رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر:

جسد رها شده نوزاد در اصفهان یک زنگ خطر است / الفبای عدالت اجتماعی به درستی پیاده نشده

جسد رها شده نوزاد آخرین فاجعه رسانه‌ای شده حاشیه شهر اصفهان است که در صورت عدم ورود مسئولان و عدم رسیدگی به مشکلات مناطق حاشیه‌نشین شاهد فجایع بیشتر و بدتر خواهیم بود.

جسد رها شده نوزاد در اصفهان یک زنگ خطر است / الفبای عدالت اجتماعی به درستی پیاده نشده

بارها شاهد گزارش و اخبار دلخراش متعددی از آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها بوده‌ایم و هر بار برای مدتی پرونده آن باز است و اذهان مردم را مشوش می‌کند ولی بعد از مدتی رو به فراموشی می‌رود تا جای دیگر یک فاجعه دلخراش دیگر صورت بگیرد و دل همه ما را بیازارد.

پدیده‌های کارتن‌خوابی زنان و مردان، اعتیاد، فقر، خشونت، کودک آزاری، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب از جمله موضوعاتی هستند که در مناطق حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد و هنوز به طور کامل اقدامی برای کاهش و حذف آنها صورت نگرفته است.

جسد رها شده نوزاد، آخرین فاجعه حاشیه‌شهر اصفهان است که رسانه‌ای شده و دل همه مردم را به درد آورده ولی متاسفانه این اتفاق در صورت عدم رسیدگی به مشکلات مناطق حاشیه‌نشین، فجایع بیشتر و بدتر اتفاق خواهد افتاد.

متولی برای پاسخگویی مسائل و آسیب های اجتماعی وجود ندارد

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حادثه دلخراش کودک رها شده در حاشیه اصفهان، اظهار داشت: این موضوع یک زنگ خطر و هشداری برای مناطق حاشیه‌نشین است که آبستن فجایع اینچنین حوادث و اتفاقات بدتر از این هم هست.

کورش محمدی با بیان اینکه هیچ دستگاهی به عنوان متولی خاص در موضع مشکلات حاشیه‌نشین وجود ندارد، گفت: فاجعه در مناطق حاشیه‌نشین همچنان خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به قدری قوانین و مقررات قابل توجیه برای دستگاها وجود دارد که به جرات می‌توانیم بگوییم هیچ متولی برای پاسخگویی مسائل و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و با اتفاق افتادن چنین فجایعی کارگروه تشکیل می‌شود، برخوردهای مقطعی صورت می‌گیرد. 4 دهه است که هیچ نتیجه‌ای نداده و شاهد رشد بیشتر این آسیب‌ها در مناطق هستیم.

الفبای عدالت اجتماعی به درستی پیاده نشده است

محمدی تصریح کرد: ما الفبای عدالت اجتماعی را در مناطق به درستی پیاده نکرده‌ایم و این مسئولیت را داریم که قوانین را اصلاح کنیم، متولیان خاص ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضعف کارکردهای سازمان‌های مربوطه اظهار داشت: این ضعف در حوزه‌های مربوطه نشان می‌دهد که ما در بحث آسیب‌های اجتماعی کاملا ناکارآمد عمل کرده‌ایم و وظایف‌به خیریه‌ها محول شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در مناطق حاشیه‌نشین فقر، اعتیاد، بیکاری، مشکلات معیشتی، مسکن، طلاق، زنان آسیب دیده، کودک کار و کارتن خواب‌ها قابل مشاهده است و باید هر چه زودتر فکر اساسی برای آنها کرد.

وی افزود: در بحث کارتن خوابی به شدت درگیر هستیم و مدیریت شهری مکلف شده با همه امکانات و اعتبارات لازم برای این موضوع اقدام کند ولی همچنان دستگاه متولی خاصی وجود ندارد، یک دستگاه می‌گوید اگر افراد معتاد باشند به من مربوط می‌شود و اگر این معتاد نباشد به من مربوط نیست، این درهم پیچیدگی و آشفتگی در وظایف سازمانی و نگاه‌های دستگاه‌های متولی به خدمات اجتماعی فاجعه است.

محمدی با بیان اینکه چنین فجایا و سوء مدیریت‌ها در مناطق حاشیه‌نشین وجود دارد، گفت: ما باید منتظر چنین فجایعی باشیم که وقتی وضعیت زن کارتن خواب بارداری که به هیچ سازمانی مربوط نمی‌شود این اتفاقات از حواشی شهر دور از انتظار نیست ضمن اینکه این فاجعه نوزاد رها شده همه داستان نیست شاید مواردی بدتر از این هم باشد که رسانه‌ای نشده و در جامعه پنهان کاری شده است.

هر زن معتاد می‌تواند تا 12 نفر را درگیر اعتیاد کند
وی ادامه داد: ما نیاز به یک تغییر نگاه اساسی نسبت به این حوادث داریم، سال‌هاست با کلمات و جلسات بازی می‌کنیم با این وضعیت مردم زمان را سپری می‌کنیم و هیچ وقت هم نتیجه‌ای نگرفتیم باید بپذیریم نتوانستیم عدالت اجتماعی را به درستی اجرا کنیم و توسعه بدهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهروندان گرفتار معضلات اجتماعی در مناطقی هستند که فقر را نشان می‌دهد و این حاکی از این است که ما در توسعه عدالت اجتماعی ناموفق عمل کردیم باید امور را به خود مناطق محول کنیم سال‌هاست اعتبارات و منابعی را در جامعه هدر می‌دهیم و کارها را به افرادی می‌سپریم که اغلب تخصصی در این زمینه‌ها ندارند و می‌خواهیم مشکلات حاشیه‌نشین با ورود خیریه‌ها و ان جی اوها حل شود در صورتیکه آنان بازوان پرتوان دولت هستند و باید حاکمیت وظیفه خودش را به خوبی انجام بدهد و برای تسریع کردن کارها از آنها کمک بگیرد ولی متاسفانه ما کار را فقط به عهده آنان گذاشتیم و خودمان در حاشیه نشستیم.

محمدی با اشاره به سامان‌دهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها، اظهار داشت: چند ماهی است که برای سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها تلاش می‌کنیم ولی بسیاری از دستگاه‌ها که متولی امر باید باشند با صراحت می‌گویند مقررات به ما اجازه ورود نمی‌دهد، پس چه مقرراتی باید بیاید که حق زندگی این نوزاد را مطرح کند این فاجعه را کدام مقررات تعریف می‌کند؟ اگر با این شرایط پیش برویم باید منتظر فجایع بدتر باشیم و برای برون رفت از این مشکل باید مجلس، نمایندگان، مدیران ارشد و ... ورود پیدا کنند، قوانین خاص تعریف کنند و متولی خاص انتخاب کنند.

وی افزود: کمیته اضطراری رسیدگی به امور مناطق حاشیه‌نشین تشکیل شده ولی نتیجه بخش نیست چون فقط زمان را صرف می‌کنند، اعضای کمیته باید از خود مناطق حاشیه‌نشین باشند که بدون مطرح کردن خود به دنبال حل مساله باشند آنها تصمیم بگیرند و ما اجرا کنیم، چون ما هر چه تصمیم گرفتیم و انجام دادیم جواب نداد.

محمدی خاطرنشان کرد: موضوع فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق کارتن‌خوابی .. به عهده چه سازمانی است دستگاه متولی آنها چه کسانی هستند، مناطق حاشیه نشین باید با عدالت اجتماعی دیده شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان وظیفه مدیریت شهری، گفت: مدیریت شهری موظف به توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در مناطق حاشیه‌نشین است و دو، سه سال است که به جد وارد مسائل اجتماعی شده، کمیته اضطرار نیز به همین منظور تشکیل شده اما تا زمانی که متولی خاص پاسخگو معظلات حاشیه نشینی نباشند، وظایف مشخص نداشته باشند این رفتارها ادامه دارد.

وی ادامه داد: بزرگتر از درد و این فاجعه سلب مسئولیت ما از خودمان است که موضوع را گردن دیگری می‌اندازیم این آسیب است که درد بی‌دردی را در دستگاه‌ها داریم.

باید هر چه زودتر متولی خاصی برای برون رفت مشکلات از مناطق حاشیه‌نشین شهرها پیدا شود تا شاهد چنین حوادث دلخراش در سطح جامعه نباشیم.

منبع: تسنیم

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • احمدی
    0

    لعنت بر مدیران بی کفایت و دزد

  • حسن
    0

    همه جای ایران زمین همینطوره فقربیکاری اعتیادطلاق دیگه نمیتونین درست کنین چون دیگه کارازکارگذشته فقط یکاری میشه کرداونم یه بمب هسته ای بزنن کلا نابودشیم تمام شب وروزامریکارولعن میکنن خبرندارن مردم همه مدیران مملکت ولعن ونفرین میکنن خدایاخودت بدادمون برس نیست گوش شنوایی انگارهیچ اتفاقی نیافتاده بایدهمه بمیرن تاآروم بشن

  • من
    0

    اقایون مسئول کلاهشون بگذارند بالاتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها