بی‌بی‌سی راهنمای جدید استفاده کارکنان از شبکه‌های اجتماعی را منتشر می‌کند

بی‌بی‌سی راهنمای جدید استفاده کارکنان از شبکه‌های اجتماعی را منتشر می‌کند و گفته است که این دستورالعمل متضمن حفظ بیطرفی آنان هنگام کاربرد شبکه‌های اجتماعی است.

بی‌بی‌سی راهنمای جدید استفاده کارکنان از شبکه‌های اجتماعی را منتشر می‌کند

براساس این دستورالعمل به کارکنان این موسسه گفته می‌شود که "از اظهارنظر شخصی در مورد سیاست‌گزاری دولتی، مسایل سیاسی و موضوعات بحث‌برانگیز خودداری کنند".

این راهنما در پی وعده تیم دیوی، مدیرکل جدید بی‌بی‌سی صادر شده که ماه گذشته گفت مقررات جدیدی در مورد شبکه‌های اجتماعی به اجرا گذاشته خوهد شد.

به کارکنان بی‌بی‌سی همچنین دستور داده می‌شود درآمدهای کسب شده از کار در خارج از سازمان را برای انتشار در یک پایگاه داده‌های قابل دسترسی عمومی فاش کنند.

مقررات جدید در مورد رسانه‌های اجتماعی چیست؟

بی‌بی‌سی گفته است که در این دستورالعمل، حفظ بیطرفی را در زمینه ابراز عقیده عمومی، شرکت در کارزارها، حضور در راهپیمایی‌ها یا مشارکت در اعتراض‌ها در نظر دارد.

راهنمای جدید به فعالیت کارکنان بی‌بی‌سی در شبکه‌های اجتماعی شامل پلتفرم‌های آنلاین ارتباط دارد چه این فعالیت در چارچوب کار حرفه‌ای آنان صورت گیرد و چه مورد استفاده شخصی باشد.

براساس مقررات جدید، به کارکنان گفته می‌شود که نباید در شبکه‌های اجتماعی باعث بی آبرویی بی‌بی‌سی شوند یا از همکاران‌شان به طور عمومی انتقاد کنند.

در این دستورالعمل آمده است که "اگر کار شما مستلزم حفظ بی‌طرفی است، در مورد سیاستگزاری دولتی، مباحث سیاسی یا موضوعات بحث برانگیز اظهار نظر شخصی نکنید."

همچنین دستوراتی نیز در مورد خودداری از جهت‌گیری علنی از طریق فالو کردن، لایک، بازتوییت و سایر اشکال اشتراک گذاری صادر می‌شود.

گری لینکر

گری لینکر یکی از پردرآمدترین مجریان بی‌بی‌سی است

بی‌بی‌سی گفته است که در مورد "کارکنان بخش اخبار، گزارش‌های خبری، گزارش‌های میدانی و رهبران ارشد این سازمان و معدود مجریان برخوردار از شهرت و اعتبار عمومی" مقررات سختگیرانه‌تری به اجرا گذاشته می‌شود.

در سال‌های اخیر تعدادی از مجریان بی‌بی‌سی به خاطر اشتراک گذاشتن نظرات شخصی خود در توییتر در معرض انتقاد قرار گرفته‌اند.

گری لینکر، مفسر فوتبال در برنامه مسابقه روز، از جمله این افراد بوده است. آقای لینکر غالبا از حساب توییتری خود برای اظهار نظر در مورد مسائلی غیر از فوتبال هم استفاده می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ جاناتان اگنیو، خبرنگار کریکت بی‌بی‌سی با این روش لینکر برخورد کرد و به او گفت که دستورالعمل‌های سردبیری بی‌بی‌سی را رعایت کند و نظرات سیاسی‌اش را برای خودش نگه دارد.

بابی فریکشن، مجری شبکه آسیایی بی‌بی‌سی، اخیراً پس از مداخله مدیریت بی‌بی‌سی، توئیتی را حذف کرد که در آن دولت بریتانیا را مورد انتقاد قرار داده و به این ترتیب، در مورد مسایل سیاسی موضع‌گیری کرده بود.

به کارکنان این سازمان گفته شده است که در تدوین و انتشار زندگینامه یا مشخصات شخصی از ذکر عباراتی مانند "دیدگاه‌های ابراز شده جنبه شخصی دارد و منعکس کننده نظرات بی‌بی‌سی نیست" به منظور سلب مسئولیت از خود خودداری کنند زیرا چنین عباراتی مانع از پاسخگویی در قبال جهت‌گیری‌های شخصی نیست.

توییتر

به کارکنان گفته شده است از استفاده از جملاتی در مورد پذیرش مسئولیت اظهارنظر خود خودداری ورزند

همچنین به کارکنان توصیه شده است که از استفاده از ایموجی‌هایی که منتقل کننده گرایش و نظر خاصی است خودداری کنند زیرا استفاده از آنها می‌تواند مفهوم انتقال یافته از یک مطلب بی‌طرفانه را تغییر دهد. به آنان گفته شده است که هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی همواره باید تصور کنند که مطالب آنها خواننده عمومی دارد ولو اینکه ترتیبات امنیتی کاملی را برای خصوصی نگه داشتن آنها رعایت کرده باشند.

این راهنما تاکید دارد که کارکنان باید "از تظاهر به فضیلت" خودداری کنند و می‌افزاید: "فراموش نکنید که هویت شخصی شما در شبکه‌های اجتماعی همیشه پس از مسئولیت شما در قبال بی‌بی‌سی در درجه دوم قرار دارد."

اشتغال درآمدزای همزمان

طرح ثبت اشتغال بیرون از بی‌بی‌سی پس از آن به اجرا گذاشته می‌شود که بعضی از کارکنان شناخته شده این سازمان به خاطر اشتغال درآمدزا در موسسات دیگر هدف انتقاد قرار گرفته‌اند.

تیم دیوی گفته است که مجریان و روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی با کسب درآمدهای هنگفت از طریق کار برای موسسات دیگر بی‌طرفی خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

تا پیش از این، کارکنان بی‌بی‌سی موظف بودند قبل از شروع به کار درآمدزا در موسسات دیگر، از بی‌بی‌سی اجازه بگیرند اما برای انتشار این اطلاعات، یک پایگاه مرکزی داده‌ها وجود نداشت و این قبیل کارکنان مجبور هم نبودند درآمدهای اضافی خود را اعلام کنند.

بی‌بی‌سی گفته است که براساس مقررات جدید، اطلاعات مربوط به اشتغال و کسب درآمد کارکنان از کار در موسسات دیگر را از ماه آوریل سال ۲۰۲۱ (برای پوشش دوره ژانویه تا مارس ۲۰۲۱) به طور سه ماهه منتشر خواهد کرد.

بی‌بی‌سی

از همه کارکنان بی‌بی‌سی انتظار می‌رود بی‌طرفی خود را حفظ کنند

اطلاعات منتشر شده توسط این سازمان نشان خواهد داد که آیا برای هر مورد اشتغال خارج از سازمان وجهی پرداخت شده و در چنین صورتی، مبلغ پرداختی بیشتر یا کمتر از پنج‌هزار پوند بوده است.

این طرح پس از آن به اجرا گذاشته می‌شود که رسانه‌های همگانی گزارش‌هایی را از برنامه سخنرانی کسانی مانند فیونا بروس، ناگا مونچتی، سایمون جک و کمال احمد منتشر کردند که در برابر آن، دستمزدهایی هم دریافت کرده بودند.

همچنین یک رویه واحد برای تایید اشتغال غیرسازمانی کارکنان بی‌بی‌سی تدوین شده تا این فرآیند یک‌ دست شود.

بی‌بی‌سی در حال حاضر به عنوان بخشی از گزارش سالانه خود میزان پرداختی به کارکنان مشهور یا به اصطلاح "ستاره‌های" خود را هم منتشر می‌کند. این افراد حقوق‌های گزافی از بی‌بی‌سی دریافت می‌کنند.

ماه گذشته آقای دیوی در نشستی با نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت که "مجازات‌های انضباطی" از جمله اقداماتی است که در صورت نقض بیطرفی در مورد کارکنان این سازمان اعمال خواهد شد.

وی گفت که در برخی موارد به کارکنان بی‌بی‌سی گفته خواهد شد که در صورت تمایل به ادامه کار برای این سازمان لازم است حساب توییتر خود را به حالت تعلیق درآورند.

وی به کمیته امور دیجیتال، فرهنگ، رسانه‎ها و ورزش مجلس عوام گفت که "من آماده اعمال اقدامات انضباطی مناسب و پیگیری آنها تا آخرین مرحله هستم."

مدیرکل بی‌بی‌سی گفت که "دستورالعمل مربوط به استفاده از شبکه‌های اجتماعی خطوط قرمز را مشخص می‌کند" و افزود "اگر فردی به عنوان چهره عمومی بی‌بی‌سی شناخته شده باشد، به نظر من در صورت تمایل به ورود به سیاست‌های حزبی، محل درستی را برای کار انتخاب نکرده است."

بررسی مستقل

وقتی آقای دیوی در اوایل ماه سپتامبر مدیریت بی‌بی‌سی را از تونی هال تحویل گرفت به کارکنان این سازمان گفت که می‌خواهد "تعهد بی‌بی‌سی به بی‌طرفی را تجدید کند."

او گفت "اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی به صورت مقاله نویس تاثیرگذار با نظرات مشخص یا یک فعال سیاسی حزبی فعالیت کنید، البته این حق شماست اما دیگر نباید در بی‌بی‌سی کار کنید."

در اوایل سال جاری، به سفارش بی‌بی‌سی تحقیقاتی در مورد بررسی نحوه تضمین بیطرفی در شبکه‌های اجتماعی انجام شد. هدایت این طرح تحقیقاتی را پرفسور ریچارد سمبروک، مدیر سابق بخش اخبار جهانی و رئیس کنونی بخش روزنامه‌نگاری دانشگاه کاردیف برعهده داشت.

منبع: بی بی سی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها