مدیرکل بیمه سلامت همدان:

280پزشک همدانی نسخه نویسی الکترونیک دارند

مدیرکل بیمه سلامت همدان گفت: از ۳۴۰ پزشک طرف قرارداد ۲۸۰ پزشک نسخه نویسی الکترونیک دارند که اگر بقیه همکاری نکنند از لیست خارج می شوند.

280پزشک همدانی نسخه نویسی الکترونیک دارند

دکتر سعید فرجی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه ارائه خدمات الکترونیک توسط تمام دستگاه‌ها تأکید شده است، اظهارکرد: ۵۰ درصد خدمات ما در شهر همدان ارائه می‌شود اما مشارکت در نسخه‌نویسی به ویژه در حوزه داروخانه‌ها کمتر بوده و می‌طلبد به این سمت گرایش یابند.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت تکلیفی است که قانون‌گذار به عهده وزارت بهداشت قرار داده است، تصریح کرد: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده اما چون کار بزرگی است و تحول در حوزه سلامت به شمار می‌آید باید بیشتر به این مسئله توجه کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه اگر بتوانیم پرونده الکترونیک سلامت را در کشور مستقر و عملیاتی کنیم کار بسیار بزرگ و ماندگاری خواهد بود، خاطرنشان کرد: فواید این طرح بی‌شمار است و حداقل می‌توان به مصرف کمتر کاغذ و عدم قطع درختان اشاره کرد.

فرجی با بیان اینکه مسائل مربوط به تهیه کاغذ و ارزی که باید از کشور خارج شود، مشکلات نگهداری کاغذ، بایگانی، دریافت دفترچه و ازدحامی که در صدور دفترچه وجود دارد، با نسخ الکترونیک برطرف می‌شود، افزود: ساماندهی خدمات و جلوگیری از خدمات غیرضروری با نسخه نویسی الکترونیک امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در سیستم نرم‌افزاری می‌توان مغایرت دارویی و مشکلات نسخه‌نویسی کاغذی و اشتباهاتی که با نسخه‌پیچی کاغذی وجود دارد را کاهش داد، خاطرنشان کرد: امیدواریم از سه جهت این طرح مورد پشتیبانی قرار گیرد که ابتدا مردم هستند که باید مطالبه کنند وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نسخه‌نویسی الکترونیک برای آنها نوشته شود.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه یک فرد بیمه‌شده می‌تواند بدون حمل دفترچه به مرکز درمانی مراجعه و خدمات دریافت کند، گفت: با مراجعه بیمار به مطب، پزشک با استعلام وضعیت بیمه‌ای او، اگر دفترچه نداشته باشد اما بیمه شده بیمه سلامت باشد به راحتی می‌تواند ویزیت را ثبت کند و به صورت بیمه‌ای نیز هزینه‌ او محاسبه شود و با مراجعه به داروخانه نیز بدون ارائه دفترچه با کد رهگیری که پیامک می‌شود نسخه تجویز پزشک را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان نیز فواید بسیاری دارد و می‌توان به اولین مورد آن در اولویت سازمان نسبت به پرداخت مطالبات آنها اشاره کرد، افزود: خوشبختانه طی چند ماه گذشته هزینه نسخی که از سوی پزشکان به صورت الکترونیک انجام و برای ما ارسال شده پرداخت شده است.

فرجی با بیان اینکه آخرین بار ششم مهرماه حق الزحمه نسخ الکترونیک پزشکان استان را پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: مطالبات پزشکانی که نسخه الکترونیک نوشته و حتی استحقاق‌سنجی کرده‌اند را پرداخت کرده‌ایم و برای گرایش به این سمت نیز اولویت ما به پرداخت بدهی‌های آنهاست.

وی با اشاره به اینکه بناست در هفته بیمه سلامت مطالبات تمام نسخی که به صورت الکترونیکی نوشته یا پیچیده شده پرداخت کنیم، گفت: الزامات قانونی و فنی و نیز توجه ما برای ساماندهی مراجعات نسخه‌نویسی الکترونیک است.

مدیرکل بیمه سلامت همدان با بیان اینکه یک و نیم سال است نسخه‌نویسی‌ الکترونیک دراستان آغاز شده و به دلایلی برخی از پزشکان همکاری لازم را نداشته‌اند، افزود: تقریباً از بین ۳۴۰ پزشک طرف قرارداد ۲۸۰ پزشک استحقاق‌سنجی و نسخه‌نویسی الکترونیک را انجام داده‌اند که امیدوارم بقیه نیز به این طرح بپیوندند.

وی با تأکید براینکه انتظار ما همکاری بیشتر دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی در اجرای این طرح‌ است که از استان‌های دیگر عقب نمانیم و بتوانیم خدمات را به صورت الکترونیک ارائه دهیم‌، تصریح کرد: برخی شرایط امکانات و تجهیزات را مطرح می‌کنند در صورتیکه یکی از استان‌های مجاور که امکانات کمتری از همدان دارد در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست یافته است.

وی با بیان اینکه آمار صدور دفترچه‌ها نسبت با سال گذشته کمتر از نیم شده است اما امیدواریم به سمت عدم صدور حرکت کنیم و الکترونیکی تهیه شود، افزود:‌ در حال حاضر مراکز طرف قرارداد ما تغییر نکرده اگرچه در برخی استانها به دلیل اجبار به نسخه نویسی الکترونیک این مراکز کم شده است.

فرجی تاکید کرد: در ادامه اجرای طرح نسخ الکترونیک هر مرکزی نتواند خدمات الکترونیک ارائه دهد از لیست ما خارج می‌شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها