ورود پرقوت بخش خصوصی برای خرید زعفران خراسان رضوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ورود پرقوت بخش خصوصی برای خرید زعفران این استان در حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول راهبردی برای نخستین بار در قالب و شکل جدید انجام شده است.

ورود پرقوت بخش خصوصی برای خرید زعفران خراسان رضوی

محمدرضا اورانی روز چهارشنبه افزود: با توجه به وضعیت بازار زعفران طی سال گذشته و امسال و کاهش سطح زیرکشت این محصول در سال جاری شاهد ورود بخش خصوصی برای خرید زعفران با همکاری دولت و نمایندگان مجلس هستیم.

وی ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی متشکل از ۶۳ صادرکننده توانمند است که به همراه شورای ملی زعفران با آگاهی نسبت به مشکلات بازار زعفران از سال ۱۳۹۸ وارد میدان عمل شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این دو گروه با همکاری نمایندگان شهرستانهای تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات، قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از زعفرانکاران استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی قدم جلو گذاشته و تفاهم نامه ای امضا کردند که در قالب آن خرید زعفران کشاورزان با حمایت تسهیلاتی دولت انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه امضا شده خرید گل زعفران به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان، پوشال زعفران به قیمت کیلویی ۱۶ میلیون تومان و نگین زعفران به قیمت هر کیلوگرم ۲۰ میلیون تومان خریداری می‌شود.

اورانی ادامه داد: خرید زعفران از کشاورزان با تعهد کامل از سوی اعضای شورای ملی زعفران و اعضای اتحادیه صادر کنندگان و امضاکنندگان این تفاهم نامه انجام می‌شود.

وی گفت: بر اساس بند دوم این تفاهم نامه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد برای کسانی که متقاضی خرید هستند و اهلیت آنها توسط شورایی مرکب از اعضای شورای ملی زعفران، نمایندگان شهرهای تربت‌حیدریه و قائنات در مجلس شورای اسلامی و نماینده کشاورزان تایید شده، در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی دریافت‌کنندگان این تسهیلات را ملزم به رعایت قیمت خرید مندرج در تفاهم نامه دانست و افزود: بر اساس بند سوم تفاهم نامه سازوکار دریافت اعتبار و شیوه نظارت بر این امر توسط کمیته‌ای تعیین و در نشست سازمان برنامه و بودجه به تصویب می‌رسد.

وی به تلاش و پیگیریهای نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی پیرامون همین موضوع اشاره و بیان کرد: با پیگیری انجام شده، همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه مبلغ هزار میلیارد تومان شامل ۵۰۰ میلیارد تومان سهم بانک کشاورزی، ۲۵۰ میلیارد تومان سهم بانک صادرات و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان سهم بانک توسعه صادرات برای حمایت از بخش خصوصی در اختیار این سازوکار قرار گرفته است.

اورانی ادامه داد: با محوریت و حمایت استانداری خراسان رضوی و همکاری کمرگ استان یک سری تلاشها در حال انجام است که صادرات زعفران استان بیش از گذشته تسهیل و تسریع شود و با خریداران زعفران از کشاورزان در زمینه صادرات نیز همکاری خوبی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین گفت: پیشتر زعفران در حد یک ادویه مورد توجه بود اما امروز به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت و شناخته شده در عرصه جهانی مطرح است.

وی افزود: ۷۶ درصد سطح زیر کشت و ۸۰ درصد تولید محصول زعفران ایران متعلق به خراسان رضوی است که با همت کشاورزان زعفرانکاران این استان کاشت، برداشت و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

اورانی ادامه داد: سال ۱۳۸۸ هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به صورت متوسط ۷۲۰ هزار تومان ولی متوسط نرخ فروش آن دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود. ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و متوسط نرخ فروش همین حجم زعفران به هشت میلیون تومان رسید.

وی گفت: بر این اساس قیمت فروش زعفران ظرف یک دهه اخیر حدود چهار برابر اما هزینه تولید آن برای کشاورز زعفرانکار حدود ۱۰ برابر شده است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بنابراین مجموعه شرایط حاکم بر سال ۱۳۹۸ و بازار زعفران موجب شد امسال نه تنها کشت جدید زعفران در این استان متوقف شود بلکه بخشی از کشتزارهای زعفران هم که بالای هشت سال سابقه کشت داشت نیز دوباره‌ کاشته نشد.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از زعفران کاران نیز با توجه به شرایط حاکم بر بازار زمینهای خود را آبیاری نکردند و به عبارتی اراضی زعفران کاری را آماده‌سازی نکردند.

اورانی گفت: به این ترتیب مجموعه بررسیهای میدانی جهاد کشاورزی و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد تولید زعفران در خراسان رضوی امسال نه تنها افزایش نخواهد داشت بلکه به صورت قابل ملاحظه یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت.

وی افزود: از طرفی در ملاحظه آمار صادرات زعفران نیز مشاهده می‌کنیم آمار صادرات زعفران استان طی ۱۰ سال گذشته برخلاف تمام موانع موجود برای صادرات، همیشه روند افزایشی داشته است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال سال ۱۳۹۸ از محل کمرگات خراسان رضوی حدود ۲۵۲ تن و ۳۵۳ کیلوگرم صادرات زعفران صورت گرفت که با احتساب ۲۸ تن صادرات این محصول از سایر کمرگات کشور در مجموع ۲۸۰ تن صادرات از این استان انجام شد.

وی گفت: این میزان نسبت به حجم صادرات سال ۱۳۸۸ که حدود ۶۵ تن و ۵۱۶ کیلوگرم بود حدود ۴.۵ برابر شده است و نیمه نخست امسال نیز ۸۷ تن زعفران از کمرگات خراسان رضوی صادر شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها