انتقاد صریح از امام جمعه قم؛ 

آیا امام حسن(ع) حق داشت مردم خواهان صلح را سرکوب کند و صلح را نپذیرد و با معاویه بجنگد؟

یک کارشناس مسائل دینی خطاب به امام جمعه قم نوشته است: آقای اعرافی و عالمانی که «مقبولیت» را «شرط مشروعیت» نمی‌دانند، باید جواب دهند آیا معصوم و فقیه حق دارد بدون خواست مردم و مثلا با زور یا معجزه بر آنان حاکم گردد؟

آیا امام حسن(ع) حق داشت مردم خواهان صلح را سرکوب کند و صلح را نپذیرد و با معاویه بجنگد؟

حجت‌الاسلام احمد حیدری استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی در یادداشتی با عنوان «امام جمعه قم و بیان نیم حقیقت!» نوشته است:

خداوند انسان را آزاد آفرید و به او عقل داد و برای شکوفا شدن عقل‌ها، بندگان خالص را برگزید تا انسان را به سوی «خلیفة الله شدن»، اقامه قسط و عدل و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت هدایت کنند. عقل و پیامبران حکم می‌کنند که باید از «عبودیت ناب» و «علم ناب» پیروی کرد: «إِنِّی قَدْ جاءَنی‏ مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنی‏ أَهْدِکَ صِراطاً سَوِیًّا»(مریم ۴۳) به من معصوم علمی ناب داده شده که به شما عطا نگردیده است؛ پس مرا پیروی کنید تا شما را به راه راست دنیا و آخرت راهنما باشم.

با وجود چنین انسان‌های برگزیده و عالمی، هیچ کس دیگر برای هدایت و زعامت انسان‌ها سزاوار نیست و اگر بندگان به حاکم دیگری سرنهند، از لحاظ عقل و شرع محکومند. از طرف دیگر همان خدایی که انسان‌های برگزیده را علم ناب داد و به هدایت فرستاد، به آنان اعلام کرد فقط وظیفه دارید انسانها را به اطاعت فراخوانید، اگر به اراده آزاد خود پذیرفتند، زعامتشان را به عهده بگیرید ولی اگر نپذیرفتند، حق ندارید از هیچ راه دیگری بر آنان مستولی شوید. حفظ آنان از ضلالت دنیا و جهنم آخرت به عهده شما نیست و شما را بر آنان سیطره نداده‌ام که به زور حاکم شوید. این نیست جز امضای آنچه امروز در فرهنگ سیاسی دنیا به «مردم سالاری» و «جمهوریت» نام گرفته است.

پیامبر اسلام و امام علی بر مبنای همین مردم سالاری و جمهوریت، به دعوت مردم قیام کردند و پیامبر با خواست مردم مدینه در عقبه اول و دوم، حاکم شد و امام علی بعد از ۲۵ سال، به خواست اکثریت بی‌نظیر همین مردم بر مسند خلافت نشست و بر اساس همین خواست آزاد مردم، امام حسن در اوج عصمت و علم ناب، خلافت را به معاویه درحضیض جهل، انسانیت و اخلاق، واگذاشت. بعد آن هم نه به معیار «عصمت و علم ناب» که صلاحیت ذاتی زعامت می‌داد، بها داده شد و نه به معیار «انتخاب مردم» که شرط مشروعیت زعیم بود، لذا کسانی بر مردم حاکم شدند که نه صلاحیت ذاتی[عصمت و علم ناب] داشتند و نه مقبول مردمی؛ نه «اسلامیت حکومت» ماند و نه «جمهوریتش». بعد هم عالمان درباری تئوریهای مشروعیت بخش ساختند و این تئوریهای غلط و ناقص در اذهان دیگر عالمان هم نفوذ و رسوب کرد و استقرار یافت.

آیا امام حسن(ع) حق داشت مردم خواهان صلح را سرکوب کند و صلح را نپذیرد و با معاویه بجنگد؟

بعد از نزدیک به ۱۵ قرن، عالمی از شیعه قد برافراشت و اعلام کرد که در صدد اقامه «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه» زیاد است که در آن به خواست مردم «فقیه جامع شرایط» در رأس نظام قرار گیرد و دیگر اجزای نظام هم به خواست مستقیم یا غیر مستقیم مردم باشد و در اصل ۵۶ قانون اساسی آورد: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد».

متأسفانه از زمان امام تا امروز عالمانی بوده‌اند که در اثر همان رسوبات ذهنی، «مشروط بودن مشروعیت حکومت معصوم و فقیه» به «خواست و انتخاب مردم» را نپذیرفته و اسلامی ندانسته‌اند لذا همیشه در باب حکومت نصف حقیقت را گفته و تبلیغ کرده‌اند و نصف دیگر را یا انکار کرده یا مسکوت گذشته‌اند. امام جمعه قم در خطبه‌های مجازی خود اظهار داشته: «از خصائص اولیای الهی علم غیر اکتسابی، لدنی، قدسی و غیبی است. مقام دیگر اهل بیت(ع) مقام عصمت و طهارت است که از اختیار پیامبر و اهل بیت(ع) ناشی می‌شود. ولایت تشریعی هم یعنی حق زعامت و زمامداری برای این بزرگواران.» تا اینجا، همان نصف حقیقت است که گفتیم، اما نسبت به نصف دیگر نه تنها اعتراف نداشته، بلکه انکار کرده و بنیان قویم دین را نامقبول جلوه داده و گفته: «مشروعیت زعامت و امامت با رأی مردم شکل نمی‌گیرد البته پیاده کردن آن به شرایطی [از جمله مقبولیت] نیاز دارد».

فروکاستن «مقبولیت» از «شرط مشروعیت» به «شرط تحقق» نه با مبانی عقلی و دینی می‌سازد و نه در جهان امروز پذیرفتنی است. آقای اعرافی و عالمانی که «مقبولیت» را «شرط مشروعیت» نمی‌دانند، باید جواب دهند آیا معصوم و فقیه حق دارد بدون خواست مردم و مثلا با زور یا معجزه بر آنان حاکم گردد؟ اگر معصوم یا فقیه به هر طریق دیگری غیر رضایت و خواست مردم بر آنان حاکم شد، حکومتش مشروع و مورد رضای خداست؟ آیا امام حسن(ع) حق داشت مردم خواهان صلح را سرکوب کند و صلح را نپذیرد و با معاویه بجنگد؟ آیا تداوم حکومت معصوم یا فقیه اگر مقبول مردم و مورد رضایت و خواست آنان نبود، با سرکوب مشروع و مورد رضای خداست؟ جواب صریح به سؤالهای بالا، نیم دوم حقیقت را آشکار کرده و قبول یا انکار آن را به نمایش می‌گذارد.

منبع: جماران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • امید
    0

    سلام جناب استاد حیدری قطعا مردم شارع نیستند و مشروعت حکومتی رو تعیین نمیکنند و آنچه که در حکومت ائمه رقم خورده همان مقبولیت بوده که مردم حاضر نشدند حکومت عدل علی و فرزندان وی را بپذیرند، پس فرق است بین مشروعیت حکومتی با مقبولیت آن اما آنچه که مد نظر حضرتعالیست اینست که میخواهید بفرمایید به اجبار و زور نمیشود مقبولیت مروم را کسب کرد.

    نظرات شما -
    • علی اصغر
      0

      این مردم بودند که از امام حسن علیه السلام پیروی نکردند و در موضع باطل ایستادند و در یک کلام اشتباه کردند. نمی دانم چرا برخی ها به جای تقبیح اشتباه مردم و درس آموزی از آن و جلوگیری از تکرار اشتباه، این گونه مباحث را مطرح می کنند که نتیجه اش طلب کار شدن کسانی که اشتباه می کنند از ولایت است! ای مردم! انتخاب روحانی اشتباه بود . همانطور که ماسک نزدن اشتباه است. لا اقل بخشی، تکرار می کنم: بخشی از اشتباهتان را در انتخابات پیش رو جبران کنید. بخشی از طلبکاری به حقی از دولت دارید را نسبت به خودتان داشته باشید و مسئولیت اشتباهاتتان را به عهده بگیرید و از خداوند طلب مغفرت کنید.

    • محمد
      0

      این آقایان شبه علما که مشروعیتشان را از جاهای پنهان می گیرند، یکیشان برود بر مردم مکزیک ولایت کند با همان قدرت ماورایی و غیرمردمی

    • ناشناس
      0

      مراقب باش دست و پاهات به هم گره نخوره... دقیقا خواست مردم مشروعیت حکومتی‌ را تعیین میکند مقبولیت از طرف مردم شرررررط مشروعیت حتی برااای معصوم است مقبووووولیت از طرف مردم ملا امید توجه کننننن اگر مقبولیت نباشد آن حکومت ،حکومت جور زور دیکتاتوری و جنایت است بعد از قرن ها یک آخوند حرف رضای خدا زد . امثال شما یا واقعا بی سواد هستند و موضوعی به این سادگی در مغز کپک‌زده شان نمیرود یا سر در آخور ندارد و ... مقبولیت مردم شرررررررررررررط مشروعیت حکومت است.

  • محمود
    0

    بیش ۴۱سال هدایت کردید. نتیجهاش امروز است. خواهشمندم. دیگه بس کنید بیش از ۹۰درصد مردم موافق صلح هستند.ولی شما می خواهید با زور انها به بهشت ببرید .یه رفراندم درست بزارید متوجه میشید. شما حاضر به خواست مردم نیستید فقط حرف حرف خودتان.مردم خسته شدن دیگر از بهشتی که شما ۴۱سال نشانشان دادید بیزارن پیش کش خودتان .هرچه زودتر برید.به بهشتان منتظران هستند

  • قلندر
    0

    درود خدا بر شما دانشمند گرانقدر حتی امام علی ع امام اول ما میزان را رای ملت میدانست و اگر هر مخالفی را برمیگذیدن به نظرشان احترام میگذاشت حالا گروهی از امام علی ع هم عبور کرده و دم از عقلیت بی بصیرت اما در دید آنها با بصیرت دم میزنند که مثلا همه ارکان نظام را ببلعند.اما کور خوندن ملت بیدار ما آگاه تر از همیشه شده و تآریخ مصرف گذشتگان راه به جایی نخواهند برد درود بر روح بلند مرحوم طالقانی

  • مهرداد سربندی
    0

    جناب حیدری بزرگوار جنابعالی فرمودید : انچه که در قانون الهی مقبولیت نام دارد در فرهنگ سیاسی دنیا همان «مردم سالاری» و «جمهوریت» است. قطعا منظور شما مردم سالاری دینی و مبتنی بر خدامحوری ست نه دمکراسی مبتنی بر اومانسیم . جنابعالی بهتر از بنده میدانید که بعد از وفات خضرت رسول (ص) مردم (به هر دلیل) با خلیفه اول بیعت کردند و امام علی (ع) هم با کمی تاخیر ( به هر دلیل) با خلیفه اول بیعت نمود.بسیار مایلم برای تنویر علاقه مندان اینگونه مباحث پاسخ سئوالات زیر را بیان بفرمایید: 1 - آیا بیعت مردم، بیعت کل جامعه بود یا اکثریت جامعه و آیا مقبولیت از طریق بیعت کل حاصل می شود یا با بیعت اکثریت کفایت می کند. اگر فرض کنیم شکل معقول و منطقی موضوع همان بیعت اکثریت است که مقبولیت را بوجود می آورد. باید بپذیریم آنهایی که در اقلیت قرار می گیرند . به دلیل قبول نداشتن خلیفه اقلیت نام گرفته اند. تکلیف این اقلیت در نظام های دمکراسی معلوم است. هر چقدر هم که حق با آنها باشد چون اقلیت هستند باید به رای اکثریت عمل کنند. اما در نظام مردم سالاری دینی که مبتنی بر خدا محوری است . 2 -تکلیف شرعی اقلیتی که خلیفه را قبول ندارند چیست؟ آیا اقلیتهایی که خلیفه را قبول ندارند مجبور به تبعیت از اکثریت هستند یا می توانند به وظیفه شرعی خود عمل نموده و از خلیفه تبعیت ننمایند؟ در این صورت آیا ولایت خلیفه بر آنها شرعی است.

  • ناشناس
    0

    ومتأسفانه در مورد رییس جمهوربه گونه در حکومت عمل شده که، همین که هست هشتاد میلیون نفر تحت تأثیر تصمیمات دولت قرار گرفته اند وشاید باشند عده ای که این شرایط به نفعشان است ولی با مقداری برنج ومایحتاج اولیه نمی شود کار به جایی برد وقتی فر ماندهی در جنگ ایده ای ندارد یا خسته شده است نمی گویند همین که هست یعنی هشتاد میلیون زن ومرد ایرانی حرمت ندارند آیا مقبولیت بانداشتن مهارت و آمادگی وفقط از جیب مردم بدست می آید

  • کاربر ناشناس
    0

    خبر فوری دنبال حاشیه ای از همین جنس می گردد در خصوص اهانت رییس جمهور فرانسه با ساحت مقدس پیامبر ص لال مانی گرفته وچیزی ننوشته

  • ناشناس
    0

    فعلا که شماهابامقبولیت یابی مقبولیت براخودتون داریدبه اسم دین واسلام مردم روبه فلاکت می بریدوحکومت میکنیدخداازتون نگذره خداازتون نگذره

  • .
    0

    مگه الان مقبولیتی هست که اقایون بر مردم حکومت می کنند؟؟؟؟

  • ايراني
    0

    بحث ائمه با حكومت فعلي ايران تفاوت دارد ائمه حكم الهي بر مردم داشتند ولي اين آقايان با انتخاب مردم به حكومت رسيده اند پس رضايت مردم از شروط مهم جهت ادامه اين امر است

  • ازادی وطن
    0

    بنده سوادتاریخ اسلامی ندارم فقط بگم که جمهوری اسلامی ایران برپایه ۳اصل پایه گذاری شداستقلال ازادی وجمهوری اسلامی ایران اماهمه ملت دراین سالها شاهداندکه نه استقلال ونه ازادی ونه اسلام ناب را اساس نکردن بخصوص بعدازدفاع مقدس اقای محترم ایا وطن درسطح جهان استقلال داردیااستقلال رادرچندسال ازکشورهای کمونیس مانندچین وروسه قرص کرده وچندصباحی هم عده ای ازسردمداران روضه امریکایی ها رامخوانندودرسطح جهان دراین چندسال بگونه ای عمل کرده اید که ازادی نداریم باکشورهای که دوست داریم کارهای علمی اقتصادی وصنعتی وپزشکی انجام بدیم واسلام هم که همه داریم میبینم فرزندان سردمداران را دزدی دورغ وانتخابات رانتی جانم عزیزم من مخالف هر بیگانه ای هستم که بخواد به وطنم استقلال وازادی کاذب بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها