ژرمن‌ها در لایه استراتوسفر زمین آنتن مخابراتی کار گذاشتند

ظهور رقیب جدید برای گوگل و فیسبوک

آلمانی‌ها این بار دست به خلاقیت تازه‌ای زده‌اند و با مستقر کردن یک آنتن جدید در ۱۴ کیلومتری آسمان روش جدیدی را برای پشتیبانی از تلفن‌های همراه ابداع کردند.

ظهور رقیب جدید برای گوگل و فیسبوک

شرکت آلمانی دویچه تلکام یک ایستگاه هوایی را در استراتوسفر زمین با موفقیت آزمایش کرده و امیدوار است تا بتواند پوشش تلفن همراه را به مناطق دور افتاده‌ای برساند که شبکه‌های متداول زمینی نمی‌توانند آن مناطق را در پوشش خود قرار دهند.

این شرکت مخابراتی آلمانی و شریکش، یعنی استارتاپ بریتانیایی استراتوسفریک پلتفرمز (Stratospheric Platforms) اعلام کرده‌اند یک هواپیمای کنترل از راه دور، که در ۱۴ کیلومتری از سطح از زمین پرواز می‌کند توانسته است با موفقیت از طریق یک آنتن متصل به خود با شبکه 4G زمینی ارتباط برقرار کند.

static.reuters.com

رقابتی با گوگل و فیس بوک

این ایستگاه هوابرد می‌تواند مساحتی در حدود ۱۴۰ کیلومتر (۸۷ مایل) را پوشش دهد و قرار است در طول یک ماه پرواز آزمایشی خود از تماس‌های صوتی و تصویری، بارگیری داده‌ها و وبگردی یک کاربر تلفن هوشمند بر روی زمین پشتیبانی کند.

تیم هوتگز، مدیرعامل دویچه تلکام، در سخنرانی ویدیویی درباره این پروژه که از پنج سال گذشته در دست توسعه است گفت: «ما تا زمانی که تمام دنیا را به هم متصل نکنیم متوقف نخواهیم شد. یک شبکه استراتوسفری می‌تواند به مناطقی کمک کند که تامین ارتباط برای آن‌ها تاکنون دشوار بوده است.»

ایستگاه‌های هاستینگ استراتوسفری نوید بالا بردن سرعت عملکرد در شبکه را می‌دهد که نسل‌های بعدی شبکه 5G برای پشتیبانی از نوآوری‌هایی مانند اتومبیل‌های خودران به آن نیاز خواهند داشت. اما، در حالی که آنتن های هوایی سرعت بیشتری نسبت به آنتن‌های زمینی و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به ماهواره‌ها دارند، اما نگه داشتن آن‌ها در آسمان یک چالش تکنیکی بسیار دشوار است.

شرکت آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل از بالن‌هایی با ارتفاع زیاد برای اجرای شبکه‌های وایرلس استفاده می‌کند و دو سال پیش نیز شرکت فیس بوک یک هواپیمای بدون سرنشین اینترنتی آزمایشی را با تکیه انرژی خورشیدی امتحان کرد.

GettyImages-1178003317-1160x766

آنتنی در ابعاد بوئینگ ۷۴۷

پروازهای آزمایشی دویچه تلکام با استفاده از هواپیمای پروانه‌دار H3Grob 520 تطبیق یافته بر روی ایالت بایرن در جنوب آلمان انجام شد، زیرا شرکت استراتوسفریک پلتفرمز هنوز در حال توسعه هواپیمای بدون خلبان خود است. این استارتاپ انگلیسی می‌گوید «پلتفرم» سبک وزن آن بال‌هایی به طول ۶۰ متر دارد - به اندازه یک بوئینگ ۷۴۷ - اما فقط ۳.۵ تن وزن دارد و توان ماندن به مدت ۹ روز در سطح بالایی را داراست.

این هواپیما بدون سرنشین از یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی سبز و بدون انتشار کربن استفاده می‌کند، که می تواند انرژی بسیار بیشتری نسبت به سلول‌های خورشیدی تولید کند. نکته شگفت انگیز درباره آنتن ۱۴۰ کیلوگرمی آن، در اینجاست که قادر به انجام کار ۲۰۰ آنتن زمینی به صورت همزمان خواهد بود.

ریچارد دیکین ، مدیر اجرایی «استراتوسفریک پلتفرمز» گفت که این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۲ انجام می‌دهد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ استقرار عملیاتی داشته باشد. دیکین می‌گوید قصد دارد کارخانه‌ای بسازد که بتواند سالانه ۲۰۰ فروند هواپیما تولید کند و این چالش اصلی مربوط به زیرساخت‌های آن‌هاست.

استارتاپ استراتوسفریک پلتفرمز در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و شرکت دویچه تلکام ۲ سال بعد به عنوان سرمایه گذار وارد کار شد و ۳۸ درصد سهام آن را خریداری کرد.

دیگر شرکای این استارتاپ در حوزه فناوری هوایی غول تسلیحات سازی آمریکا یعنی نورتروپ گرومن و شرکت تالس هستند. این شرکت همچنین با کینتی‌کیو و چند شرکت دیگر در زمینه سیستم انرژی هیدروژنی کار می‌کند.

ezgif.com-webp-to-jpg(9)

منبع: اقتصاد نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها