره از طرفی روسها ایران رو بعنوان یه خرابکار منطقه ای میخوان نه قدرت نظامی پس آهن پاره میده تحویل.هر کس هم مخالفت کند عوض میشه چون انتصابات روسی است حتی نظامی

  • شهریار
    0

    ایران به زودی امپراطوری هخامنشی رو احیا میکنه...

  • نسرین ستوده
    0

    ایران نیاز به دوشیکا و کلت و گاز اشک آور و طناب اعدام داره.. برای سرکوب مخالفای داخلیش

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اردک مغز نگاه

    • نوید افکاری
      0

      نسرین تند نرو مثل من دارت میزنند

  • یاس
    0

    سلام سعی کنیم در کنار نقد ،بیان ضعف ها،مشکلات و ... بدون اینکه احساسات برایمان غلبه کند پیشنهادات دلسوزانه ای بدیم و البته نقاط قوت را هم فراموش نکنیم.خیلی ها در داخل این مملکت برای راحتی و آسایش و آرامش مردم زحمت می کشند ولی اصلا کسی متوجه نیست . افرادی که در هر کجا مسئولیت دارند-از سوپور محترم شهرداری و نانوای محترم تا وزیر و ... -کارشان را درست انجام دهند تا مبادا نقشه دشمنان عملی شود . ما دشمنان زیادی داریم که دوست دارند شاهد هرج و مرج و اختلاف ما بشوند . نفرین بر افرادی که بخاطر مال اندوزی خود و اطرافیانشان نان مردم را می برند . اگر سلاحهای شاه نبود صدام ایران را همانند وضعیت عراق در اواخر عمر خودش می کرد پس ما به سلاح هم نیاز داریم .

  • کارگر بدبخت
    0

    دارو، مواد غذایی،صنعت و تولید،اعتبارواعتماد مردم غیراینها باشه معلومه دلارامملکتو فقط میخواهید خرج خودتون بکنیدو مردم به جهنم

  • پزشک سهمیه ای
    0

    کرونا یاب ایرانی مدرنترین اختراع دست بشر

    نظرات شما -
    • پزشک سهمیه ای
      0

      چرا اسم منو جعل کردی ؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    من متاسفم که بعضی از هموطن ام کوته فکراند درسته مشکلات اقتصادی داریم ولی تجهیزات نظامی هم نیاز داریم ما چون در دنیا حرف برای گفتن داریم باید نیروی نظامی قویی داشته باشیم تا مقابل آمریکا واسرائیل مقاومت کنیمفعلا ما نیاز شدید به تقویت نیروی هوایی و پدافندپیشرفته داریم هواپیماهایی که درمقابل هواپیماهای قوی امریکائی ایستادگی کنند چون ما بهترین خلبانهای دنیا رو داریم اگه جنگندهای سوخو ۳۵ یا۵۷ یاجی ۲۰ وپدافند اس۴۰۰ یا اس ۵۰۰رو داشته باشیم امزیکا از خلیج خوکها اینور تر نمی اید انها از نان شب هم برامون واجب ترند

  • حمید رضا چوسایی
    0

    جنگننده برای کشور نیازه ولی روحانی بیچاره کرده ملت رو با گرونی ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها