فائزه هاشمی رفسنجانی:

طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است


7 آبان 1399 - 17:15
5f99742ecf2b6_2020-10-28_17-07
نماینده مجلس ششم مطرح کرد: از نظر قانونی و شرعی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد. طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است.

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در آینده رئیس جمهور زن داشته باشد، گفت: هر چیزی ممکن است به شرطی که باور و اراده جدی وجود داشته باشد. صحبت آقای کدخدایی درباره کاندیداتوری زنان بار اول نیست، در گذشته نیز اشاره ای به این موضوع داشته اند. از نظر قانونی، شرعی و عرفی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد. به شرط آنکه حرف های اخیر آقای کدخدایی مانوری تبلیغاتی نباشد. بسیاری معتقدند به دلیل کاهش مشارکت در انتخابات اخیر، طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است، اگر چنین نیست، شورای نگهبان باید گفته های شفاهی سخنگو خود را بر اساس قوانین و آئین نامه ها تبدیل به تفسیری رسمی، حقوقی و قانونی کند تا نهادینه و ماندگار بشود.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم در آینده رئیس جمهور زن داشته باشیم که بحث دیگری است بستگی به رای مردم دارد. کشورهای اندکی در دنیا هستند که رئیس جمهور یا نخست وزیر زن دارند. نکته بعدی شرکت در انتخابات است، اینکه مردم رای خواهند داد یا نه، باید دید شرایط در آینده چگونه خواهد شد. برای نمونه سیاست من در انتخابات قبلی این بود که رای ندهم و در چندین مصاحبه گفتم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد. همان موقع گفتم به عنوان یک استراتژی نباید رای داد نه به دلیل ناامیدی از شرایط کشور، اگر با همین سیاست ها و همین شرایط پیش رویم بازهم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد.

هاشمی گفت: اینکه ما دنبال تفسیر رسمی شورای نگهبان در این خصوص هستیم، یک طرف ماجرا است و اینکه درانتخابات آتی شرکت کنیم طرف دیگر. زنان زیادی شرایط رئیس جمهور شدن را فارغ از تأیید صلاحیت شورای نگهبان دارند. خانم ابتکار، خانم وحید دستجردی، خانم هایی که چندین دوره نماینده مجلس بودند و یا کار در سطح معاون وزیر را تجربه کرده اند. صدور تفسیر رسمی و حقوقی شورای نگهبان در حال حاضر مد نظر است و لذا این موضوع در این مرحله فرا جناحی است. نکته مثبت این است که درباره این موضوع هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب وارد شده اند. انتخابات هم که بحث خودش را دارد و ارتباطی به این موضوع ندارد.

نماینده مجلس ششم مطرح کرد: از نظر قانونی و شرعی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد. طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5f99742ecf2b6_2020-10-28_17-07
7 آبان 1399 - 17:15

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در آینده رئیس جمهور زن داشته باشد، گفت: هر چیزی ممکن است به شرطی که باور و اراده جدی وجود داشته باشد. صحبت آقای کدخدایی درباره کاندیداتوری زنان بار اول نیست، در گذشته نیز اشاره ای به این موضوع داشته اند. از نظر قانونی، شرعی و عرفی منعی برای ریاست جمهوری زنان در انتخابات وجود ندارد. به شرط آنکه حرف های اخیر آقای کدخدایی مانوری تبلیغاتی نباشد. بسیاری معتقدند به دلیل کاهش مشارکت در انتخابات اخیر، طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است، اگر چنین نیست، شورای نگهبان باید گفته های شفاهی سخنگو خود را بر اساس قوانین و آئین نامه ها تبدیل به تفسیری رسمی، حقوقی و قانونی کند تا نهادینه و ماندگار بشود.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم در آینده رئیس جمهور زن داشته باشیم که بحث دیگری است بستگی به رای مردم دارد. کشورهای اندکی در دنیا هستند که رئیس جمهور یا نخست وزیر زن دارند. نکته بعدی شرکت در انتخابات است، اینکه مردم رای خواهند داد یا نه، باید دید شرایط در آینده چگونه خواهد شد. برای نمونه سیاست من در انتخابات قبلی این بود که رای ندهم و در چندین مصاحبه گفتم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد. همان موقع گفتم به عنوان یک استراتژی نباید رای داد نه به دلیل ناامیدی از شرایط کشور، اگر با همین سیاست ها و همین شرایط پیش رویم بازهم دلیلی برای رای دادن وجود ندارد.

هاشمی گفت: اینکه ما دنبال تفسیر رسمی شورای نگهبان در این خصوص هستیم، یک طرف ماجرا است و اینکه درانتخابات آتی شرکت کنیم طرف دیگر. زنان زیادی شرایط رئیس جمهور شدن را فارغ از تأیید صلاحیت شورای نگهبان دارند. خانم ابتکار، خانم وحید دستجردی، خانم هایی که چندین دوره نماینده مجلس بودند و یا کار در سطح معاون وزیر را تجربه کرده اند. صدور تفسیر رسمی و حقوقی شورای نگهبان در حال حاضر مد نظر است و لذا این موضوع در این مرحله فرا جناحی است. نکته مثبت این است که درباره این موضوع هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب وارد شده اند. انتخابات هم که بحث خودش را دارد و ارتباطی به این موضوع ندارد.

منبع: امتداد

66

نظرات 43
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
کاربر ناشناس 0 0 پاسخ 1399/8/27 -15:17

اصلاح طلبان لایق کشور داری نیستند فقط وفقط دنبال فساد هستند

کاربر ناشناس 0 0 پاسخ 1399/8/27 -15:14

اصلاح طلبها باعث هنجار شکنی و فساد در کشور شدند

کاربر ناشناس 1 0 پاسخ 1399/8/8 -21:16

چندهکتارباع پسته داری بروپسته کیلویی صدهزارتومان برس

فقرا 3 0 پاسخ 1399/8/8 -18:23

فقرا گول نمیخورند دیگر

الن 2 1 پاسخ 1399/8/8 -16:36

از دور اول خاتمی رای دادم!! هیچ دوره ای نبوده که رئیس جکهور قدم مثیتی در راستای شعارهاشون و وعدهای انتخاباتیشون بردارند. به نظر می رسه رئیس جمهور در ایران می تواند تحت منگنه و یا محدود بشه. تا کنون به ما می گفتند رای ندادن اب ریختن در اسیاب دشمن است ولی در حال حاضر رای دادن تایید یک تعداد ادم متحجر ، بی درایت و مفسد است. رای نخواهم داد.

ک ش 3 1 پاسخ 1399/8/8 -10:16

شما توی سیاستهای کشور دخالت نکنید بهتره،مردم شما را که میبینند بیشتر از نظام دل سرد می شوند.

سعید 1 1 پاسخ 1399/8/8 -07:57

یک رییس جمهورمعتدل ،با صداقت وخداترس که با حداقل مشارکت انتخاب شودهزارباربهترازیک رییس جمهوریست که با مشارکت حداکثری انتخاب شودولی جناحی,فریبکار،دروغگو ،فامیل باز،زراندوزوبا زندگی لاگچری وفرزندان خارج نشین ومفت خورباشدحتما می گویید چنین شخصی را شورای نگهبان تایید نمی کنداما اشتباه می کنید ازشورای نگهبان بعید نیست!!مشارکت حداکثری غلط است وفقط به دردپزدادن سیاسی نظام درمقابل آمریکا واروپامیخورد وتاریخ مصرفش چندروزیا حداکثریکماه است انگارآمریکا واروپا کورندووضع بعدازانتخابات ایران را درطول چهارسال نمی بینندورصدنمی کنند مشارکت حداکثری سال 88ودوردوم ریاست جمهوری آقای روحانی ونیزانتخابات مجلس موسوم به مجلس موگرینی تجربه تلخی بودکه نظام وخصوصا شورای نگهبان باید ازآن درس بگیرند تا کشوردچاربحران نشودچرا آمریکا واروپا دنبال مشارکت حداکثری نیستند؟!چرا باهمه زیاده خواهیشون بفکرپز سیاسی نیستندچون آنها دنبال ثبات سیاسی موردنظرخودشان هستند که درآن موفق هم بوده اند.اما درکشورما فعالان سیاسی که جای خود،مغرضین سیاسی که جای خود،مقامات عالی سیاسی هم هرکس سازخودش را می زنه این یعنی بی نظمی وهرج ومرج سیاسی نه آزادی سیاسی،آزادی اصولی باید چارچوب داشته باشدمثل آمریکا واروپا وژاپن وکره جنوبی ونیز سایرکشورهای پیشرفته،چارچوب هم قانون اساسی است که مفسرش باید شورای نگهبان باشدنه هر ننه صمدی بیاید وبرای دیده شدن نظری بدهد چون دراینصورت نتیجه اش میشد این چیزی که امروز شاهدیم.یکی میگه رابطه با آمریکابده اون یکی میگه خیلی هم خوبه!یکی میگه اف اتی اف بده می خواهندبفهمندما چطوری تحریم ها را دورمی زنیم یکی دیگه میگه خیلی هم خوبه وگرنه میرویم توی لیست سیاه!!

, 3 1 پاسخ 1399/8/8 -06:39

اگه میخایدبدونیدمردم برای چی پای صندوق رای نمیان رفراندم بزاریدببینیدچه درصدی برای اصلاح سیستم کشوروباچه اشتیاقی بیان ورای بدن

محسن 1 10 پاسخ 1399/8/8 -06:31

رای میدیم. اما با دقت بیشتر. مردم ایران فهمیده ترن که حرف دشمنی مثل فائزه هاشمی رو ندونن!!!!

الن 1399/8/8 -16:32

رای ندادن بهترین گزینه است.

عمو اکبر 3 2 پاسخ 1399/8/8 -02:21

قربونت فائزء خوشگل بابا تو کاندید بشو من وعبد ونجلا بهت رای می دهیم حا قربونت تو می دونی رای ما تاثیر دارد

. 4 2 پاسخ 1399/8/8 -00:10

انتخابات یا انتصابات شورای نگهبان؟

س 10 8 پاسخ 1399/8/7 -22:31

جناب آقای رئیسی لطفا به اموال و دارایی خانواده هاشمی خاصه فائزه خانم رسیدگی و از باب تنویر افکار عمومی ملت را مطلع نمایید‌‌

داروغه 7 3 پاسخ 1399/8/7 -22:20

عاشقتم فائزه خانم لطفا جوابمو بده

خشی 4 4 پاسخ 1399/8/7 -21:55

ولمان کن خدا خیرت بده .حوصله داری .

مهرداد سربندی 0 9 پاسخ 1399/8/7 -21:47

فائزه خانم خیلی ها مثل شما فکر کردند و رای ندادند. و متاسفانه یک مجلس یک دست اصولگرا از یک انتحابات حداقلی بیرون آمد. ظهور چنین نتیجه ای ثابت می کند متاسفانه استراتژی شما و همه کسانیکه رای ندادند به نفع اصولگرایان که خدا خدا می کردند مردم کمتر پای صندوق رای بیایند. تمام شد. در 1400 یا باید بپذیریم به هر قیمتی شده انتحابات با حضور حداکثری برگزار شود و در این راه تفکرات حاشیه ساز کنار بگذاریم . یا باید باز هم با تحلیل های غلط و پرداختن به حاشیه ها قوه مجریه را هم مثل مقننه وا بدهیم و بعد از آن شاهد یک مملکت بدون منتقد و یکدست اصولگرا باشیم. این که طرح کاندیداتوری زنان سیاستی برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای است شاید خرف درستی باشد اما کار بدی نیست. زیرا امکان پیروزی اصولگرایان را کاهش می دهد. بنابراین فعلا زمان مناسبی برای راستی آزمایی این سیاست نیست. زیرا اتخاذ این سیاست حتی در حد شعار هم برای شادی روح مرحوم پدرتان و پیشرفت کشور و آرامش و رفاه مردم و حضور دوباره اصلاحات به صحنه بسیار مفید است.

فرهاد 13 7 پاسخ 1399/8/7 -21:16

خیالتان راحت دیگر کسی مثل گذشته نیستن پای صندوقهای رای برن

یک فارغ التحصیل جویای کار پسر 0 5 پاسخ 1399/8/7 -21:04

منفی میدن دلیلشم بگین اینقدر سوادشو دارم که بحث کنم

یک فارغ التحصیل جویای کار پسر 1 5 پاسخ 1399/8/7 -20:55

بچه ها به من رای منفی ندید اول فکر کنید بعدراای با دلیل باشه

علما 9 5 پاسخ 1399/8/7 -20:42

تا دیروز خودش وخاندانش که سرکاربودن ودولت دستشان بود مملکت گل وبلبل بود ولی حالانه .یکی نیست بگه همین خاتمی وحسن کلیدساز که تیروطایفه شما بودن ومملکت را بایاری احمدی نژاد به این فلاکت رساندن .این خانم در ناز ونعمت بوده چه خبری از فقر داره .بسه دیگه خفه .

ایرانی 1399/8/7 -21:01

ناسزای دیگری نبود که نثار کنید؟

حسن 9 5 پاسخ 1399/8/7 -20:31

اصلاح طلبان چندین دوره هست که با شعار آزادی زنان ،استادیوم ،،،،، رای خانم ها رو گرفتن حالاکه میدونن مردم رغبتی به اونها ندارن چیز دیگه ای میگن

ناشناس 1399/8/8 -00:15

آزادی زنان دیگه چه چرت و پرتیه مگه تو قفسند والا مردان دارن سختی و بدبختی می کشن صداشون در نمی آید!!!به خدا اگه به این زنان بیشتر از این رو بدین دنیا را به لجن میکشن

یک فارغ التحصیل جویای کار پسر 12 5 پاسخ 1399/8/7 -20:17

اساس دزدی رو خانواده شما گذاشت واین در خاطره ملت ایران هک شده

. 16 0 پاسخ 1399/8/7 -20:12

ملانیا ترامپ کاندید بشه من رای میدم

سعیدی 4 3 پاسخ 1399/8/7 -19:55

افرادی که با نام ناشناس کامنت می گذارند وفحاشی می کنند قطعا از تربیت خانوادگی بی بهره اندچرا که درونی ناپاک دارند که عرضه اش می شود فحاشی، از کوزه همان تراود که در اوست

ناشناس 1399/8/7 -20:16

آقای سعیدی همه مردم تا حدودی تربیت خانوادکی خوبی دارند وباید دید جامعه ما. کجارو براش در نظر کرفته است یکی فرزند یه کارکر وکارمند و.....دیکری فرزند وزیر و ژن خوبی و از این قبیل جماعت . اتفافا کسی رو با کلوله سرخ دم مرز به هنکام مرز بانی به شهادت می رسانند که از نظر شما تربیت کارکری و دم کوزه ای دارند .ولی یک فرزند ژن خوبی از نوع شما حتی نمی دونند شرح وظایف مرزبان چیه . این مردم از دست امثال خانم هاشمی خیلی ناراحتند و حرف منطقی نمی زنند شما ببخشید واز ماهم دلخور نباشید ترسوها کامنت نمی کذارند بلکه احترام اون فرد رونکه می دارند که یه اسم الکی ذهن اونها رو مشغول دوستانشون نکنه که اون باشه این جواب نوشته وارسال کرده است .

کاربر ناشناس 6 3 پاسخ 1399/8/7 -19:49

میش بخیالش میچره گرگ بخیالش میبره نمک برزخم مردم عزادارنزنید چراشماهاکرونانمیگیرید

کاربر ناشناس 9 1 پاسخ 1399/8/7 -19:46

کومردم که رای دهنددلتان خوشه مردم رفتنندزیرخروارهاخاک ازوجودتان

ناشناس 11 0 پاسخ 1399/8/7 -19:36

فعلا تمام فکر وذهن برای زنده ماندن است تنها چیزی که از ذهن ها خارج شده انتخابات است هیچ تاثیری برای خیلی ها ندارد فقط برای یک عده خاص اقازاده خانم زاده ویا داماد زاده که روی خوان گنج بروند تا قدرت توان دارند جهت اخرشان به کانادا وغیره جمع کنند بقیه هیچ امید وانگیزه ندارند وکامل مایوس هستند. دیگر وعده های توخالی وپوچ هم خاصیت خود را از دست داده اند. حال فرق ندارد زن باشد مرد باشد مجرد باشد متاهل باشد قهرمان باشد هنرمند باشد پهلوان باشد فقط برای خودشان هستند. فقط خدا فقط خدا.

احمدی 7 1 پاسخ 1399/8/7 -19:32

واقعیت گفتید

ازادی وطن 10 2 پاسخ 1399/8/7 -19:16

چراباترفندوسیاهکاری همه ملت دردکشیده وطن اگاه شدن باشعارهای دورغ وجنگ زرگریتان باشکل وشمایل انتخابات وچه خانها وچه اقایان کاندیدباشند تاثیری درتمایل مامردم نمیگذاردخودتون وجناح هاتون بروید پای صندوق هاوبه همدیگررای بدهید تک تک مردم فغیر ودردمندروزرای گیری درخانه میمانیم

ایرانی 1399/8/7 -21:04

دوست گرامی راهکار شما یعنی گوشه ای نشستن و منفی بافیدن!

م 6 1 پاسخ 1399/8/7 -19:13

دیگه الان فرزندان و نوه های درس خوانده خود در دانشگاه های خارجه را بیاورید سر کار

م 5 2 پاسخ 1399/8/7 -19:02

شما ها که خودتون دنبال منفعتی ولی همونجور که انتخابات مجلس اومدن پای صندوق ریاست جمهوری هم میایند !!! البته مجلس شلوعتر میشه چون هرکس رفته به اقوام دوست و اشناش رای بده به ی نون و نوایی برسه ریاست جمهوری دیگه اینجوری نیست فکر کنم بالتی 20 درصد را هم ندهند !!( البته اگر ترفندی پیاده نشه مردم دوباره جوگیر نشوند))

ناشناس 2 3 پاسخ 1399/8/7 -19:02

خانم آتش بیار معرکه یه کم از برادر محترمتان آقا محسن یاد بکیر هم سیاست دارند وهم دیانت .شما بواسطه مرحوم پدرتان برو بیا دارین خدمات شما به مملکت رو نام ببرید چندتا هستند .در عوض هر جا اعتراض و آشوبی بوده شما خط شکن بودین .این مملکت جوانهای داشت که به حرف پدرتون در زمان جنک میدان رفته شهید وجانباز شدند .خشتهای که مرحوم حاج آقا هاشمی ازشون دیواری به نام جمهوری اسلامی ساخته اند خراب نکنیم .مطمن هستم که در قلب عموم مردم جایی ندارین ودل مردم محروم جامعه رو بدست بیارین نه امثال خانم ابتکار

سیروس 5 3 پاسخ 1399/8/7 -19:01

دلیل اصلی پای صندوق نیو مدن مردم عملکرد دولت بوده که مردم و دلسرد کرده نه بخاطر اینکه اصلاح طلبا رد صلاحیت خوردن وگر نه ملت خودشون میدنن جیکار باید بکنن حتی اگه کاندیدا زن نباشه

کاندید 5 1 پاسخ 1399/8/7 -18:55

خودمون می دونستیم

mojtaba 12 0 پاسخ 1399/8/7 -18:46

تنها راه کشاندن مردم به پای صندوق رای برگزاری رفراندم می باشد در غیر این صورت بیش از 70 درصد مردم رای نخواهند داد

موسوی 10 3 پاسخ 1399/8/7 -18:15

نمیدونم آگه فایزه خانم کاندید بود بازم همی حرفو میزد،،،، خاطرت جمع،، ما پای صندوق نمیریم چه جنس مذکر باشه چه مونثش

ن 17 0 پاسخ 1399/8/7 -18:07

فقط همین مونده ابتکار ریس جمهور بشه!!!!!!!!!!!!!

ناشناس 1399/8/7 -19:19

همون خواهر مری که مردا قلاب گرفتن براش از دیوار سفارت آمریکا رفت بالا و حالا بچه هاش دارن تو آمریکا خوش میگذرونن و خودشم همیشه مقام داره و ما داریم به خاطر کارش مجازات میشیم منظورته دیگه؟