ضربه کرونا به دور دوم انتخابات پارلمانی لیتوانی/ شمارش اولیه از پیروزی راست میانه حکایت دارد

دور دوم انتخابات پارلمانی لیتوانی در حالی برگزار شد که تنها ۳۸ درصد از واجدین شرایط به پای صندوق‌های رای آمدند این در حالی که در دور اول انتخابات حدود نیمی از واجدین شرایط شرکت کرده بودند.

ضربه کرونا به دور دوم انتخابات پارلمانی لیتوانی/ شمارش اولیه از پیروزی راست میانه حکایت دارد

بر اساس نتیجه اولیه شمارش آرا اپوزیسیون راست میانه تاکنون توانسته است پیروز این انتخابات باشد.

حزب محافظه کار که در دور اول ۲۵ درصد آرا را بدست آورده بود تاکنون ۴۹ کرسی از ۱۴۱ کرسی پارلمان را کسب کرده و حزب اتحادیه کشاورزان و سبزها که دور اول ۱۷ درصد بدست آورده بودند این بار ۳۲ کرسی پارلمانی را از آن خود کرده اند.

چهار حزب دیگر در اولین دور انتخابات به پارلمان راه یافتند این امر نشان دهنده لزوم آغاز مذاکرات ائتلافی است. احزاب بیشتر بر مبارزه با پاندمی کرونا و کاهش بار اقتصادی و مشکلات آموزشی میان مناطق حومه و شهری لیتوانی متمرکز بودند.

برای اولین بار رای گیری از داخل خودرو امکان پذیر شده بود که به عنوان بخشی از اقدامات بهداشتی برای مبارزه با شیوع پاندمی بود. ماسک و فاصله اجتماعی در حوزه های رای گیری نیز الزامی بودند.

خانم اینگرید سایمونیته ۴۵ ساله، وزیر سابق دارایی که انتظار می رود رئیس دولت جدید باشد قول داده که مدرنیزه سازی اقتصاد کشور را سرعت بخشد.

انتظار می‌رود که این انتخابات به طرز گسترده‌ای رهبری لیتوانی را تغییر دهد که برای چهار سال است در دست یک ائتلاف چپ میانه قرار دارد.

در دور دوم انتخابات لیتوانی که روز یکشنبه برگزار شد تکلیف ۶۸ کرسی از ۱۴۱ کرسی مجمع قانونگذاری مشخص می شود. سایر کرسی‌ها پس از دور نخست به دست قانونگذاران رسید.

توماس یانلیوناس، محقق علوم سیاسی دانشگاه ویلنیوس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:‌ اگر محفافظه کارها در انتخابات روز یکشنبه پیروز شوند، احتمالا تلاش می‌کنند تا یک ائتلاف حاکم جدید را با دو شریک راست میانه خود یعنی حزب آزادی و جنبش لیبرال تشکیل دهند.

حدود ۵۴ کاندیدای حزب اتحادیه کشوری در دور دوم انتخابات حضور داشتند در حالیکه حزب کشاورزان و سبزها ۳۲ کاندیدا دارند. حزب آزادی و جنبش لیبرال با هم ۲۱ کاندیدا دارند. دو حزب دیگر چپ میانه تنها پنج درصد حمایت‌ها را برای ورود به پارلمان به دست آوردند و می‌توانند به حزب کشاورزان و سبزها برای تشکیل ائتلاف جدید ملحق شوند اما برای دور دوم کاندیدای کمی دارند.

بر اساس اعلام مقام‌های انتخابات لیتوانی بیش از هفت درصد از ۲.۵ میلیون رای دهنده لیتوانیایی آرای خود را در رای گیری پیش از موعد دور دوم به صندوق انداختند و علتش هم شیوع ویروس کرونا بوده است. رای دهندگان باید با ماسک و خودکار شخصی به حوزه های رای می آمدند.

یکی از رای دهندگان گفت: ما برای تغییر رای می‌دهیم. ما از مقررات، موانع و سایر اقدامات بیخود دولت که برای ما در تمام این چهار سال وضع کرده، خسته شده‌ایم اما ناکارآمدی این دولت در مواجهه با کرونا نیز جای خود را دارد.

سایرین نیز می‌گویند، قانونگذاران آتی برای متعادل کردن توسعه اقتصادی کشور و اقدامات محدود کننده که برای مواجهه با کرونا وضع شده، در کشمکش و مشکل خواهند بود.

یکی دیگر از رای دهندگان افزود: هرکسی که پیروز شود، همان کسی است که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. آنها باید بین سلامت مردم و سلامت اقتصاد یکی را انتخاب کنند.

لیتوانی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو از زمان اعلام استقلال از شوروی در ۱۹۹۰ سنت‌های قوی دموکراتیک و رشد اقتصادی ثابت خود را حفظ کرده است. این کشور همچنین نقش دیپلماتیک پر رنگی را همزمان با آغاز اعتراضات مردمی در بلاروس ایفا کرده است.

لیتوانی در موج نخست پاندمی کرونا وضعیت نسبتا خوبی داشت اما همانند دیگر کشورهای اروپایی در پاییز سال جاری میلادی گزارش‌های نگران کننده‌ای از افزایش شیوع در هفته‌های اخیر داشته است. در مجموع، این کشور بیش از ۹۵۰۰ مورد ابتلا و ۱۲۹ مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده است.

پس از چندین هفته تردید، دولت لیتوانی قرنطینه ای را در ۱۲ منطقه از ۶۰ منطقه اعلام کرد که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود. قانونگذاران اپوزیسیون دولت را بابت عدم اقدام مناسب برای رویارویی با این بیماری ویروسی به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

تاثیر اقتصادی این پاندمی بر لیتوانی بسیار گران تمام شده است؛ نرخ بیکاری در این کشور در سپتامبر سال جاری میلادی از ۱۴ درصد عبور کرد در حالیکه در فوریه همین سال، ۹ درصد بود. پارلمان در حال کناره گیری لیتوانی نیز پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۱ با کسری بودجه چهار میلیارد یورویی ارائه کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها