پاکبان‌ها مجاهدان بی‌ادعا در مقابله با کرونا / ضرورت توجه به گمنامان خدمت در کنار مدافعان سلامت ارومیه

در این روز‌های کرونایی شهروندان برای حفظ سلامت خود از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی استفاده می‌کنند، هستند جهادگرانی که شب‌ها و نیمه شب‌ها تا سپیده صبح، معابر شهری را جارو، پسماندها را جمع‌آوری می کنند.

پاکبان‌ها مجاهدان بی‌ادعا در مقابله با کرونا / ضرورت توجه به گمنامان خدمت در کنار مدافعان سلامت ارومیه

از زمان شیوع بیماری کووید19، در مقاطع مختلف برخی از مشاغل تعطیل و یا دورکاری به روال معمول کاری بدل شده است، اما با این حال پاکبانان در بدترین نقاط اوج این اپیدمی نیز مشغول کار هستند و تعطیلی هرگز رخ نداده است.

گرچه بهداشت شهری و پاکسازی شهر از هرگونه آلودگی، در شرایط عادی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد اما این موضوع در دوره کرونا و لزوم رعایت بهداشت و سلامت در فضای شهری اهمیت دوچندانی یافته است.

آنچه در این روز‌های طغیان ویروس کرونا جای نگرانی دارد، خطر ابتلای سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا است که به دلیل تماس با مواد مختلف و رفت و آمد زیاد در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، امکان ابتلای آنها به کرونا به شدت افزایش یافته است، چرا که استفاده از دستکش و ماسک افزایش چندبرابری پیدا کرده و متاسفانه بسیاری از مردم بدون توجه به نکات بهداشتی،‌ آنها را پس از مصرف در سطح شهر و خیابان رها می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که ارمغان کرونا، رها شدن حجم گسترده ای از ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیک در خیابان ها و دل طبیعت است که نه تنها محیط زیست بلکه همه پاکبانان را گرفتار خود کرده است.

دستکش

از همین‌رو در این شرایط باید تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ سلامت آنها در نظرگرفته شود و مسائلی مانند آموزش و بسته‌های بهداشتی برای آنان در نظر گرفته شود.

آموزش مستمر پاکبانان در جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا

رئیس سازمان پسماند شهرداری ارومیه گفت: با شیوع کرونا آموزش مستمر پاکبانان برای پیشگیری از بیماری کووید 19 در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

کرونا 4

احد یوسفی اظهار کرد: آموزش‌ها به صورت شفاهی در نواحی ششگانه سازمان از ابتدای شیوع ویروی کرونا توسط کارشناس بهداشت سازمان آغاز شده است.

وی افزود: همچنین پوسترهای آموزشی در بین پاکبانان توزیع شده است و نکات مهم نیز از طریق پیامک ارسال می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه علاوه بر ارائه آموزش، تامین اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی برای پاکبانان نیز از اولویت‌های این سازمان هستند، اضافه کرد: پک‌های بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی به صورت هفتگی بین پاکبانان نواحی ششگانه سازمان توزیع می‌شود و محل حضور و غیاب و ساختمان‌های اداری نواحی نیز به صورت مستمر و روزانه ضدعفونی می‌شود.

ابتلای ۹ نفر از پاکبانان ارومیه به کرونا

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان اینکه چهار نفر از پاکبانان سازمان و پنج نفر از پرسنل اداره ماشین آلات سازمان تاکنون به کرونا مبتلا شده اند، تصریح کرد: تست سرولوژی از تمام پرسنل سازمان گرفته شده است و در صورت ابتلای هر کدام از همکاران، همکاری که با وی در تماس بوده جهت اخذ آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا آسیبی همکاران را تهدید نکند.

به گفته وی همچنین تمام پاکبانان معاینات دوره ای در سال 98 - 99 داشته اند‌.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با بیان اینکه دستکش و ماسک آلوده از عوامل مهم انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شوند از شهروندان درخواست کرد که از رها کردن دستکش و ماسک‌های استفاده‌ شده در سطح شهر، معابر و جوی‌های آب پرهیز کنند.

با توجه به سختی کار این قشر از جامعه ضروری است در کنار نام مدافعان سلامت که اکثر مسئولان به عناوین مختلف به دیدن‌شان رفتند و از آنها تقدیر و تشکر کردند از جهادگران عرصه سلامت نیز نام برد، همانانی که گمنام خدمت می‌کنند اما نامی از آنها برده نمی‌شود و صورت‌های‌شان زیر ماسک پنهان است.

کار این زحمت کشان بی ادعا ارزشمند و نبودشان تهدید بزرگی برای سلامت شهروندان است.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها