فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه:

بخش قابل توجهی از سارقان دستگیر شده "سرقت اولی" هستند

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش هشت درصدی سرقت در استان، گفت: بخش قابل توجهی از سارقان دستگیر شده، سرقت اولی هستند.

بخش قابل توجهی از سارقان دستگیر شده "سرقت اولی" هستند

سردار علی اکبر جاویدان از امنیت به عنوان ضروری ترین نیاز جامعه یاد کرد وافزود: امنیت نیازی همیشگی است و همواره باید برای تامین و حفظ و ارتقای آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه تامین امنیت از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نمی‌آید، گفت: در هیچ جای دنیا یک نهاد یا یک دستگاه نمی تواند به تنهایی در سطح جامعه امنیت ایجاد کند و این امر مستلزم آن است که همه دستگاه ها و نهادها و تمام اقشار جامعه پای کار بیایند.

جاویدان با بیان اینکه فاصله امنیت و ناامنی بسیار کم است، گفت: شلیک یک گلوله می تواند یک محله را ناامن کرده و حس ناامنی در افراد ایجاد کند، بنابراین حفظ و نگهداری امنیت موضوع بسیار حساسی است که همه باید در تامین آن مشارکت داشته باشند.

باید "سرچشمه" جرائم را خشک کنیم

جاویدان رفع بسترهای جرم و ناامنی را هم یکی از راه های موثر در تامین و حفظ و نگهداری امنیت دانست وافزود: جرائم افزایش پیدا نمی کند، مگر آنکه بستر و علتی داشته باشد و اگر بخواهیم جرائم را ریشه کن کنیم باید سرچشمه آنها را خشک کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از بیکاری، طلاق، اعتیاد و ... به عنوان بستر جرائم یاد کرد و افزود: این آسیب های اجتماعی ریشه بسیاری جرائم است و اگر بخواهیم واقعا جرائم را ریشه کن کنیم باید فکری برای رفع این معضلات و بسترهای جرم کنیم.

وی از نبود مدیریت واحد در این حوزه انتقاد کرد وافزود: اگر بخواهیم پیشگیری خوبی در بحث آسیب های اجتماعی و جرائم داشته باشیم باید مدیریت واحدی در این زمینه اعمال شده و اعتبارات یکپارچه و هدفمند هزینه شود و از عملکردهای جزیره ای خودداری شود، در اینصورت است که می توان عملکرد موثری داشت و از انجام کارهای سلیقه ای و گذرا پیشگیری کرد.

جاویدان با بیان اینکه عمده جرائم در استان در حد پایینی نسبت به میانگین کشور قرار دارد، گفت: این توفیقات را مدیون تلاش انقلابی و جهادی تمام نیروهای مسلح و بویژه نیروی انتظامی می دانیم که با تمام تلاش سعی در پوشاندن خلاءهای موجود داشته و کمبود امکانات و نیرو و تجهیزات را با روحیه جهادی و انقلابی خود جبران می کنند.

وی با اشاره به ارتقاء رضایتمندی مردم از عملکرد نیروی انتظامی گفت: خوشبختانه علی رغم گستردگی فعالیت های انتظامی، طبق آمارهای به دست آمده، میزان رضایت مردم از عملکرد نیروی انتظامی سال به سال در حال افزایش است که جای خوشحالی دارد و باید قدردان تمام نیروهای انتظامی بود.

اقناع سازی بهترین راهکار ترویج استفاده از ماسک/ در صورت ابلاغ آیین نامه جرائم کرونایی آماده اجرا هستیم

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و افزایش حجم فعالیت های پلیس همزمان با شیوع این بیماری، گفت: متاسفانه شیوع کرونا تمام بخش های جامعه را تحت تاثیر قرار داده و هر دستگاهی به نوبه خود تلاش دارد سهمی در مقابله با این بیماری داشته باشد.

وی افزود: در این میان بسیاری فعالیت های جامعه به تعطیلی کشیده شد، اما نیروی انتظامی در کنار کادر بهداشت و درمان تنها نهاد و دستگاهی است که نه تنها از وظایفش کاسته نشده، بلکه در دوران کرونا به حجم فعالیت های آن نیز به میزان قابل توجهی اضافه شد.

وی از مشارکت نیروی انتظامی در طرح فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن اماکن عمومی، مقابله با قاچاق ماسک و تجهیزات پزشکی، مقابله با شایعات کرونایی فضای مجازی از طریق فعالیت های پلیس فتا و... تنها به عنوان گوشه ای از فعالیت های نیروی انتظامی در مقابله با کرونا یاد کرد.

وی افزود: علاوه بر اینها از امکانات نیروی انتظامی هم برای درمان بیماران کرونایی استفاده می شود که در همین راستا بخشی از بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) به این امر اختصاص یافته و هم اکنون بیش از 30 بیمار در آن بستری هستند و این آمادگی را داریم که درصورت نیاز تمام بیمارستان را به صورت ویژه برای درمان بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون پلیس در بحث تذکر به متخلفان قوانین کرونایی هم فعال است، گفت: در این زمینه معتقدیم باید پیش از هر اقدام قهری، کار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و اقناع سازی صورت گیرد.

جاویدان تصریح کرد: قطعا اگر مردم به این باور برسند که کرونا خطرناک است و می تواند جان آنها را تهدید کند، حتما رعایت خواهند کرد و در این زمینه هم جا دارد دستگاه های فرهنگی و بویژه رسانه ها پای کار بیایند.

وی افزود: در حال حاضر نیروی انتظامی در تمام طرح های اعلام شده مشارکت خوبی داشته و هم اکنون نیز تذکر لسانی به افراد فاقد ماسک را انجام می دهد. اگر هم آیین نامه جدیدی ابلاغ شود قطعا نیروی انتظامی قابلیت اجرای آن را دارد.

بخش قابل توجهی از سارقان، "سرقت اولی" هستند/ 71 درصد سارقانِ دستگیر شده، بیکارند

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش سرقت های خرد در استان گفت: هیچ جرمی تصادفی کم یا زیاد نمی شود و برای افزایش یا کاهش هر جرمی علتی وجود دارد. متاسفانه در دوران شیوع کرونا به دلیل تعطیلی مراکز بازپروری و افزایش معتادان متجاهر در سطح جامعه، سرقت های خرد افزایش داشته است.

وی افزود: در بحث سرقت، عومالی همچون بیکاری، اعتیاد و ... موثر است و در دوران کرونا با تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری و از طرفی کاهش جمع آوری معتادان متجاهر به دلیل محدودیت های کرونایی، شاهد افزایش هشت درصدی سرقت در سطح استان هستیم که عمده آن مربوط به افزایش سرقت های خرد است.

وی افزود: در این زمینه اقداماتی از جمله افزایش طرح های مبارزه با سرقت، پایش تصویری از طریق راه اندازی مرکز مانیتورینگ، رصد سارقین حرفه ای و مالخرها و... انجام شده، اما به هرحال نیروی انتظامی هم ظرفیتی دارد و نمی توان در کنار هر ساختمان و سر هر کوچه یک نیروی پلیس گذاشت و در همین راستا باید خودمراقبتی هم در سطح جامعه افزایش پیدا کرده و افراد مراقبت بیشتری از اموال خود داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر هماهنگی هایی هم با سپاه و معتمدین محلی و... در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز نتوانسته ایم به آن نقطه مطلوب برسیم و مردم هنوز در زمینه سرقت های خرد گله مندند.

جاویدان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از سارقین دستگیر شده سرقت اولی هستند، گفت: مشکلات اقتصادی، بیکاری و ... زمینه ساز افزایش سرقت است و باید برای رفع این معضلات اقدام شود.

وی افزود: در حال حاضر 71 درصد سارقین ما را افراد بیکار تشکیل می دهند و این آمار خود گویای نقش بیکاری در وقوع این جرم است و باید برای رفع این معضل اقدام جدی صورت گیرد.

در بیشتر جرائم در رده های پایین کشور هستیم

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به پایین بودن آمار جرائم در استان گفت: خوشبختانه در بیشتر جرائم جزو استان های رده پایین هستیم و وضعیت جرائم استان نسبت به میانگین کشوری در حد خوبی قرار دارد.

وی به برخی آمارها در این حوزه اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار استان کرمانشاه به لحاظ فراوانی جرم، در حوزه سرقت در رتبه 12 کشور، در حوزه سرقت های خشن در رتبه 19، در حوزه سرقت به عنف در رتبه 24، در حوزه قتل در رتبه 10 و در حوزه شرارت در رتبه 24 قرار داریم.

این مقام انتظامی افزود: همچنین در در حوزه مفاسد اجتماعی در رتبه 23، در حوزه جرائم مالی در رتبه 17 و در حوزه جرائم نزاع و درگیری در رتبه 22 کشور قرار داریم و این آمار گویای این است که استان در بیشتر جرائم دررتبه های پایین کشور قرار دارد.

جاویدان تصریح کرد: استان امنیت خوبی دارد و وضعیت بدی در جرائم نداریم، اما مشکل در بحث احساس امنیت است که باید در زمینه تقویت آن تلاش شود.

کشف 1125 اسلحه غیرمجاز/ بیشتر قتل های استان "نزدیک کُشی" است

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به استفاده زیاد از سلاح در نزاع های استان گفت: به لحاظ فرهنگی یا نیازی که در امورات کشاورزی و... به اسلحه وجود دارد، علاقمندی بسیاری میان مردم استان به داشتن اسلحه وجود دارد و این امر موجب شده که برخی بصورت مجاز و برخی غیرمجاز اسلحه نگهداری کنند.

وی از کشف 1125 اسلحه غیرمجاز در سال جاری خبر داد وافزود: وجود این اسلحه ها در کنار اسلحه های مجاز موجب شده تا در برخی درگیری ها شاهد استفاده از سلاح باشیم.

جاویدان خواستار تشدید مجازات نگهداری و استفاده از اسلحه غیرمجاز شد و افزود: در حال حاضر جریمه نقدی برای این جرم در نظر گرفته شده که به راحتی قابل پرداخت است و اگر مجازات در این زمینه تشدید شود قطعا تاثیر بسیاری در کاهش نگهداری و استفاده از اسلحه غیرمجاز خواهد داشت.

فرمانده نیروی انتظامی اشاره ای هم به وضعیت قتل در استان داشت و افزود: استان در این زمینه در رتبه 10 کشوری قرار دارد و مشکل اینجاست که عمده قتل های ما از نوع "نزدیک کُشی" یا "خانوادگی" است و این امر نشان از پایین بودن سطح تاب آوری مردم استان دارد.

وی افزود: دستگاه های فرهنگی هم در این زمینه می توانند نقش موثری داشته و به تشریح و اجرای طرح های ارتقای تاب آوری و تحمل افراد جامعه پردازند و راهکارهایی که عصبانیت و خشم افراد را کنترل کرده و کاهش می دهد را دردستور کار قرار دهند.

بخش قابل توجهی از سارقان دستگیر شده "سرقت اولی" هستند

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها