بر اساس تازه‌ترین پیمایش وزارت علوم؛

نرخ اشتغال دانش‌آموختگان به ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس تازه‌ترین پیمایش انجام شده، نرخ اشتغال دانش‌آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۶۰ درصد افزایش یافت که در مقایسه با سال قبل این پیمایش، افزایش نشان می دهد.

نرخ اشتغال دانش‌آموختگان به ۶۰ درصد افزایش یافت

محمدسعید سیف روز چهارشنبه در گفت و گویی درباره آخرین آمار رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ افزود: بر اساس طرح رصد اشتغال، ۶۰ درصد دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ شاغل هستند؛ البته شاغل نبودن ۴۰ درصد باقیمانده به معنای بیکار نبودن نیست؛ چرا که عده ای از آنها جویای شغل نبودند.

وی درباره این طرح جزییات بیشتری ارایه داد و گفت: در طرح پیمایش رصد اشتغال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهشی و فناوری از همه دانشگاه ها خواست با دانش آموختگان خود ارتباط برقرار کنند؛ چرا که این وزارتخانه به دنبال ارتباط و شبکه سازی دانش آموختگان است.

سیف با اشاره به تفاوت طرح رصد اشتغال دانش آموختگان که همزمان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم هم انجام می دهد، خاطرنشان کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، این طرح را بر اساس دانش آموختگان بیمه شده در تامین اجتماعی پیگیری می کند، اما در طرح معاونت پژوهشی وزارت علوم، دانشگاه ها به طور مستقیم با یک جامعه آماری از دانش آموختگان ارتباط برقرار کرده اند، برخی از دانش آموختگان شاغل، به علت داشتن شغل آزاد بیمه نیستند و در جامعه آماری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی قرار نمی گیرند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتباط دانشگاه ها با دانش آموختگان، گفت: تعدادی از دانشگاه ها با اکثر دانش آموختگان ارتباط برقرار کرده اند، اما در برخی دیگر از دانشگاه ها، این ارتباط محدودتر است.

سیف با اشاره به تعریف اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، اظهار داشت: از نظر تعریف اشتغال، وقتی فردی امسال دانش آموخته و شاغل می شود، اشتغال او در سال جاری را نمی توان مبنا قرار داد. بنابراین، برای رصد اشتغال، دانش آموختگان چهار سال قبل را مبنا قرار می دهند؛ چرا که این گروه از آنها سربازی را به اتمام رسانده اند و شغل خود را پیدا کرده اند.

ارتباط ۹۰ دانشگاه کشور با دانش آموختگان

به گفته مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، نکته حائز اهمیت برای وزارت علوم فارغ از آمارها، ارتباط ۹۰ دانشگاه کشور با دانش آموختگان است که در کنار اقدامات روزانه خود به این امر هم می پردازند و در برنامه ریزی های خود دانش آموختگان را دخیل می کنند.

سیف با بیان اینکه از دانش آموختگان برای ارتباط با جامعه و صنعت استقبال می کنیم، افزود: از دید وزارت علوم، میزان همکاری دانش آموختگان با صنعت و جامعه کم است؛ دانشگاه های بزرگ کشور حدود ۱۰ هزار دانش آموخته دارند که بسیاری از آنها با شرکت ها و مجموعه های صنعتی همکاری می کنند و با دانشگاه ها هم آشنا هستند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد وزارت علوم، ارتقای ارتباط دانش آموختگان با جامعه، دانشگاه و صنعت است؛ چرا که فعالیت های تحقیقاتی،‌ پژوهشی و تجاری سازی محصولات با کمک دانش آموختگان انجام می شود و تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده ایم.

به گزارش ایرنا، طرح رصد اشتغال دانش آموختگان از سال گذشته با پیمایش دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲از سوی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری به صورت مجزا انجام شد؛ امسال نیز این طرح از سوی این موسسه و معاونت برای دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۴ در حال انجام است. در پیمایش دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، ۵۷ درصد دانش آموختگان شاغل بودند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها