نحوه‌ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی به آبی چگونه است ؟

دستگاه تصفیه آب به شما اطمینان می‌دهد که آب آشامیدنی پاکیزه و مطمئن می‌نوشید و بدین ترتیب از بیماری‌هایی با منشا آب آلوده به دور خواهید بود.

نحوه‌ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی به آبی چگونه است ؟

امروزه دستگاه‌ های تصفیه آب شرکت به آبی به یکی از ملزومات هر منزلی تبدیل شده‌اند. دستگاه تصفیه آب به شما اطمینان می‌دهد که آب آشامیدنی پاکیزه و مطمئن می‌نوشید و بدین ترتیب از بیماری‌هایی با منشا آب آلوده به دور خواهید بود. پروسه فیلتر و نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی به آبی انواع مختلفی دارد مثلا فیلتر اسمز معکوس (RO)، فیلتر اولترا یا فوق‌العاده (UF) و ضدعفونی کردن با ماورابنفش (UV). شما باید با توجه به کیفیت آب خود یک دستگاه تصفیه آب مناسب انتخاب کنید. با اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل به راحتی می‌توان با متخصصین سایت behabi.irتماس گرفت اما دانستن نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی همواره مفید است.

مراحل کار دستگاه تصفیه آب:

1. اسمز معکوس

2. پیش فیلتر

3. غشای اسمز معکوس

4. مخزن ذخیره آب تصفیه آب

5. پسا - فیلتر یا فیلترهای پسین

6. خط زه‌کشی یا دریناژ

7. ضدعفونی کردن با ماورابنفش

8. فیلتر اولترا

اسمز معکوس در تصفیه آب چیست ؟

دستگاه‌های اسمز معکوس شامل یک مکانیسم تصفیه آب ساده هستند. این مکانیسم شامل عبور آب یا سایر مایعات از میان یک غشای نیمه تراوا است. این غشا مانع عبور مواد آلوده‌کننده آب می‌شود. این پروسه هرگونه آلودگی مانند یون‌ها، سموم، میکروارگانیسم‌ها و سایر مواد شیمیایی موجود در آب را فیلتر می‌کند. نمک‌ردایی به فرآیند حذف نمک از آب دریا گفته می‌شود. امروزه بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، در نحوه ی کار دستگاه‌ تصفیه آب خانگی از این تکنیک اسمز معکوس برای برطرف کردن مشکلات و مسائل مربوط به آب استفاده می‌کنند.

اجزای مختلفی در سیستم اسمز معکوس وجود دارند. عملکرد این اجزا که به عنوان یک بخش داخلی در سیستم RO عمل می‌کنند در زیر آمده است:

پیش - فیلتر چه کاری انجام می‌دهد ؟

آبی که از شیر آب سرد جاری می‌شود از پیش-فیلترهای اسمز معکوس عبور می‌کند. برخی از این پیش-فیلترهای متعارف فیلترهای کربن و رسوب هستند. این فیلترها به حذف کثیفی، کلر و سایر رسوبات موجود در آب کمک می‌کنند و غشا را در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

غشای اسمز معکوس چیست ؟

غشای RO نقش مهمی در نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی دارد. این غشا به حذف آلودگی‌ها از آب کمک می‌کند. پس از این مرحله از تصفیه، آب وارد مخزن ذخیره می‌شود

مخزن ذخیره آب تصفیه آب

این مخزن همانطور که از اسمش نیز مشخص است آبی که تصفیه شده است را ذخیره می‌کند. ظرفیت ذخیره برای دستگاه‌های تصفیه آب متفاوت است و به همین خاطر نیز قبل از تصمیم‌گیری نهایی باید این مورد را چک کنید.

پسا-فیلتر یا فیلترهای پسین

قبل از اینکه آبی که در مخزن ذخیره شده از شیر اسمز معکوس خارج شود، به فیلترهای پسین وارد می‌شود. این فیلتر در حقیقت فیلتر کربن است. این فیلتر به برطرف کردن بوهای بد از آب آشامیدنی و همچنین بهتر کردن طعم آب کمک می‌کند.

خط زه‌کشی یا دریناژ

این خط برای زه‌کشی آب کثیفی که شامل هرگونه کثافت و آلودگی‌هاست استفاده می‌شود

ضدعفونی کردن با ماورابنفش قابل اطمینان است ؟

نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی در این روش معمولا شامل یک لامپ UV است. این لامپ آب آشامیدنی مطمئن و خالص فراهم می‌کند. لامپ UV که در این پروسه استفاده می‌شود یک لامپ UV با قدرت بالاست که به عنوان UV-C یا UV ضدمیکروب و باکتری نیز شناخته می‌شود. اشعه‌های UV-C به درون بدن پاتوژن‌ها نفوذ می‌کنند که آن‌ها را غیرفعال کنند. اشعه‌های UV، DNA پاتوژن‌ها را به شکلی تغییر می‌دهند که دیگر نتوانند تکثیر پیدا کنند. این اشعه‌ها می‌توانند 99.9% از میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرند.

برخلاف تصفیه شیمیایی، میکروارگانیسم‌های مضر نمی‌توانند هیچ مکانیسم دفاعی در برابر لامپ UV داشته باشند. مرحله پیش-تصفیه باعث می‌شود که نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی به بهترین شکل خود عمل کند و کارایی تصفیه آب بالا برود. در این مرحله آب از فیلترهای رسوب و کربن عبور می‌کند. فیلترهای رسوب در حذف گل و لای و لجن و رسوبات مناسب هستند و فیلترهای کربن ناخالصی‌های ارگانیک موجود در آب را از بین می‌برند.

فیلتر اولترا

در این پروسه از فشار هیدرواستاتیک برای فشار آوردن آب به یک غشای نیمه تراوا استفاده می‌شود. این غشای نیمه تراوا در حذف کردن باکتری و سایر انواع میکروارگانیسم‌ها و بوی بد آب موثر است.

فیلتر اولترا تفاوت چندانی با فیلتر اسمز معکوس، میکروفیلتراسیون یا نانو فیلتراسیون ندارد و فقط در مورد اندازه مولکول‌هایی که مانع عبورشان می‌شوند متفاوت هستند. فیلترهای اولترا در از بین بردن کلوئیدها، باکتری، پاتوژن‌ها و سایر مولکول‌هایی که بزرگتر از اندازه سوراخ‌های غشای نیمه تراوا هستند موثر هستند.

نتیجه گیری

نحوه ی کار دستگاه تصفیه آب خانگی با توجه به اینکه چه برندی باشد متفاوت است و هر برند برای از بین بردن انواع مختلف آلودگی‌ها از ترکیبی از روش‌های تصفیه استفاده می‌کند و آب را برای مصرف مناسب‌سازی می‌کند. در هر صورت حتما مطمئن شوید که از یک برند معتبر مانند به آبی خرید کنید که دستگاه تصفیه آب در از بین بردن ناخالصی‌های آب و ایمن و پاکیزه کردن آب موثر باشد.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها