همه چیز درباره کرونای بی علامت

شاید یکی از نگران کننده‌ترین جنبه‌های کرونا این است که شما می‌توانید ویروس داشته باشید و از آن آگاهی نداشته باشید.

همه چیز درباره کرونای بی علامت

بعضی از دانشمندان معتقدند که ممکن است ۲۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بدون علامت باشد. این بدان معناست که فرد بدون نشان دادن علائمی مانند سرفه، تنگی نفس یا از دست دادن چشایی و بویایی آلوده است.

دلیل اینکه کرونای بدون علامت برای پزشکان موضوعی جدی و نگران کننده محسوب می‌شود، این است که اگر احساس بیماری نکنید، نمی‌دانید که باید خود را قرنطینه کنید؛ بنابراین شما ممکن است به روال معمول خود ادامه دهید و هر کجا بروید ویروس را منتقل می‌کنید.

کرونای بی علامت

تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که چرا یک فرد آلوده به کرونا ممکن است حتی اندکی خارش در گلو را حس نکند در حالی که فردی دیگر به شدت بیمار می‌شود و حتی به کام مرگ کشیده می‌شود.

کرونای بدون علامت چیست؟

اگر بدون علامت باشید و یک آزمایش انجام دهید، COVID-۱۹ مثبت خواهید بود، اما هیچ یک از علائم ویروس مانند تب یا از دست دادن چشایی و بویایی را احساس نمی‌کنید. برخی کرونای بدون علامت را با دوره نهفتگی بیماری اشتباه می‌گیرند. درواقع برخی بیماران ابتدا کم علامت ‌اند و ناگهان علائم آنان ظاهر شده و اوج می‌گیرد، با این وجود، کرونای بدون علامت از ابتدا تا انتها فاقد علامت خاصی است.

دکتردارین ساتون، پزشک طب اورژانس توضیح می‌دهد: این ویروس از نظر نحوه بروز بسیار غیرمعمول است. اوایل، ما فکر می‌کردیم که این ویروس در درجه اول باعث ایجاد علائم تنفسی می‌شود، اما هرچه زمان می‌گذرد، ما می‌بینیم که افراد دچار سردرد، بدن درد و اسهال می‌شوند و حتی شکایات اضافی مانند تغییرات پوست می‌شوند، حتی ممکن است برخی علائم به علت بی توجهی گزارش نشوند.

کرونا

کرونای بدون علامت چقدر شایع است؟

در اوایل همه گیری، گزارش‌هایی وجود داشت که موارد بدون علامت کرونا بسیار شایعتر از آن است که اکنون تصور می‌کنیم. اما اکنون مطالعات نشان می‌دهد شیوع موارد بدون علامت بسیار کمتر است. به عنوان مثال، PLOS Medicine گزارش می‌دهد، تنها ۲۰ درصد از بیماران اظهار داشتند که در طول دوره بیماری خود هیچ علامتی پیدا نکردند.

سن و سلامت کلی نیز ممکن است در احتمال بروز علائم در شخصی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، در تحقیقات از خانه سالمندان در کینگ کانتی، واشنگتن، فقط چهار درصد از کسانی که آزمایش کرونای مثبت داشتند، در طول دوره بیماری خود بدون علامت بودند. در نهایت، قبل از آنکه بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این امر چقدر رایج است، باید تحقیقات و آزمایشات بیشتری انجام شود.

بیماری

اگر بدون علامت باشم می‌توانم ناقل باشم؟

به احتمال زیاد، بله. علاوه بر این، همانطور که قبلاً گفتیم، افراد بدون علامت که متوجه مثبت بودن خود نمی‌شوند ممکن است با انجام برنامه روزانه خود خطر انتقال کرونا را افزایش دهند؛ بنابراین پوشیدن ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها بسیار مهم است. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونای بدون علامت ممکن است باعث شود بدن شما کمتر آنتی بادی‌های ماندگار تولید کند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها