برای مطالعه کتاب گوشی بهتر است یا تبلت؟

بسیاری از مردم حس خوب ورق زدن کتاب را با هیچ حس دیگری عوض نمی‌کنند و دوست دارند کتاب را به همان صورت نوستالژی همیشگی مطالعه کنند.

برای مطالعه کتاب گوشی بهتر است یا تبلت؟

بسیاری از مردم حس خوب ورق زدن کتاب را با هیچ حس دیگری عوض نمی‌کنند و دوست دارند کتاب را به همان صورت نوستالژی همیشگی مطالعه کنند؛ اما برخی نیز هستند که دوست دارند سوار بر موج تکنولوژی شده و از ابزارهای به روز مانند گوشی، کتابخوان و تبلت برای مطالعه استفاده کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم به این دسته از افراد کمک کنیم تا با دانش قبلی ابزار کارآمد و مفیدی برای مطالعه کتاب تهیه کنند.

اهمیت مطالعه
تا به حال شده با خواندن متنی بگویید حیف زمانی که برای آن هدر کردم؟! حتما شده! اما اگر بخواهیم دقیق‌تر فکر کنیم خواهیم دید که اگر زمانی را برای مطالعه آن نگذاشته بودیم حتی نمی‌دانستیم که آن متن خوب است یا بد. پس در بدترین حالت، یک متن همیشه حرفی برای گفتن دارد و با هر خطی که مطالعه میکنیم خشتی برروی خشت خانه دانش خود میگذاریم.

برای مطالعه به چه شرایطی نیاز است؟ آیا حتما باید در محیطی آرام و ساکت کنار یک پنجره بارون زده با یک قهوه در دست بود و در عین حال که کمی از قهوه می‌نوشید و کتاب می‌خونید نگاهی هم به بیرون بی‌اندازید یا خیر؟

جواب مسلما نه هست! درسته که این شرایط ایده‌ال و زیباست اماهمیشه نباید برای مطالعه کردن انقدر به دنبال اختصاصی کردن فضا باشید. دلیلش هم مشخصه؛ هر کتابی دنیای متفاوتی داره که شما با خوندنش وارد دنیای اون می‌شید و خودتون رو جای تک به تک افراد داستان میزارید و و قدم به قدم با نویسنده تا پایان کتاب پیش میرید؛ از اون کتاب درس‌های مهمی یاد میگیرید و می‌تونید از اون‌ها تو زندگی شخصی خودتون استفاده کنید. پس میشه گفت شعار همیشگی کتاب که میگه من یار مهربانم حقیقت داره و درسته؛ چون مثل یک دوست در کنار ما از تجربیاتش میگه و میزاره از اونها درس بگیریم.

کتابخوان بهتر است یا تبلت؟
همونطوری که در ابتدای متن گفتیم تبلت‌ها و کتابخوان‌ها ابزارهایی برای مطالعه هستند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در این قسمت سعی کردیم با بیان و توضیح مختصری درباره این ابزار به بررسی مزایا و معایب آنها بپردازیم تا شما با داشتن دانش کافی بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

کتابخوان الکترونیکی
کتابخوان‌ها ابزاری هستند که بصورت تخصصی فقط برای مطالعه کاربرد دارند. از ویژگی‌های این فناوری می‌توان به نگهداری شارژ طولانی مدت و جلوگیری از آسیب دیدن چشم اشاره کرد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی کتابخوان‌ها خوانا بودن و وضوح تصویر است. چرا که با توجه به تکنولوژی جوهر الکترونیک E-ink ساخته شده و تصویری مشابه به کاغذ را ایجاد می‌کند که از هر نوع تشعشع مضر جلوگیری می‌کند.

بزارید با یک مثال ساده یکی از ویژگی‌های مهم کتابخوان‌ها را مطرح کنیم:

خودتان را تصور کنید که فردی کتاب خوان هستید و به سفری طولانی مدت رفتید، یک کتاب به همراه خود دارید تا در آنجا مطالعه کنید در چند روز اول آن کتاب را به انتها می‌رسانید و حالا شما برای باقی روزها کتابی با خود ندارید. این مشکل برای افرادی که به مطالعه علاقه دارند بسیار پیش آمده است. حال آنکه کتابخوان‌های الکترونیک حلال این مشکل هستند چون شما با داشتن آنها انگار کتابخانه‌ای با بیش از 1000 عنوان کتاب را به آسانی با خود حمل می‌کنید.

تبلت
تبلت‌ها نوع بزرگ شده تلفن‌های همراه هستند که کاربردی فراتر از گوشی دارند. چرا که با داشتن صفحه نمایش بزرگتر قابلیت‌ها و کاربردهای آنها نیز به طبع افزایش پیدا کرده است. از ویژگی‌های آن میتوان به داشتن صفحه نمایش با فناوری LED یا OLED اشاره کرد که رنگی،پرنور و زیباتر دارند. اما نکته قابل توجه این است که استفاده طولانی مدت از تبلت‌ها چشمان شما را اذیت خواهد کرد.

اصلی ترین عامل متمایز کننده تبلت و کتابخوان‌ها این است که تبلت‌ها در مقابل نور مستقیم خوانایی و وضوح تصویر خود را از دست می‌دهند و حتما برای مطالعه باید در یک اتاق با نور مناسب باشید اما کتابخوان‌ها به دلیل برخورداری از تکنولوژی منحصر به فرد حتی در مقابل نور مستقیم هم خوانایی خود را از دست نمی‌دهند.

به طور کل میتوان گفت اگر از یک ابزار الکترونیکی فقط انتظار مطالعه کردن دارید کتابخوان برای شما بهترین گزینه است، اما اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید در کنار مطالعه کردن گشت و گذاری هم در فضای مجازی و بازار داغ اپلیکیشن‌ها بزنید، تبلت انتخاب درست‌تری برای شما خواهد بود.

در هر دو وسیله می‌توان نسخه‌های PDF کتاب انتشارات‌های مختلف مانند انتشارات نی ، ققنوس، ثالث، چشمه و ... را داشته باشید و از پرتخفیف ترین فروشگاه کتاب خرید کرده و از مطالعه کردن لذت ببرید.

بهترین تبلت برای مطالعه
پیش‌تر توضیح دادیم که تبلت‌ها دارای چه ویژگی‌هایی هستند. حال با دانش قبلی اگر بخواهیم یک تبلت برای مطالعه انتخاب کنیم باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

صفحه نمایش با ابعاد 8 اینچ به بالا
وضوح تصویر 1080
کنتراست صفحه بالا
حافظه داخلی حداقل 32 گیگ
وزن سبک
در بحث تبلت با وجود انواع مختلف آن در بازار نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که کدام یک بهترین تبلت برای مطالعه است اما در بین تمام ویژگی‌هایی یاد شده میزان بودجه ما حرف اول را می‌زند.

هریک از این ابزارها، لوازمی کارآمد و مفید برای مطالعه هستند که ما در این مقاله سعی کردیم با بیان مزایا و معایب کتابخوان‌ها و تبلت‌ها شما را آشنا کنیم تا بهترین وسیله برای مطالعه کردن را انتخاب کنید. لازم به ذکر است نکات یاد شده در تهیه تبلت دانش آموزی نیز حائز اهمیت هستند. باشد تا دانش‌آموزان سرزمین ما بتوانند تحصیلی با کیفیت داشته باشند.

مطالعه کردن را از همین امروز شروع کنید و یا با قدرت بیشتر ادامه دهید.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها