در گفتگو با یک حقوقدان مطرح شد

آنچه از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نمی دانید/عدم پاسخگویی به‌موقع مسئولان ابهامات را بیشتر می کند

یک حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: طرح مجدد قضیه جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی تحریک احساسات خانواده های شهداست.

آنچه از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نمی دانید/عدم پاسخگویی به‌موقع مسئولان ابهامات را بیشتر می کند

دکتر محمد محمودی در خصوش جزئیات جعبه سیاه هواپیمای اکراینی اظهار داشت: برخی رسانه‌های مخالف چنین مطرح می‌کنند که تأخیر حدود شش ماهه در ارسال جعبه های سیاه و مصاحبه مقامات باعث ایجاد ابهاماتی در این راستا شده است.

وی با اشاره به این که با نگاهی غیر متعصبانه و غیر احساسی و بنابر آنچه که تا کنون رسما منتشر گردیده است پاسخ را می توان یافت، گفت: به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، جعبه های سیاه در روز سانحه و در محل سقوط هواپیما کشف شده و دادستان نظامی استان تهران در دیدار با تعدادی از خانوادهای شهدای سانحه این موضوع را اعلام و تأیید نموده است.

وی افزود: دادستان نظامی استان تهران در دیدار با تعدادی از خانواده های شهدای سانحه اعلام کرد جعبه های سیاه با نظارت دادسرای نظامی در محلی پلمپ و طبق استاندارهای ایکائو توسط سازمان هواپیمایی کشوری نگهداری می شود و در فرایند بازخوانی، کلیه کشورهای ذینفع و نماینده ایکائو حضور خواهد داشت.

محمودی ضمن اشاره به تأخیر در تعیین تکلیف جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: در نهایت جعبه های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با حضور نماینده دادسرای نظامی تهران به پاریس منتقل شد تا در مرکز دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه (BEA) کار بازخوانی و تحلیل یافته های بازیابی شده آن آغاز شود.

وی یادآور شد: هیات ایرانی ۲۷ تیر ۱۳۹۹ برابر با ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن جعبه های سیاه به فرانسه اعزام و فرآیند بازخوانی روز دوشنبه سی‌ام تیر ۹۹ برابر با ۲۰ ژوئيه ۲۰۲۰ با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع و ایکائو به صورت رسمی آغاز شد.

محمودی افزود: بعد از اتمام موفقیت آمیز عملیات استخراج و دانلود داده ها، ایران به عنوان مسئول بررسی سانحه اعلام کرد در آزمایشگاه همه چیز حرفه ای و مطابق با مقررات بین المللی انجام شده است.

وی بیان کرد: سازمان تحقیقات سوانح و امنیت هوایی فرانسه نیز طی توئیتی اعلام کرد بخش موسوم به ضبط مکالمات کابین خلبان (CVR) و همچنین داده های پروازی (FDR) با موفقیت استخراج و بازخوانی شده است. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، به هنگام استخراج و بازخوانی داده های جعبه های سیاه، هیأت هایی از ایران، اوکراین، آمریکا، کانادا، انگستان، اسکاتلند، سوئد، شرکت هواپیماسازی بوئینگ، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی، شرکت فرانسوی هوافضا و صنایع دفاعی سفران حضور داشتند.

این حقوقدان با اشاره به اینکه چندی پیش معاون وزارت خارجه اوکراین بعد از دور دوم مذاکرات با ایران، طی مصاحبه ای صحت چنین موضوعی را تأیید نکرده است، با طرح این پرسش که حال باید پرسید اگر واقعا جعبه های سیاه در ایران مورد تعمیر یا دستکاری قرار گرفته است آیا مسؤولين آزمایشگاه فرانسه متوجه این موضوع نمیشدند؟ اذعان کرد: کشورهای ذینفع و نماینده ایکائو بر فرایند استخراج حافظه ها و دانلود محتوای آنها به صورت همزمان و به طور مستقیم نظارت داشته اند. آیا آن ها هم متوجه چنین چیزی نشده اند؟ اگر واقعا جعبه ای سیاه دستکاری شده بود، چرا تا کنون هیچ کدام از کشورهای ذینفع یا ایکائو یا مسؤولين آزمایشگاه فرانسه چنین چیزی را تأیید نکرده اند؟

این حقوقدان با بیان اینکه اکنون زمان پایان دادن به حاشیه های هواپیمای اوکراینی است، ادامه داد: می توان گفت با نگاهی به نحوه و فرایند بازخوانی جعبه های سیاه در یکی از مجهزترین آزمایشگاه های جهان و در حضور نمایندگان کشورهای ذینفع، وقت آن رسیده است به تمامی این خبرپراکنی ها و حاشیه سازی های بی اساس و بی مبنا پایان داد.

محمودی تصریح کرد: به نظر می رسد طرح این موضوع صرفا به قصد ابهام پراکنی و بهره برداری نادرست و تحریک افکار عمومی و سوء استفاده از احساسات خانواده های شهدا و جانباختگان سانحه انجام می گیرد و شایسته بود مقامات مسئول در وقت مناسب به این ابهام پاسخ مناسب را ارائه می کردند.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    بالاخره یه روزی مشخص میشه که سپاه چرا این هواپیما را زد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها