مخالف مطرح نظام سعودی:

محمد بن سلمان می‌ترسد او را در کاخ بکشند

از مخالفان مطرح نظام سعودی در گزارشی نوشت که محمد بن سلمان ترس زیادی از اینکه او را در کاخ پادشاهی به قتل برسانند، دارد.

محمد بن سلمان می‌ترسد او را در کاخ بکشند

«مضاوی الرشید» از مخالفان مطرح نظام سعودی گزارشی را در سایت میدل ایست آی منتشر کرد مبنی بر اینکه پیش از این « حاییم سابان» تاجر صهیونیستی- آمریکایی اعتراف کرده بود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ترس ایران و قطر و ملت خود با اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد نمی‌کند.

مضاوی الرشید تأکید کرد که ترس بن سلمان از اعضای آل سعود است و این ترس تنها از ملت سعودی یا کشورهای همسایه ناشی نمی‌شود و تاریخ این خاندان درعربستان مملو از درگیری ها و تنش‌هایی بوده است.

وی در خصوص عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گفت که مسئله فلسطین عامل اختلافات داخلی آل سعود نبوده ، اما اقدامات بن سلمان باعث ایجاد مخالفان زیادی در کاخ پادشاهی شده است.

اعلام عادی سازی ریاض با رژیم اسرائیل مسئله خیلی مهمی نیست؛ چراکه بن سلمان اقدامات زیادی را در راستای منافع رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام می‌دهد. وی با استفاده از نفوذ کشورش و وعده پاداش مالی تلاش می‌کند تا کشورهای عربی بیشتری را به اردوگاه عادی سازی با رژیم صهیونیستی بکشاند.

اظهارات حاییم سابان، میلیاردر اسرائیلی-آمریکایی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان به دلیل ترس ازایران، قطر و ملت خود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل را اعلام نمی‌کند، نمی‌تواند جدی باشد.

واقعیت این است که بن سلمان بیش از ترس از ایران، قطر و ملت خود، ترس از کشته شدن در داخل کاخ دارد. بدترین سناریو برای او تبدیل شدن به پادشاهی است که اتحاد را در آل سعود از بین برد و به یک دسته از شاهزادگان رقیب توهین وآن‌ها را بازداشت کرد.

این ادعا مبنی بر اینکه او از ترس کشته شدنش توسط ایران، قطر یا ملتش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند، هیچ پایه و اساسی ندارد؛ چراکه هیچ یک از این گروه چنین موضوعی را برنامه ریزی نمی‌کنند.

محمد بن سلمان شبیه «انور سادات» رئیس جمهور مصر نیست که در سال 1981 پس از امضای توافق‌نامه «کمپ دیوید» ،اولین پیمان سازش تاریخی با رژیم غاصب اسرائیل ، ترور شد و این امر بسیاری از اعراب از جمله سعودی‌ها را شوکه کرد. «ملک فهد» پادشاه فقید سعودی، مدتی وانمود کرده بود که مصر در تلاش است تا مردم خشمگین سعودی و به طور کلی عموم عرب را راضی کند ، اما او به سرعت از این سیاست عقب نشینی کرد.

امروز اوضاع متفاوت است. رژیم سعودی به طور کلی و محمد بن سلمان به طور خاص ، می تواند سود بیشتری در روند عادی سازی با رژیم اسرائیل داشته باشد. محمد بن سلمان می‌تواند با استفاده از نفوذ سعودی و وعده پاداش های مالی به کشورهای عربی برای روی آوردن به سوی عادی سازی با رژیم صهیونیستی ، نقش یک کانال ، مجری یا مأمور را بازی کند که در پشت صحنه کار می‌کند.

عادی سازی روابط کشورهای عربی زیر چتر سعودی

تاکنون امارات متحده عربی، بحرین و سودان زیر چتر سعودی به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش رفتند؛ بدون اینکه بن سلمان حرکتی را آغاز کند که به عنوان حمایت صریح از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری تعبیر شود.

علاوه بر این اگر بن سلمان و پدرش «ملک سلمان» پادشاه سعودی، بتوانند همچنان در مورد احترام به ابتکار عمل‌های صلح عربی منسوخ شده ، مانند آنچه که پادشاه فهد در دهه 1980 اعلام کرد، سر و صدا کنند، محمد بن سلمان در پیوستن علنی به محور سازشکاران تردید خواهد کرد.

در حالی که ولیعهد سعودی منتظر لحظه مناسب برای اعلام عادی سازی روابط با اشغالگران است، می‌تواند کشورهای عربی بیشتری را به اردوگاه عادی سازی بکشاند که این امر باعث می‌شود در واشنگتن مورد حمایت بیشتری قرار گیرد ، در حالی که وانمود می‌کند طرفدار حقوق فلسطین است.

در این زمان بن سلمان می‌تواند با استفاده از نهادهای رسانه ای برای تضعیف حمایت ملت عرب از فلسطینیان تلاش کند، تا جایی که عادی سازی عربستان تضعیف مشروعیت رژیم سعودی را برای وی در پی نداشته باشد.

آمریکا و رژیم اسرائیل به ناچار منتظر خواهند ماند تا ببینند آیا کار محمد بن سلمان برای تضعیف حمایت مردمی از حقوق فلسطین نتیجه خواهد داد یا خیر. ترامپ ممکن است به زودی کاخ سفید را ترک کند، اما به نظر می‌رسد بن سلمان پس از وی برای مدتی باقی بماند. اگر بن سلمان در مورد زندگی خود نگرانی‌هایی داشته باشد ، مطمئناً منبع تهدید قطر، ایران و ملت سعودی نخواهد بود.

انقلاب در کاخ سعودی

منبع تهدید واقعی بن سلمان درون آل سعود است ،نه ملت وی. از نظر تاریخی ، تمام ترورهایی که در داخل عربستان انجام شده توسط اعضای آل سعود صورت گرفته است.

قتل همه شاهزادگان و پادشاهان سعودی از قرن نوزدهم توسط یک برادر ، عمو یا برادرزاده صورت گرفته است.آخرین قتلی که در داخل کاخ رخ داد، قتل پادشاه فیصل در سال 1975 بود که توسط برادرزاده اش که فیصل نیز نام داشت ، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. پرونده فلسطین و سایر پرونده‌ها ارتباطی با هیچ یک از این قتل‌ها نداشتند.

همه آنها به سادگی در خاندان خود مرتکب قتل می‌شدند که انگیزه آنها انتقام، خیانت و رقابت برای کسب قدرت در خاندان آل سعود بود. بنابراین این موضوعی است که بن سلمان از آن هراس دارد.

بن سلمان دلایل زیادی برای نگرانی‌اش از کشته شدن به دلیل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد. از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در سال 2017 ، وی سیاست دستگیری همه شاهزادگانی که از رقابت با آنها می ترسید را آغاز کرد.

تاکنون بن سلمان هیچ یک از اعضای آل سعود را که از وی انتقاد کرده‌اند اعدام نکرده است (اگرچه اعدام معترضان مسالمت آمیز در حال افزایش است)، اما ممکن است طولی نکشد که وی تصمیم بگیرد برای همیشه از شر رقبا خلاص شود. این سیاست سرکوب گری مخالفان توسط ولیعهد سعودی فرصت رسیدن به تاج و تخت پدر را تضعیف می‌کند.

رسانه‌ها و شست‌و شوی مغزی

بسیاری در عربستان سعودی همچنان مخالف عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند. با این وجود ، به لطف رسانه‌های سعودی، به تدریج تحت شست‌وشوی مغزی قرار می‌گیرند تا زمانی که عادی سازی روابط اعلام شد آن را بپذیرند.

بن سلمان در میان ناامنی‌های گسترده در داخل عربستان هنوز از رفتار مسالمت‌آمیز با آل سعود کوتاهی می‌کند و این امر خطری جدی برای تاج و تخت وی محسوب می‌شود.

ملت سعودی نیاز دارند که زندگی مناسب و آزادی بیان داشته باشند؛ اما ولیعهد سعودی هرگز به خواسته‌های آن‌ها توجهی ندارد و ممکن است که روزی صبر آل سعود نیز لبریز شود.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • حرف حق
    0

    «با خداباش پادشاهی کن»وقتی برخلاف خدا وپیغمبر کارکنی همین میشه این بدبخت روسیاه باانکه آمریکا برای دوشیدن پشتشه ولی بازهم می ترسه «مرگ برارترسه» بازهی بگین کاش تخت وتاج وقصرداشتم بیا ازترس نمی تونه بخوابه حتماً هرچی که می خوادبخوراولش تست می کنه قربون خودم برم که ماخانه بدوشان غم سیلاب نداریم

  • محمد
    0

    اگر مثل عمویش خالد در قصر کشته شود شانس آورده مرگی مثل صدام در فاضلاب در انتظارش است

  • بینام
    0

    کسی ک ب وطنش خدمت میکنه، ترس نداره، بن سلمان جوون روشن فکری هست، و تو این چند سال ب اوضاع اشون سر و سامان داده، هر چند خار چشم بعضیا هست اما برا کشورش خوب بوده، با حضور وهابیا خیلی سخته اصلاحات تو اون کشور ، اما انجام داد.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نابینا گفته ارمردمم ودوروبریاش می ترسه اگه برای مردمش خوبه چرامی ترسه؟؟؟؟ به نام اسلام به کام اسرائیل

    • هموطن
      0

      دنیا رو ب سمت تحول هست، بن سلمان هم با توجه ب جوونی، آینده رو بسمت ترقی پیش میبره

  • کاربر ناشناس
    0

    محمدبن سلمان منتظرانتخابات آمریکا است، که در صورت انتخاب مجدد ترامپ رابطه خودرا با رژیم صهیونیستی اعلام کندوآشکارا دریک پیمان نظامی بااین رژیم خیال تحکیم موقعیت خود در منطقه را دارد

  • علی اکبرمحمودی
    0

    اگریک مرد ازخاندان خودش محمدبن سلمان را بدک واسل کند صواب بزرگی نزد خدا خواهد داشت چون روزانه هزاران نفر براثر سیاست او وهمراهی باترامپ میمیرند هرکس بن سلمان رابکشد خداوند پاداش عظیمی خواهد داد شک نکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها