شبکه سی ان بی سی:

گذراندن دوره دوم ترامپ بدون جنگ با ایران فقط با معجزه ممکن خواهد بود

در عرض یک هفته ایالات متحده یا دونالد ترامپ یا جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد کرد. ترامپ یا بایدن علاوه بر مقابله با بیماری همه گیرکرونا و بهبود اقتصادی، باید با مجموعه ای از فشارهای جهانی نیز مقابله کنند.

گذراندن دوره دوم ترامپ بدون جنگ با ایران فقط با معجزه ممکن خواهد بود

وب سایت شبکه سی ان بی سی نوشت: زوال روابط پکن-واشنگتن، در پی تلاش دو اقتصاد بزرگ جهان برای اصلاح روابط تجاری تشدید شده است. طی چهار سال گذشته، دولت ترامپ مسئولیت طیف گسترده ای از نارضایتی ها از جمله سرقت از مالکیت معنوی ، شیوه های تجارت ناعادلانه و اخیراً بیماری همه گیر ویروس کرونا بر گردن چین انداخته است. ژنرال مک مستر که دومین مشاور امنیت ملی ترامپ بود هفته گذشته در اظهار نظری از چین به عنوان بزرگترین تهدید امنیت ملی ایالات متحده نام برد.

ریچارد فونتین، مدیرعامل مرکز امنیت جدید آمریکایی، به سی ان بی سی گفت: هر کدام از دولت هایی که سر کار می آیند باید به سرعت مجموعه زیادی از تعرفه های بر کالاهای چینی را اعمال کنند. البته پیش از این بایدن گفته که اعمال تعرفه ها را بررسی خواهد کرد اما طرحی ارائه نداده است. به نظر می رسد. احتمالاً او به دنبال چیزی متفاوت از پکن باشد. وی همچنین گفته که در طول فعالیت سیاسی خود بیش از هر رهبر جهان با شی جین پینگ وقت گذرانده است. که ترامپ چنین تجربه ای ندارد.

ترامپ که در سال 2016 برای متوقف کردن "جنگهای پایان ناپذیر مضحک" در خاورمیانه کارزار انتخاباتی را آغاز کرد، اوایل ماه جاری در توییتر خود اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که در حال حاضر در افغانستان خدمت می کنند تا کریسمس در خانه خواهند بود. با این حال بنیامین فریدمن در گفتگو با سی ان بی سی گفت: " ترامپ چهار سال وقت داشته است و به هیچ جنگی پایان نداده است. وی مشاوران امنیت ملی و دبیران امور خارجه را که از ادامه جنگ حمایت می کردند ، انتخاب کرد."

بایدن به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری ، تجربه خود را در زمینه شکل گیری دیپلماسی ایالات متحده و اولویت های امنیت ملی در خاورمیانه در دست اجرا دارد. فریدمن گفت: "بایدن سیاستمداری باتجربه است و اگر به طور کامل تلاش های جنگی آمریکا پایان نیابد، سیاست به سمت کاهش خواهد رفت." با این وجود بایدن هنگامی که سناتور بود ، از حمله سال 2001 به افغانستان و حمله سال 2003 به عراق حمایت می کرد. به عنوان معاون رئیس جمهور ، بایدن خواستار کاهش نیروها در افغانستان و عراق بود و از آن زمان حمله به عراق را "اشتباه" خوانده است.

گذراندن دوره دوم ترامپ بدون جنگ با ایران فقط با معجزه ممکن خواهد بود

ترامپ قبلاً گفته بود که می خواهد با ایران به توافق گسترده تری دست یابد که محدودیت های سختگیرانه تری در کار موشک های هسته ای و بالستیک آن ایجاد کند و نقش فعالیت های منطقه ای ایران را کاهش دهد. اما تا زمانی که تحریم های ایالات متحده برقرار باشد، تهران از مذاکره خودداری خواهد کرد.

در ماه اکتبر، ایالات متحده به طور یک جانبه تحریم های سازمان ملل را علیه تهران از طریق یک فرآیند بازگشت سریع برقرار کرد که سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قبلا گفته بودند واشنگتن صلاحیت اجرای آن را ندارد زیرا در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد. در موضوع ایران ، ما می دانیم که بایدن سعی خواهد کرد دوباره وارد برجام شود. اما گذراندن دوره دوم ترامپ بدون جنگ با ایران فقط با معجزه ممکن خواهد بود.

به نظر می رسد تلاش های ترامپ برای قطع توافق با کره شمالی مسیر خود را طی کرده است. سخت است بگویم که اگر او دوباره انتخاب شود چه اتفاقی می افتد. اما با توجه به سابقه نمی توان دوباره تنش را رد کرد. بایدن دیدارهای ترامپ با کیم را "عکس گرفتن" توصیف کرده است.

بایدن همچنین تأکید کرده است که ایالات متحده برای پیشبرد مذاکرات با کیم نیاز به همراهی متحدانش و هماهنگی با چین دارد. بایدن از دولت ترامپ به دلیل خدشه دار کردن روابط واشنگتن با متحدان مهم آسیایی مانند کره جنوبی انتقاد کرده است.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • دانیال
    0

    حالا که سرنوشتمون تمام و کمال به انتخاب آمریکا بستگی داره بذارن ما هم در انتخابات شرکت کنیم

  • محمد
    1

    ترامپ اگه۵درصد هم میدونست با جنگ کارش میشه این کار میکرد.خودش را تو باطلاق گیر نمی اندازه.ایران افغانستان یا عراق نیست.

    نظرات شما -
    • حت
      0

      به نظرچرانیست هیچ فرقی نمیکنه برای امریکا ایران همون عراق است وقویترنیست ادعاکنه دوهفته ای نابودمیکنه

    • کاظم
      0

      بله ایران عراق و افغانستان نیست بلکه بدتر است اگه جنگ بشه دیگه مردم حاضر نیستن به خاطر آقایان بجنگند،جنگ ایران و عراق فرق میکرد الان مردم دلشون از دست مسئولان خونه

    • غ
      0

      چراباباماهم عین افغانستان وعراقیم اگه تاحالاهستیم برای اینکه اونهاحمله نکردن چون یک دشمن فرضی درمقابل اعراب هستیم که به نفع آمریکاست واعراب رومیدوشن حالابراچی به ایران حمله کنن؟

    • یاور
      0

      مخاطبان محترم حت، کاظم، غ: ترامپ نه عاشق چشم و ابروی ایرانیاست و نه برای دوشیدن سران اعراب نیاز به ایران قدرتمندی دارد که هر روز برایش دردسر درست می کند و آبرو و ابهت آمریکا را با خاک یکسان می کند، چون حاکمان مزدور عرب از همدیگر هم می ترسند و حتی آنقدر ضعیف اند که از مردم خودشان هم واهمه داشته و برای بقای خود نیازمند سرویس های امنیتی غرب اند. آمریکا اگر یک درصد هم حمله بکند به امید واداده هائی مثل شما است که قدر امنیت خود را نمی دانند و از روی نادانی حاضرند از چاله به چاه بیافتند، ولی نمی دانند که اگر خدشه ای به اقتدار نظام فعلی وارد بشود اقتصاد و دارائی شان به دست غربی ها می افتد و جان و ناموس شان هم تقدیم تکفیری هائی مثل داعش.

  • اکبر
    0

    چنان در حق مردم ظلم کردین مردم دعا میکنن ترامپ انتخاب بشه و روزگار همه مسئولین رو سیاه کنه ننگ به شما مسئولین خدا از شما انتقام میگیره شک نکنید

  • سید ابو رسول
    0

    سلام جی بیخای جی نخای جنگ میشود .. امریکا واسرائیل وال سعود..جنگ طلب هستن .. واهل نفاق در منطقه ..وایران دشمن درجه یک برای انها .. بس اماده برای نبرد سخت

  • ق ن
    0

    جنگ بشه خیلی بهتره زمانجنگ این دزدی اختلاس گرانی نبود مردم خیلی هوای هم داشتند علآن روز اعلام میکنندسیصد خورده مردن طرف عین خیالش نیست که فردا امکان دارد یکی ازان ۳۰۰ اینباشد اصلا به مرگ اعتقات ندارد دنبال احتکار سود بیشتر اگرجنگ بشه یک موشک یایک بمب می خوره میمیرم دیگه زجر کش نمیشیم از این بیعدالتی

  • عجب
    0

    چه جنگ بشه چه نشه برامن فرقی نمیکنه همین الانشم توجهنم داریم زندگی میکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها