۱۰۰۰ بسته معیشتی در رزمایش "احسان ماندگار" چهارمحال و بختیاری توزیع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: امروز پنجشنبه هزار بسته معیشتی دیگر برای نیازمندان تهیه شد که در مجموع تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ بسته بر اساس نیت واقفان تهیه و به دست نیازمندان رسیده است.

۱۰۰۰ بسته معیشتی در رزمایش "احسان ماندگار" چهارمحال و بختیاری توزیع شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری صبح امروز در رزمایش احسان ماندگار، با گرامی داشتن یاد واقفین خیراندیش که بخش عمده‌ای از ثروت و اموالشان را وقف کرده‌اند، اظهار داشت: کارکردهای اجتماعی، یکی از موضوعات وقف می‌باشد که دریچه‌ای در راستای محرومیت‌زدایی است و واقفانی که با هر نیتی برای ثبت موقوفه مراجعه می‌کنند، گواه بر نیات آنان است که به خوبی اندیشیده‌اند.

وی ادامه داد: 730 نیت وقف در سطح کشور وجود دارد که هر کدام دارای زیبایی خاصی است و حس همدلی و زیبایی بهترین نوع این وقف‌ها می‌باشد که در این استان 37 درصد از موقوفات با نیت خیریه، 33 درصد موقوفات با نیت اجتماعی، 25 درصد با نیت مذهبی و 5 درصد نیز با نیات دیگر ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری بیان کرد: از خودگذشتگی واقفان که در فرهنگ اسلامی نهادینه شده است را باید ارج نهاد که نه تنها فقط با نیت نوع‌دوستی نبوده بلکه واقفانی اموالی را به نیت سلامتی حیوانات در زمستان یا ماندگاری نباتات وقف کرده‌اند، به‌طور مثال برای حیوانات در زمستان علوفه تهیه و یا آبی برای آبیاری درختان وقف کرده‌ند که نشان دهنده دامنه گسترده وقف است.

امیری افزود: در زمان قدیم درآمد موقوفاتی نیز صرف نگهداری از سگ‌های نگهبانی شده که همراه با کاروان زائران امام حسین(ع) بوده‌اند که همه این‌ها نقش وقف را در فرهنگ اسلامی به یک نقش بی‌بدیل تبدیل کرده است و امروز همه از برکات وقف استفاده می‌کنیم که نشان دهنده زنده‌ بودن واقفان است که ما تا ابد وامدار واقفان خیراندیش هستیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی نیز نیات خوبی ثبت شده است، تصریح کرد: همگان باید در راستای نهادینه کردن فرهنگ وقف تلاش کنند زیرا که اداره اوقاف تنها ثبت کننده موقوفات می‌باشد و ناظر بر موقوفات است و این تصور غلط است که اموال موقوفه را باید به اوقاف سپرد بلکه فرزندان واقف یا خود واقف می‌توانند نگهدارنده اموال وقفی خود باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: 35 درصد موقوفات استان ثبت نشده‌اند که امروز مورد تعرض و خرید و فروش قرار گرفتند و این موقوفات مانند فرزندی که شناسنامه ندارند در شهرها رها شده‌اند و هر کس می‌تواند ادعای پدر و مادری برای این فرزندان داشته باشد.

امیری افزود: از جهت اجرای امینانه نیات وقف امروز هزار بسته معیشتی دیگر برای نیازمندان تهیه شد که در مجموع تاکنون 14 هزار و 500 بسته که هر بسته بالای 300 هزار تومان ارزش مالی دارد بر اساس نیت واقفان تهیه و به دست نیازمندان رسیده است، که این رزمایش نیز به مناسبت ماه ربیع الاول که منسوب به پیامبر اسلام است و در راستای تقویت سنت حسنه وقف در این هفته اجرا شده است زیرا یکی از خصوصیات والای پیامبر نیز همین بخشش بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سال سختی را به خاطر شرایط موجود و کرونا سپری می‌کنیم، ادامه داد: سال گذشته درآمد موقوفات 2.5 برابر افزایش پیدا کرد اما در سال جاری درآمد موقوفات 45 درصد و درآمد بقاع متبرکه نیز 66 درصد کاهش پیدا کرده اما با این وجود در بقاع متبرکه 125 گوسفند قربانی، 350 هزار عدد ماسک و 5 هزار گان و 10 هزار دستکش توزیع، 4 عدد کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی، 60 هزار پرس غذای گرم، 35 هزار لیتر آب ژاول و هزار بسته مهر تحصیلی تهیه و توزیع شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه افتخار ما خادمی برای امامزادگان، ایتام و نیازمندان است، خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار و 500 شهید انقلاب جان و خون خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند که این افراد بزرگترین واقفان استان شناخته می‌شوند و ما سلامت و امنیت خود را مدیون این واقفان هستیم لذا باید یاد این واقفان خیراندیش دیگر که امروز در میان ما نیست را گرامی بداریم.

ابراهیم شریفی در ادامه این رزمایش با اشاره به اینکه اهمیت و اثرگذاری رزمایش مواسات و همدلی که به دستور مقام معظم رهبری در جامعه توسعه پیدا کرده بر کسی پوشیده نیست، بیان داشت: وقف یک ملاک در جامعه اسلامی است که همواره مهر و محبت را در جامعه تقویت می‌کند.

مدیرکل ارشاد چهارمحال و بختیاری افزود: داشتن وقف در جامعه اسلامی یک تمایز متفاوت و نگاه ویژه‌ای را در جامعه ایجاد می‌کند که دارا و ندار به فکر یکدیگر هستند.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی سرشار از مهر و مهربانی است، ادامه داد: آنچه که امروز کمتر به آن توجه شده است تبلیغ در موضوع وقف است که هرچه در این زمینه تبلیغ شود باز هم کم است لذا تلاش در نهادینه کردن فرهنگ وقف وظیفه رسانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این مجموعه در این صدقه جاریه کمک می‌کند و هر دستگاهی می‌تواند در این حوزه باید کمک کند تا از برکات آن بهره مند شود.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی نیز در زمینه ترویج فرهنگ وقف صحبت شد که در این حوزه اقدامات لازم انجام خواهیم داد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها