از سوخو ۳۰ تا تانک تی ۹۰؛ ایران به دنبال خرید چه تسلیحاتی است؟ 

در میان محصولاتی که ایران با پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی قصد خریدشان را دارد نام سه محصول از باقی محصولات بیشتر به چشم می‌خورد؛ هواپیماهای سوخو ۳۰ روسیه، جی ۱۰ چین و تانک تی ۹۰ ام.

از سوخو ۳۰ تا تانک تی ۹۰؛ ایران به دنبال خرید چه تسلیحاتی است؟ 

سوخو ۳۰ روسیه

تاکید بیشتر منابع خبری در ایران روی این جنگنده متمرکز است حتی در واکنش به خرید جنگنده سوخو ۳۰ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم واکنش نشان داده بود.

خرید این جنگنده پس از سال‌ها می‌تواند قدرت نیروی هوایی ایران را افزایش دهد. جنگنده سوخو ۳۰ بر اساس جنگنده سوخو ۲۷ توسعه یافته است. در آخرین سال‌های حکومت شوروی این کشور در رقابت با اف ۱۵ آمریکا، سوخو ۲۷ را ساخت. بعدها روی این هواپیما چهار چنگنده سوخو ۳۰ ،۳۳، ۳۴ ، و ۳۵ توسعه پیدا کردند.

در میان این محصولات سوخو ۳۵ بالاترین قدرت را دارد اما جنگنده گران‌تری است. سوخو ۳۴ بیشتر به عنوان یک بمب افکن توسعه پیدا کرده است، سوخو ۳۳ برای مامویرت‌های دریایی مناسب است اما سوخو ۳۰ هم قیمت ارزان تری دارد و هم می تواند ماموریت های مختلف دریایی، زمینی و هوایی را انجام دهد.

این محصول از نظر توان مانور و آنچه به داگ فایت در نبردهای هوایی معروف است؛ جزو پنج هواپیمای برتر جهان است. با این وجود برخی کارشناسان سوخو ۳۵ را به دلیل اینکه توانایی بیشتری دارد گزینه بهتری عنوان کرده‌اند.

سوخو۳۰ در زمینه پنهانکاری و جنگ الکترونیک نسبت به رقبای غربی خود از جمله جنگنده رافال فرانسه قدرت کمتری دارد.

سایت جنگاوران درباره این هواپیما نوشته است:« سوخو ۳۰ نسبت به میگ ۲۹ و ۳۵ قدرت مانور و حمل سلاح و برد عملیاتی بیشتری دارد و رادار آن هم قوی تر است.»

این هواپیما دارای دو موتور آل ۳۱ اف است و می‌تواند به حداکثر سرعت دو برابر سرعت صوت دست پیدا کند. این هواپیما با هربار سوخت گیری می تواند برد سه هزار کیلومتری داشته باشد. این هواپیما در ارتش ایران می‌تواند جایگزین اف ۱۴، اف چهار و میگ ۲۹ شود.

جنگنده جی ۱۰ چین

این هواپیما تک موتوره را رسانه‌های ایران از اصلی‌ترین خریدهای هوایی از چین نام برده‌اند. سایت بیت ران درباره این هواپیما نوشته است:«جنگنده جی ۱۰ را باید اولین هواپیمای نسل چهارم بومی چین دانست».

پاکستان اولین مشتری خارجی جی ۱۰ بود که در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۶ فروند از این هواپیما را از چین خریداری کرد. جنگنده چند منظوره جی ۱۰ از طراحی بال‌های دلتا (بال مثلثی) استفاده می‌کند.

دم این هواپیما نیز از نوع تکی است و در زیر بدنه یک ورودی هوای بزرگ برای موتور دیده می‌شود. ابعاد و طراحی جی ۱۰ شباهت زیادی به جنگنده اسرائیلی لاوی دارد.

لاوی نسخه‌ بومی سازی شده اسرائیلی‌ها از اف ۱۶ آمریکایی بود که البته هیچ وقت به تولید انبوه نرسید. موتور این هواپیما با موتور سوخو ۳۰ مشابه است و احتمالا به همین دلیل از نظر تعمیراتی خرید این هواپیما برای ایران نکته‌ای مثبتی محسوب می شود.

جت جی ۱۰ می‌تواند با حداکثر سرعت دو هزار و ۳۲۷ کیلومتر در ساعت در ارتفاع بالا پرواز کند. حداکثر برد جی ۱۰، ۱۸۵۰ کیلومتر و برد عملیاتی آن نیز ۵۵۰ کیلومتر هستند.

احتمالا ایران می تواند این جنگنده را جایگزین اف پنج کند. پیش از انقلاب ایران برنامه گسترده‌ای برای خرید اف ۱۶ و جایگزین کردن با اف پنج داشت اما پس از انقلاب این قرار داد اجرایی نشد و حالا ایران با جی ۱۰ چینی که شباهات‌های زیادی از نظر عملیاتی به اف ۱۶ دارد قصد دارد این بخش را پوشش دهد.

تانک تی ۹۰ ام روسیه

هم اکنون نیروهای زرهی ایران دچار خلا برای یک تانک مدرن هستند پیشرفته‌ترین تانک‌های ایران روی مدل تی ۷۲ روسیه توسعه پیدا کرده‌اند.

آنگونه که سایت تابناک نوشته است:«تانک تی ۹۰ ام نسخه پیشرفته و مدرن‌تر تانک تی ۹۰ است که برای اولین بار رسما در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. در مورد تغییراتی که این تانک در مقایسه با دیگر تانک‌های پیش از خود دارد باید پیش از هر چیز به ماژول برجک جدید آن اشاره کرد.»

در صورتی که تانک توسط امواج لیزری روشن و شناسایی شود از سیستم پرتاب نارنجک‌های دودزا استفاده خواهد شد. این قابلیت، احتمال هدف قرار گرفتن توسط موشک‌های ضد تانک هدایت شده دشمن را به شدت کاهش خواهد داد.

بر اساس ادعای روس‌ها، توپ جدید ۱۲۵ میلیمتری این تانک توانایی استفاده از تمامی انواع گلوله‌های مدرن را دارد این تانک توانایی شلیک موشک‌های هدایت شونده ضد تانک را دارد. این موشک‌ها بردی بین چهار تا پنج کیلومتر داشته و می‌توانند هلی کوپتر‌هایی که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کنند را نیز هدف قرار دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفته است:«توافقات مهمی با روسیه و چین در راستای نوسازی سیستم‌های و تجهیزات نیروی هوایی ایران رسیده ایم .پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی این فرصت را به ما می‌دهد که سلاح‌های موردنیاز خود را وارد و همچنین به دیگر کشورها سلاح صادر کنیم.»

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها